Dagrijverlichting

cvegreen

Forumguru
LeZandre , kan je daar eens een foto van plaatsen van die dagrijverlichting die jij geplaatst hebt ? Denk dat er hier een aantal leden wel benieuwd naar zullen zijn .

i2Paq

Senior Member
Dagrijverlichting zit er NIET op.

Kan ook NIET standaard worden aangezet via software.

Volgens de dealer kon het wel dmv. een relais, ik heb het toen maar zo laten inbouwen bij de Skoda dealer en die vroeg er naderhand 399,-!!!!!! euro voor.

Toen werkte dus alleen mijn koplampen, dashboard-verlichting deed het niet, cornerverlichting deed het niet.
Op mijn vraag of hij helemaal gek geworden was en dat als mijn dashboardverl. niet ging werken hij het er uit mocht halen.
Dat heeft hij gefixt + de prijs bijgesteld naar 50,- omdat de garage op de hoek dat rekend voor een dergelijke config met een relais.

Ik heb nu nog steeds geen cornerverl. of mistlampen ed. maar ik gebruik snachts mijn schakelaar en dan werkt dat tenminste wel.

Hetzer

Forumguru
Op de Fabia-2 Facelift zit er wel een dagrijverlichting, endeze zit dan wel in de onderste mistlichten behuizing.

An energy-efficient daytime running light system is integrated into the new double-chamber fog lamps, roughly halving their energy consumption. This technology also allows a better illumination of the road in fog.

bron skoda-auto.com

is het trouwens ook mogelijk om alleen de mistlampen te laten branden zonder dim en stadslicht. dit zou dan ook gelden als dagrijverlichting volgens mij?

guitar_billy

Senior Member
@i2Paq, dat dashboard verlichting niet werkt is juist de bedoeling bij dagrijverlichting. anders kun je net zo goed overdag dimlicht voeren, gaat ook je dashboard verlichting aan, en je kenteken verlichting, en je achterlichten.

dagrijverlichting is om beter gezien te worden overdag, en overdag is het niet nodig genoemde dashboard, kentekens en achterkant te verlichten, dat zie je toch niet. het bespaart elektrisch vermogen en verlengt de levensduur van de lampen die uit kunnen blijven.

het lijkt erop dat de fabia wel is voorbereid voor "dagrijverlichting" dmv een plekje in de mistlampen houders, wat Hetzer meldde.

Hetzer

Forumguru
en hier een fotootje van de dagrijverlichting op de Fabia Facelift netjes in de mistampen

Bijlagen

• teskfa26_4bd5504fe93e6.jpg
    teskfa26_4bd5504fe93e6.jpg
    18,5 KB · Weergaven: 159

van_der_P

Senior Member
Is deze verlichting standaard op Facelift van de Fabia, of is het een extra, op vooral de eenvoudiger uitvoeringen.

Hetzer

Forumguru
Zit standaard vanaf de Ambition dacht ik , zit sowieso op de Greenline, de goedkopere versies hebben überhaupt geen mistlampen

quorumz

Actief lid
probleem bij de keuring volgens mij alleen als je geen CE keurmerk hebt (zullen de meeste met deze strips wel zijn wat ik zo heb kunnen vinden)

Mark

Banned
Keurmerk of niet, als het niet origineel/fabrieksaf is geplaats kun je er problemen mee krijgen. Ken mensen die na een keuring er met een opmerking vanaf kwamen (hadden dus wel een groene kaart), maar ook iemand die promt een rode kaart kreeg wegens voeren van verboden verlichting.

Keurmerk of niet, als het niet origineel/fabrieksaf is geplaats kun je er problemen mee krijgen. Ken mensen die na een keuring er met een opmerking vanaf kwamen (hadden dus wel een groene kaart), maar ook iemand die promt een rode kaart kreeg wegens voeren van verboden verlichting.

Been there, done that.

Toen ze me dat met de vorige Fabia gelapt hebben (groene kaart met opmerking "niet toegestane verlichting") heb ik prompt de wegenpolitie gecontacteerd voor tekst en uitleg.
Ik ben per dag bijna drie uur op de baan, en ben echt niet op zoek naar miserie met de politie.

In het kort kwam hun uitleg op het volgende neer: Als je echt met kerstboomverlichting rondrijd zullen ze je aan de kant zetten. Voldoet je DRL aan de ECE R87 & 48 normen dan zal geen enkele redelijke agent er een opmerking over maken.

Voor "deftige" DRL's geldt dus een onofficiëel gedoogbeleid.

Trouwens, deze wagen moet pas over vier jaar naar de keuring. Ik verwacht dat GOCA tegen dan bij zinnen gekomen is en een deftige regeling voor after-market DRL's uitgewerkt heeft.

Hetzer

Forumguru
Hier een overzicht van de dagrijverlichting op de Facelift

24ccpl3.jpg

1= groot licht
2=dimlicht
3=mistlicht
4=dagrijverlichting

Met dagrijverlichting op de fabia word bedoeld dat je de verlichting automatisch aan kunt zetten..

Op het moment dat je dan de sleutel in het contact stopt gaat de normale verlichting branden. Dit is dus niet echt de dagverlichting zoals bij de octavia.

Er zit een schakelaar links onder de klep onder het stuur

Nou heb ik daar toch even een vraag over;
ik rij een Fabia II 2010 pre-FL, met deze optie.
Omdat ik voor werk veelal op industrieterreinen kom waar het altijd verplicht is verlichting te voeren heb ik de dagrijverlichting ingeschakeld. Bij het inschakelen van het contact gaan ook netjes de dimlichten branden (de stadslichten blijven overigens uit!).

Nu werd ik onlangs op een van de terreinen staande gehouden omdat mijn verlichting niet naar behoren zou voeren. Ik reageerde heel trots met de opmerking dat juist alles automagisch aangaat bij het starten van de auto. De man bleek echter wel gelijk te hebben; achter brandde maar 1 lamp, nl rechts. Bij het omzetten van de verlichtingsschakelaar in de dimlichtstand deden wel beide achterlichten het. Zette ik de schakelaar weer terug op 0 brandde weer enkel het rechter achterlicht :confused:

Heeft iemand dit al eens gechecked, of is er iets mis en kan ik langs de dealer?

@RobV: het gaat hier om een PRE-FL Fabia II; die heeft geen mistlampen met dagrijverlichting!

RobV

Lid
dit is niet waar volgens mij,de FL greenline heeft wel degelijk echte dagrijverlichting,ik geloof dat er zelfs al foto's hiervan op het forum staan.

Bovenaan Onderaan