Dagrijverlichting

L

lambert

Hoi Alllemaal.
Gisteren heb ik mijn vijfde nieuwe Skoda Fabia gekregen,rijd weer super.
Maar ik heb een vraag aan jullie.
Bij de gegevens van de Fabia Tour of Go en andere modellen Staat duidelijk dat er dagrijverlichting op de modellen zit,maar ik kom er achter dat het niet zo is.
Hebben jullie wel op de nieuwe auto dagrijverlichting ?,heb melding gemaakt bij Pon.

Groet Lambert
 
Dag Lambert,

Met dagrijverlichting op de fabia word bedoeld dat je de verlichting automatisch aan kunt zetten..

Op het moment dat je dan de sleutel in het contact stopt gaat de normale verlichting branden. Dit is dus niet echt de dagverlichting zoals bij de octavia.

Er zit een schakelaar links onder de klep onder het stuur, waar ook de aansluitstekker voor vagcom zit.

Kijk maar eens in de handleiding. Dit word bedoel met dagrijverlichting

Daylight.bmp
 
L

lambert

Hoi Soetie.
Ik zie het,ik heb door dit mijn vijfde fabia is heb ik de handleiding vooral het stuk verlichting niet goed door gekeken.
Toen ik gisteren mijn nieuwe auto ophaalde en starte en gelijk keek of er ook verlichting ging branden,zei de verkoper dat dit er niet op zat,kon er wel op gezet worden.
Nu ik dit lees is dit eigenlijk geen dagrijverlichting dagrijverlichting gaat uit als er verlichting word ingeschakeld,soms zie je bij Audi dat er dan toch nog ledlampjes blijven branden.
Dankje wel voor je uitleg.

Gr Lambert
 
Lambert,

ja dat dacht ik in 1e instantie ook. He gaaf dagrijverlichting..
Maar het is niks meer dan dat standaard gewoon altijd je verlichting brand.

Hadden ze beter dagnachtrijverlichting kunnen noemen :)

Deze term is hier niet helemaal de juiste volgens mij!
 

bluskabouter

Forumguru
lambert:

gefeliciteerd met je nieuwe fabia II.
wij hebben afgelopen dinsdag onze tweede nieuwe, en 4e fabia afgehaald.
vraagje:mis je ook de hendel om de achterklep vanaf de bestuurderszijde te ontgrendelen?
staat wel vermeld in de tourfolder, zit echter niet op onze fabia!
ben benieuwd of jij dit wel of niet hebt.
volgens mijn dealer zit het er niet op.

groetjes:

eddy.
 
Drukknop voor het openen van de achterklep (in linkerportier) zit er alleen op indien de fabia niet van CV is voorzien. Omdat er geen (cilinder/sleutel)slot op de achterklep wordt ingebouwd bij de fabia hebben ze een probleem om de achterklep te kunnen openen bij auto's zonder CV. Daarom hebben die fabias een drukknop voor de achterklep. Dus om bij zo'n fabia de achterklep te kunnen openen eerst voorportier openen met sleutel, deur openen, en dan op deze kop drukken om achterklep van slot te krijgen. Lijkt me erg vervelend als je met een paar tassen boodschappen komt aanzetten.

Wat daglichtschakeling betreft is het inderdaad zo dat de dimlichten branden. De dashboard verlichting en andere schakelaars + radio branden niet en ook kun je geen grootlicht aan zetten als de lichtdraaischakelaar nog op stand 0 staat.
 
L

lambert

Hoi allemaal.
Nee ik heb ook geen hendel om de vijfde deur te openen,Marchell heeft dat goed uitgelegd,maar vind toch dat dit dan duidelijker in de gegevens moeten staan.
dan even over dagrijverlichting zoals Marchell het uitgelegd heeft ,dan heeft het voor mij geen nut,ging er van uit dat als je vergat licht aan te doen dat er toch nog wat ging branden.
Bluskabouter gefeliciteerd met je nieuwe Fabia.merk op deze site dat er heel veel mensen zijn die al lange tijd Skoda rijden.

Gr Lambert
 

bobbie

Senior Member
Sinds kort heb ik ook een Fabia maar ben al een aantal jaren naar het tjechie op vakantie geweest (ook naar de fabriek!). Daar is het verplicht om overdag met verlichting te rijden. Slecht verlichte wegen en veel bossen....Lijkt me een goed idee om ook in NL in te voeren altijd verlichting aan..
 

Berry

Senior Member
Ik dacht ook dat er een soort van stadslicht zou gaan branden bij dagrijverlichting maar niet dus en aangezien ik cornerverlichting heb en deze niet samen gaat met dagrijverlichting heb ik de dagrijverlichting niet ingeschakeld.
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn verlichtingknop moet haast wel vastgeroest zitten in de meest rechtse stand, want mijn lampen branden altijd!
 

