Dagen handbak lijken geteld...

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb zelf niet heel erg een sterke voorkeur, ben gewend aan de handbak en vind dat prima, zelfs in de file. Maar ik kan me voorstellen dat dat komt omdat ik niet "beter" gewend ben. Ik heb 6 jaar geleden voor een handbak gekozen om een aantal redenen. Een van de redenen is prijs (goedkoper in aanschaf, misschien grotere kans op problemen, duurdere reparaties als ie toch stuk gaat). De andere reden is dat ik een beetje bang ben dat als je eenmaal gewend geraakt bent aan een automaat, je misschien toch enigszins verleerd om met een handgeschakelde auto te rijden. En dat zou jammer zijn, met het oog op het rijden in andere auto's (huurauto, van m'n ouders, van m'n vrouw). Iemand hier ervaring mee, is die "angst" gerechtvaardigd?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, duurt niet lang of de handbak heeft dezelfde status als een type machine.
Ik vind de DSG een prachtig systeem. Jammer alleen dat de zaak zo beroerd is afgesteld om de emissie eisen te halen.
Schakelt veel te snel op, waarbij mijn indruk wel is dat je er meer last van hebt naarmate de motor minder inhoud heeft.
Met de 1.0 die ik nu heb was het echt geen doen, vond ik. Nu na aanpassing rijdt het fantastisch, helemaal in combinatie met het extra vermogen/koppel.
En het is natuurlijk puur symbool politiek. Ik hoorde bij de dealer dat men daar de auto's met 1.0 en dsg standaard in de S stand zet als men er mee rijdt. En dat zullen meer mensen doen. Maar objectief gezien is dat dan natuurlijk het paard achter de wagen spannen wat betreft die emissie eisen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb zelf niet heel erg een sterke voorkeur, ben gewend aan de handbak en vind dat prima, zelfs in de file. Maar ik kan me voorstellen dat dat komt omdat ik niet "beter" gewend ben. Ik heb 6 jaar geleden voor een handbak gekozen om een aantal redenen. Een van de redenen is prijs (goedkoper in aanschaf, misschien grotere kans op problemen, duurdere reparaties als ie toch stuk gaat). De andere reden is dat ik een beetje bang ben dat als je eenmaal gewend geraakt bent aan een automaat, je misschien toch enigszins verleerd om met een handgeschakelde auto te rijden. En dat zou jammer zijn, met het oog op het rijden in andere auto's (huurauto, van m'n ouders, van m'n vrouw). Iemand hier ervaring mee, is die "angst" gerechtvaardigd?
Bij een beurt e.d. krijg ik een handbak mee en ik rijd er net zo makkelijk mee. Enige is dat je soms wel vergeet de koppeling in te trappen als je gaat stilstaan. Maar dat is dan 1 keer en daarna denk je er aan
 

B.Stuurder

Forumguru
Haha, hoogstens ga je wat hoog in de toeren omdat je vergeet te schakelen. En afslaan natuurlijk omdat je vergeet de koppeling in te trappen, maar dat went snel hoor. Ik rijd al zeven jaar met een DSG, maar toevallig momenteel in een handgeschakelde auto, en dat is geen enkel probleem hoor.
 

robvv

Senior Member
Wellicht al binnen enkele jaren (5 ?) wordt de zelfrijdende auto in NL gemeengoed.

Daarom heb ik ook maar eens goed uitgepakt met m'n nieuwe S3 een half jaar geleden. Het zou weleens mijn laatste auto kunnen zijn die ik zelf bezit... en in de verdere toekomst als klassieker.
 

