Cordoba
Forumguru
Het is maar hoe je het woord automaat definieert. Voor mij is dat een ding dat zijn functie vanzelf vervult. Alles waarbij de gebruiker niet zelf tussen de versnellingen hoeft te wisselen zou ik automaat noemen.
Wel interessant is de vraag waarom een automaat tot hoger ver ruik zou leiden. Toegevoegd gewicht is een reden. Weegt een DSG mog wezenlijk meer dan een handbak? Wat zijn nog meer factoren die een hoger verbruik in de hand werken? Nog een reden waarom men nu wel aan de automaat wil zou kunnen zijn dat de moderne automaat slim genoeg is om voor een prettige rijervaring te zorgen, terwijl de oude soms wat bonkig en op de verkeerde momenten schakelden.
Even voor de duidelijkheid: ik had het over een klassieke automaat die meer verbruikt (door meer weerstand in de aandrijflijn, minder versnellingen, minder slim wisselen van versnelling enz).
lang...lang...héél lang geleden (opoe vertelt) heeft Ford Keulen een proef genomen.
Eén chauffeur, 2 auto's. Een met automaat en de ander handbak.
In het spitsuur de zuurstofopname van de berijder opgenomen.
En wat bleek? Ondanks de routine bleek hij méér zuurstof te gebruiken bij het rijden met een handbak.
Logisch, want het is ook een fysieke inspanning.
Ik rij dus automaat....
Dus als ik het goed begrijp, ben je aan het oefenen om lijk te worden en alvast zo min mogelijk te ademen? Serieus: hersenactiviteit kost ook aardig wat energie, dus mogelijk dat een bestuurder met een handbak alerter is?