Bothje

Heel gewoon lid
Ooit heb ik een zwarte Seat Ibiza gehad en heb me daarmee aangeleerd om altijd met licht aan te rijden. Ik was dan beter zichtbaar voor andere weggebruikers was en is mijn gedachtegang.
Bij mijn huidige wagen was één van de veiligheids opties die ik heb genomen de dagrijverlichting. Ben er zeer content mee!
 

EdK

Forumguru
Ikzelf heb er een dubbel gevoel bij met dagrijverlichting.
Enwel vanwege het volgende, als (ex) motorrijder was het de normaalste zaak van de wereld om dag en nacht met de verlichting aan te rijden !
Enwel om de reden dat je als motorrijder hierdoor beter zichtbaar was ( bent) voor de automobilisten !
En nu met de aankomende wetgeving om dit verplicht te stellen voor een ieder denk ik aan de ene kant van een goede zaak en brengt de veiligheid alleen maar op een hoger peil !
Maar aan de andere kant vanuit het oogpunt van de motorrijder heb ik een angstig gevoel dat hun veiligheid hierdoor achteruit zal gaan, omdat men ze niet meer expleciet ziet als een motorfiets !
En door het laatste punt heb ik zoiets van laat die nieuwe wetgeving voor dagrijverlichting maar !!!
 

Maarten

Forumguru
Ik heb hier nog wat extra informatie met betrekking tot dagrijverlichting.

Even een toelichting over een redelijk nieuw fenomeen op de Nederlandse wegen; de dagrijlichten. Deze armaturen zijn echter niet altijd in overeenstemming met de regelgeving. Daarom even een korte opsomming van de eisen:

De Europese regelgeving:
- dagrijlichten voorzien moeten zijn van een EG-onderdeelgoedkeuringsmerk, dat is een rechthoek waarin de letter "e" gevolgd door een nummer of lettercombinatie;
- dagrijlichten voorzien moeten zijn van het symbool "RL" (zoals mistlampen de code "B" of "F" moeten hebben);
- het het lichtdoorlatend gedeelte van het glasoppervlak minstens 40cm² bedraagt (kleine dagrijlichten mogen dus niet!);

- de hoeken (naar boven, beneden en opzij) waaronder het licht wordt uitgestraald aan bepaalde strikte waarden moet voldoen;
- tenslotte; dagrijlichten automatisch moeten worden uitgeschakeld als de hoofdverlichting wordt ontstoken. (mag dus niet tegelijk met dimlicht kunnen branden.)
Art 1.1.n3 Voertuigreglement: dagrijlicht: een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken.

Artikel 41 RVV1990 lid 1. Onverminderd artikel 32, eerste lid (verplicht dimlicht voeren bij slecht zicht), mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.

Als de dagrijlichten aan één van de bovenstaande eisen niet voldoet kan bekeurd worden voor het voorzien zijn van meer lichten dan is toegestaan.
 

bobbie

Senior Member
Beste Skoda-rijders

vandaag is me opgevallen dat me linker (als ik in de auto zit links) dimlicht iets meer omhoog staat ten opzichte van de rechter. Is dit gebruikelijk bij de Fabia 2 of zijn de verkeerd afgesteld. De lampen heb ik nog nooit vervangen. Of kan het te maken hebben met de veiligheid? Stoep iets beter ''uitlichten''?

Ik vind het namelijk zelf erg vervelend in het donker wanneer de tegenligger zijn lampen niet goed zijn afgesteld en je zicht verblinden....

Is jullie ook iets opgevallen en wat kan ik doen als dit niet zo hoort?
 

Ronnie

Forumguru
Normaal staat de linkerkoplamp (bestuurderskant) ietsje lager dan de rechter.
Auto op een vlakke ondergrond zetten, dan moet het lichtbeeld een iets oplopende lijn naar rechts vormen ____/_____/ (zoiets ongeveer) Anders moet je de linker iets naar beneden bijstellen.
 
Ik heb er direkt komaf mee gemaakt en Milotec dagrijlichten geïnstalleerd.
Van zodra je concact in tweede positie geschakeld is nemen ze de functie van dagrijlicht waar en branden ze op vol vermogen. Vanaf het moment dat je de stads/parkeerlichten inschakelt dimmen ze naar halve kracht en nemen ze de functie van positielicht waar.

Edit: in analogie met Audi, Mercedes en Opel dus, waar dus de "dagrijlichten" ook continue branden. De units van Milotec hebben een dubbele homologatie als dagrijlichten én als positielichten.
 
Bovenaan Onderaan