Canon-Eye

Forumguru
Om op de topictitel terug te komen: vooralsnog zie ik ook op elke automaat nog wel een pook (eventueel te vervangen door flippers, of desnoods drukknoppen).
Dus ik denk dat met de aanduiding "handbak" de topictitel de inhoud van het AD-artikel toch beter samenvat.
 

fanSkoda-VW

Forumguru
@CharlesTucker , wennen en niet meer terug kunnen? Nee hoor, het is net als fietsen, dat verleer je ook niet.
Ik rij nu ca 35 jaar automaat, en net nog een auto opgehaald, een MiTo, 150 pk met handbak. En zelf rij ik een F3C met DSG.
En zonder schakelfouten weer heelhuids thuisgekomen, zo'n 30 km verder.
Trouwens, leuke auto, maar totaal niets voor mij. Alleen al qua lawaai en vering niet. en de 2 grote deuren die zijn aan mij ook al niet besteed. Dan blijft er weinig over, he?

Wat dat artikel betreft, In de USA waren vroeger ook de automaten in meerderheid, daarna minder. Maar dat nu de automaat weer terrein wint heeft m.i. 2 redenen. Met een hoog vermogen is een auto met automaat beter in de hand te houden. En de (gedeeltelijk) elektrische auto's hebben ook (bijna) allemaal een automaat. Een elektromotor heeft geen vertragingsbak nodig.

grtsss
 

Rallye

Forumguru
Wel precies het soort artikel waar ik me in mijn lokale krant (overgenomen door het AD) zo aan erger trouwens.

Citaat:
“De Groningse hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard onderzocht of rijden in een automaat veiliger is. ,,Ja, dat is zo, want je haalt een taak weg bij de bestuurder en je kunt beide handen aan het stuur houden. Maar de verschillen zijn niet groot. Je schakelt op den duur automatisch en denkt er niet bij na.’’

Geen verwijzing naar het onderzoek waaruit deze extra veiligheid blijkt. Moet ik meneer De Waard op zijn blauwe ogen geloven of zo?

Citaat:
“Verkeerspsycholoog De Waard juicht het toe dat de automaat eindelijk doorbreekt. ,,Het is heel opmerkelijk dat alles in de auto geautomatiseerd moet worden, maar dat we wel massaal vasthielden aan dat pookje om sportief te kunnen rijden. Grote onzin, er is niks sportiefs aan. In de Verenigde Staten en Japan zijn alle auto’s automaten.’’

Nog nagevraagd waarom hij dit als verkeerspsycholoog toejuicht, als uit zijn onderzoek zou blijken dat de verschillen niet groot zijn? In de zinnen die volgen op het toejuichen vind ik ook niet de redenen om de doorbraak van de automaat toe te juichen. Is “sportief” rijden met een handbak wezenlijk gevaarlijker dan niet sportief met een automaat? Zo ja waaruit blijkt dat? De rij-omstandigheden in de VS en Japan zijn volkomen anders, dus rijden ze van oudsher meer automaten. Ook op zich geen reden om dat hier toe te juichen (of af te keuren trouwens).

Citaat:
“Sommige luxe automerken leveren op verzoek nog wel een schakelauto, maar tegen een forse meerprijs. Porsche bijvoorbeeld rekent voor auto met een ouderwetse pook zo’n 8000 euro extra, en hij is nog langzamer ook. Van de dit jaar in Nederland 1250 verkochte Porsches waren er tien handgeschakeld.”

Uit de cijfers blijkt dat bijna tweederde van de in Nederland nieuw verkochte auto’s is voorzien van een handbak. Hoezo is die handbak dan ouderwets? Als ik de ervaringen van sommige DSG-rijders zo lees geven die DSG’s heel ouderwetse uitvalcijfers..... handbakken nauwelijks. En inderdaad, op papier is een Porsche met automaat langzamer van nul naar 100. Maar daar gaat het de “echte” Porsche-rijder niet om: op de juiste bergweg zou de handbak wel eens sneller kunnen zijn. Het overgrote deel van de in Nederland vekochte Porsches zijn trouwens SUV’s en geen sportwagens......

Bovendien: zijn er misschien ook nadelige effecten van een keuze voor een automaat? Door de meerprijs voor een automaat (ook al wordt die relatief lager) zouden mensen misschien voor een oudere, minder veilige en minder schone auto kunnen kiezen. Of een kleinere en minder veilige. Je kunt je euro maar één keer uitgeven... Het stuk gaat er niet op in.

