Dagen handbak lijken geteld...

Cordoba

Forumguru
Het is maar hoe je het woord automaat definieert. Voor mij is dat een ding dat zijn functie vanzelf vervult. Alles waarbij de gebruiker niet zelf tussen de versnellingen hoeft te wisselen zou ik automaat noemen.

Wel interessant is de vraag waarom een automaat tot hoger ver ruik zou leiden. Toegevoegd gewicht is een reden. Weegt een DSG mog wezenlijk meer dan een handbak? Wat zijn nog meer factoren die een hoger verbruik in de hand werken? Nog een reden waarom men nu wel aan de automaat wil zou kunnen zijn dat de moderne automaat slim genoeg is om voor een prettige rijervaring te zorgen, terwijl de oude soms wat bonkig en op de verkeerde momenten schakelden.

Even voor de duidelijkheid: ik had het over een klassieke automaat die meer verbruikt (door meer weerstand in de aandrijflijn, minder versnellingen, minder slim wisselen van versnelling enz).

lang...lang...héél lang geleden (opoe vertelt) heeft Ford Keulen een proef genomen.
Eén chauffeur, 2 auto's. Een met automaat en de ander handbak.
In het spitsuur de zuurstofopname van de berijder opgenomen.
En wat bleek? Ondanks de routine bleek hij méér zuurstof te gebruiken bij het rijden met een handbak.
Logisch, want het is ook een fysieke inspanning.

Ik rij dus automaat....

:nailbiting:Dus als ik het goed begrijp, ben je aan het oefenen om lijk te worden en alvast zo min mogelijk te ademen? Serieus: hersenactiviteit kost ook aardig wat energie, dus mogelijk dat een bestuurder met een handbak alerter is?
 

ronald_j

Actief lid
M.a.w. er is geen één uitleg van het begrip 'Automaat'. Er zijn zoveel technische/praktische uitvoeringen, vaak specifiek voor bepaalde doeleinden.

Mijn punt is dat er nu steeds gefocusd wordt op de technische uitwerking, terwijl het begrip automaat voor mij eerder een functionele benaming is. De fnctionaliteit dat je zelf met flippers moet schakelen, maar dat het koppelen door de machine gedaan wordt, zou ik "handmatige versnellingsbak met automatische koppeling" noemen. Op het moment dat je je helemaal niet bezig hoeft te houden met het feit dat er überhaupt versnellingen zijn omdat alles helemaal vanzelf gaat zou ik het een "automatische versnellingsbak" noemen. Als je dat gaat afkorten past voor mij de term "automaat" meer bij het laatste.
 

ronald_j

Actief lid
Mijn punt is dat er nu steeds gefocusd wordt op de technische uitwerking, terwijl het begrip automaat voor mij eerder een functionele benaming is. De fnctionaliteit dat je zelf met flippers moet schakelen, maar dat het koppelen door de machine gedaan wordt, zou ik "handmatige versnellingsbak met automatische koppeling" noemen. Op het moment dat je je helemaal niet bezig hoeft te houden met het feit dat er überhaupt versnellingen zijn omdat alles helemaal vanzelf gaat zou ik het een "automatische versnellingsbak" noemen. Als je dat gaat afkorten past voor mij de term "automaat" meer bij het laatste.
Sorry, in mijn reactie van net had ik de reactie van Cordoba nog niet meegenomen. Hoe dan ook lijkt het me interessanter om te kijken wat nog de nadelen van de huidige techniek zijn, en of de scepsis van veel mensen nog terecht is. Met het idiote belastingsysteem in Nederland waar elk kilootje gestraft wordt kan ik me voorstellen dat een extra 30 kilo (moet ik in dit bereik denken?) zomaar tot een voelbaar hoger belastingtarief zal leiden. Dan heb je de hogere aanschafwaarde (vooral relevant voor nieuw kopers) en de bijbehorende hogere verzekering. Als ik het goed begrijp ik verbruik eigenlijk nauwelijks nog actueel. Ook hetrijcomfort lijk steeds minder te lijden onder de moderne automaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

0ri0n88

Forumguru
Mijn punt is dat er nu steeds gefocusd wordt op de technische uitwerking, terwijl het begrip automaat voor mij eerder een functionele benaming is. De fnctionaliteit dat je zelf met flippers moet schakelen, maar dat het koppelen door de machine gedaan wordt, zou ik "handmatige versnellingsbak met automatische koppeling" noemen. Op het moment dat je je helemaal niet bezig hoeft te houden met het feit dat er überhaupt versnellingen zijn omdat alles helemaal vanzelf gaat zou ik het een "automatische versnellingsbak" noemen. Als je dat gaat afkorten past voor mij de term "automaat" meer bij het laatste.
Als je MOET schakelen hetzij met flippers of de pook dan valt dit ook onder een semi automaat. Dit zijn enkele bakken met automatische koppeling. Rijd je deze in automafische stand dan heb je de hele tijd tussengas, aangezien je maar 1 koppeling hebt. Deze automaatjes hebben ook geen P stand en gaan niet rollen in D.
Een dsg is gewoon volautomatisch te rijden en valt dan ook onder automatische transmissie. Dat je kan schakelen is puur bedoeld voor heuvelachtig gebied waar een ouderwetse automaat bergversnellingen voor heeft.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat je kan schakelen is puur bedoeld voor heuvelachtig gebied waar een ouderwetse automaat bergversnellingen voor heeft.

Zelfs dan doet hij het prima hoor in de auto stand. Wel handig om de S stand te gebruiken, vooral als je steil omlaag gaat. Verder denk je een paar keer per jaar laat ik eens even zelf schakelen, voor de lol of uit verveling, om hem dan snel weer terug te zetten.
 

0ri0n88

Forumguru
Dat die het prima doet bij jou en ook in mijn oude o2 is wel te danken aan de software aanpassing.
In de instructie staat het te gebruiken im de bergen naar boven, maar zeker ook naar beneden. Ik vond in de pyreneeën gemakkelijk om hem even in 5 of soms zelfs 4 te zetten om geen vrije val te maken naar beneden.
 

dirkie996

Forumguru
Dat die het prima doet bij jou en ook in mijn oude o2 is wel te danken aan de software aanpassing.
In de instructie staat het te gebruiken im de bergen naar boven, maar zeker ook naar beneden. Ik vond in de pyreneeën gemakkelijk om hem even in 5 of soms zelfs 4 te zetten om geen vrije val te maken naar beneden.
In de Pyreneeën, bij bergaf van de cols, reed ik constant in manuele mode. Dit is ook wel nodig, anders worden de remmen overbelast. Bergaf reed ik meestal in 3de versnelling ( dsg6).
Tot op heden( 7000km) heb ik geen klagen van de dsg ( buiten te hoog in toeren gaan in sportmode, alvorens op te schakelen).
Qua slijtage van de koppelingen, denk ik dat het door, 'n gebrek aan Koppel in lage toeren, en het veel te vroeg opschakelen ( programmatie) komt.
Vergelijk het met toen we vroeger met 'n sportbrommer ( 50cc) reden, en het gebrek aan trekkracht ( Koppel) werd gecompenseerd, door de koppeling langer te laten slippen bij vertrek.
Daarom dat die herprogrammatie zoveel verschil uitmaakt. Maar ja, alles voor het milieu, en laat de mechaniek maar in de soep draaien, de klant zal dit toch wel betalen. Ik vind dit toch 'n rare opvatting van de constructeurs. Ze weten toch ook wel van de problemen met de koppelingen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Kwestie van afwegen denk ik. Er zitten voordelen aan het verkopen met auto's met zo laag mogelijke emissie waarden. Dat vervolgens velen hem maar in de sportstand zetten, is vers 2
 

0ri0n88

Forumguru
In de Pyreneeën, bij bergaf van de cols, reed ik constant in manuele mode
Ik dus ook, want ook in de S schakelt die gewoon door en zeker als je dus 120/130 rijdt. In de dsg7 was 4e versnelling meestal afdoende, maar soms zelfs 3 idd. Wat wel opvalt is dat er niet veel zijn die het doen gezien de hoeveelheid remlichten ik dan altijd zie bij dalend verkeer goed voor de remmetjes :nailbiting::thumbsup:
 

dirkie996

Forumguru
Ik dus ook, want ook in de S schakelt die gewoon door en zeker als je dus 120/130 rijdt. In de dsg7 was 4e versnelling meestal afdoende, maar soms zelfs 3 idd. Wat wel opvalt is dat er niet veel zijn die het doen gezien de hoeveelheid remlichten ik dan altijd zie bij dalend verkeer goed voor de remmetjes :nailbiting::thumbsup:
De cols die ik bedoel, degene die ze doen bij de Tour de France en de Vuelta, ( vb. de col d'Ordino in Andorra) haal je sowieso geen 130km/u, zelfs niet bergaf. En zelfs niet met m'n RS. Of het zou moeten zijn dat je kamikaze wilt spelen:maakmegek:.
 