Kortom: tendentieus artikel, nauwelijks onderbouwd. Leest lekker weg, maar voegt niets toe. Typisch het AD van nu.... en helaas dus ook in mijn lokale krant.

Ik geniet bij een handgeschakelde auto van de verbinding met de techniek. Ik heb het gevoel (ook niet onderbouwd overigens) dat ik daardoor nauwkeuriger rij en mijn aandacht meer bij het autorijden heb. Dat gekoppeld aan de meerprijs van een automaat en de mogelijke extra reparatiekosten weerhouden mij van de aanschaf van een automaat. Die verbinding met de techniek mis ik nog extra in een elektrische auto trouwens.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Kwestie van niet weten wat je mist denk ik. Ik heb tientallen jaren gereden met handbakken, maar heb me daarbij niet zo "verbonden met de techniek " gevoeld als met de DSG. Ik veronderstel omdat die verbondenheid meer direct is. Via dosering met de rechtervoet ipv een nogal omslachtige procedure van koppeling intrappen en harken met het pookje.
Ik badineer natuurlijk maar wat, om aan te geven dat dit soort gevoelens niet meer zijn dan dat, zonder enig substraat in de materiële werkelijkheid ;)
 

Bakboord1

Forumguru
Bij een beurt e.d. krijg ik een handbak mee en ik rijd er net zo makkelijk mee. Enige is dat je soms wel vergeet de koppeling in te trappen als je gaat stilstaan. Maar dat is dan 1 keer en daarna denk je er aan

Helemaal eens. Heb nu meer dan vier jaar een automaat en sinds kort weer een handbak ernaast. Hooguit in het begin een paar keer de koppeling vergeten. Nu rijd ik ze weer door elkaar heen zonder nadenken.

In de file is een automaat wel fijner omdat je dan niet hoeft te schakelen en dus 1 hand vrij hebt voor je boterham en kop koffie.
Desondanks vind ik EUR 3.000 te duur voor het gemak en kijk ik nu weer naar een nieuwe auto met handbak.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is ook (te) duur. Helemaal als je de sw ook nog moet laten aanpassen om fatsoenlijk te kunnen rijden. Maar die meerprijs zal denk ik rap minder groot worden of zelfs verdwijnen.
 

Robbie146

Senior Member
Schakelen verleer je niet, wij hebben 2 auto's met automaat (DSG en TCT) en een auto met handbak.
De spider met handbak wordt alleen in de zomer gebruikt, maar daar rijd je na een half jaar net zo makkelijk mee weg.

Het heeft wel weer iets om te schakelen, maar voor lange ritten en het verkeer in NL, geef mij maar een automaat :cool:
 

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik moet toegeven dat ik heel voorzichtig eens aan het rondkijken ben naar iets anders. Aangezien m'n O2 het nog prima doet heb ik zeker gaan haast. Een interessante optie is een O4, die in 2019 verwacht wordt. Die O2 houdt het vast wel zo lang uit. Maar een andere optie is een 2e hands V70, ergens volgend jaar. Als dat het zou worden is de keus aanmerkelijk groter als ik m'n voorkeur voor een handgeschakelde auto zou laten varen.
 

Japanese Power

Donateur
Desondanks vind ik EUR 3.000 te duur voor het gemak en kijk ik nu weer naar een nieuwe auto met handbak.

Klopt helemaal. Soms is de keuze er een op basis van financieel cijferwerk. Voor mij is de keuze na 2 conventionele automaten en 2 CVT’s er toch één geworden voor de handbak. En de reden is er inderdaad één op basis van maandelijkse uitgaven.

Scheelt dat er sowieso ook een TSport met handbak voor de deur staat. Maar schakelen verleer je nooit. Een gezin met 5 kids waarvan 2 uitwonend en studerend kost ook een lieve duit.

En ja: een automaat heeft wel de voorkeur, maar met nuchter verstand rekenend heb ik toch voor de handbak gekozen.
 
Bovenaan Onderaan