0ri0n88

Forumguru
De cols die ik bedoel, degene die ze doen bij de Tour de France en de Vuelta, ( vb. de col d'Ordino in Andorra
De weg der naar toe op de snelwegen heb je toch ook echt behoorlijke dalen waar je toch zeker terug dient te schakelen. De cols die jij bedoelt doe ik max in 3 en liever nog 2.
 

Captain Hook

Forumguru
Nee, ik heb geen softwarematig aangepaste DSG-7, maar ben er op zich tevreden mee.
En ook in de bergen is 'ie zodanig 'slim' dat er zeer zeker NIET zomaar opgeschakeld wordt, als je naar beneden rijdt! Daarom zitten er b.v. ook hellingshoeksensoren in je auto die rekening houden met stijging/daling.

Dat een licht benzineblok, zoals de 1.2TSI niet genoeg compressie heeft en zelfs in z'n 1 of 2 niet voldoende afremt bij forse percentages naar beneden, heeft op zich niks te maken met de DSG. Dat zou diezelfde auto, met een handbak, ook doen. M.a.w. dan moet je wel degelijk (bij)remmen via het rempedaal.
Heb al meerdere malen meegemaakt dat de DSG-7 in z'n 1 staat, maar dat het toerental zo hoog oploopt, dat je toch echt moet bijremmen. Anders gaat het gewoon te (onverantwoord) hard naar beneden.

Dezelfde routes reed ik voorheen met een 2.0 TDI blok en die had wel genoeg compressie om de snelheid in z'n 1, naar beneden, in toom te houden.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Klopt, je moet hoe dan ook meer bijremmen (en anticiperen wat mij betreft), ook op het vlakke. Remmen op de motor is er veel minder bij.
 

0ri0n88

Forumguru
Mijn 1.4 tsi remde prima op de motor en de hellinghoeksensor had het naar mijn idee niet altijd bij het juiste eind/dan wel te laat door en dan met name naar beneden zakte die veel verder door dan gewenst en dan was terugschakelen een simpele oplossing en effectief (dit was ook nog met niet aangepaste software). Bij remmen enkelt wanneer echt nodig en dan krachtig en hard dan de hele helling je rem indrukken.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Klopt, je moet hoe dan ook meer bijremmen (en anticiperen wat mij betreft), ook op het vlakke. Remmen op de motor is er veel minder bij.

Ik doelde dus op het vlakke met anticiperen. Veronderstelde kennelijk onterecht dat dit self evident was. En had het wat beter kunnen formuleren.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Dat een licht benzineblok, zoals de 1.2TSI niet genoeg compressie heeft en zelfs in z'n 1 of 2 niet voldoende afremt bij forse percentages naar beneden, heeft op zich niks te maken met de DSG. Dat zou diezelfde auto, met een handbak, ook doen. M.a.w. dan moet je wel degelijk (bij)remmen via het rempedaal.
Dit geldt evenzeer voor de kleine turbodieseltjes zoals mijn 1.2 TDI Greenline.
De oude vuistregel "in dezelfde versnelling afdalen als waarin je dezelfde heuvel zou beklimmen" gaat hierbij totaal niet op: ik heb in lange en diepe Noorse tunnels (in bijna rechte lijn naar pakweg min 800 meter en weer terug, meest 6% of zo) telkens moeten ervaren dat hij in de derde versnelling niet voldoende afremt zodat ik telkens opnieuw even kort maar krachtig moest afremmen (omdat afdalen in de tweede versnelling in een gevaarlijk lage snelheid zou resulteren) terwijl hij diezelfde helling zonder enig probleem of gebrom in de vierde beklom.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan