De 1.4 TSI of de 1.5 TSI

ougie

Forumguru
Hallo ik ben er een tijdje tussenuit geweest op de forum maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Ben sinds 2005 lid op dit forum en heb twee skoda's gereden, een Octavia 20TDI (bj 2004) van 2005 t/m 2012 en een Citiga (bj2011) van 2014 t/m 2019.
De Citigo was eigenlijk van mijn vrouw maar vanwege de zuinigheid reed ik er zelf het meeste mee.
In 2012 hebben we de Octavia verruild voor een Subaru Forester en deze hebben we in 2019 ingeruild voor een Toyota Rav-4, beide perfecte caravantrekkers.
Nu hebben we de caravan verkocht en willen we van 2 naar 1 auto.
Dit gaat zeer waarschijnlijk een Octavia station worden, een op benzine en 110KW, veel ruimte, redelijk zuinig en toch een vrij pittige auto.
De leeftijd zal zo ergens tussen de 2017 en de 2019 zijn.
Nu is mijn vraag, is er veel verschil tussen het gebruik van de 1.4 TSI en de 1.5 TSI en zit er veel verschil in power.
Het gaat trouwens wel een automaat worden.
En zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten.

Groetjes Ton.
 

hemi24

Forumguru
1.5 is een doorontwikkeling van de 1.4; de 1.5 TSI met 150 pk heb/had ik in de Kodiaq (lease) en die deed het prima voor de caravan (1500kg).
De 1.4 TSI met 150pk hebben we sinds kort in de privé wagen, een Golf 7, maar die heb ik nog niet voor de caravan gehad.
Gevoelsmatig presteren ze beide even goed!
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik rij een Seat Leon ST FR met 150pk 1.4 TSI met caravan 1350kg beladen.

Rijdt prima. Tis geen 2.0TDI 150pk, maar ik rij in Frankrijk de meeste stukken 105/110kmu in zn 5 of 6 en moet soms een tandje of 2 terug bij bergop.

Gr Pieter
9e3bcce335ef280f72b566c5d99ce272.jpg
 

EdK

Forumguru
Sta je nou nog steeds op diezelfde camping ?
En die PK's vind ik bij trekken van bv een sleurhut minder belangrijk dan het aantal Nm .... :pieker:
:lezen:
 

PizzaPieter

Forumguru
Tja, wij zijn geen verkassers, maar da's compleet offtopic, EdK.

Natuurlijk is nm belangrijker dan pk, vandaar mn diesel/benzine opmerking, maar die kan ik zo verdomd lastig aanpassen via Android.

Maar ook dát is offtopic, want 1.4 en 1.5 hebben volgens mij qua specs pk/nm gelijke cijfers.

Maar goed...ik ga stokbrood eten (óók offtopic)
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Eigenlijk wel raar dat ze uit de 1.4 en de 1.5 TSI evenveel vermogen halen, terwijl de 1.5 nieuwer is. Gaat een beetje in tegen de al meer dan 10 jaar gaande trend van downsizing (meer of hetzelfde vermogen uit een kleinere motor halen). Al schijnt de 1.5 wel 10% zuiniger te zijn dan de 1.4 (volgens VAG)
 

Canedje

Nieuw lid
Ik vroeg mij het verschil ook al af.
Ik heb sinds een week of 3, de 1.4 TSI automaat, mei 2017.
Ik ben verbaast hoe sterk deze auto is.
Wij zijn net terug van vakantie met de caravan. 1300kg zonder problemen.
Hij trekt zelfs nog zeer pittig op indien nodig.
Voor mij perfect!
 

gehaktbal

Forumguru
Mss is 1.5 wel robuuster dan 1.4
Volgens mij is de downsize-trend een beetje op zijn retour aan het gaan. Nu er steeds meer EV's komen, zijn compliant-auto's minder een must. Daarnaast heeft het VAG-concern zijn agressie om ten koste van alles maar de grootste te moeten zijn (zo rond 2015) een stuk verminderd.

Verbaast mij niks dat ze meer de veilige weg in slaan nu, wat ik erg verstandig vind.

Edit: Relatief oud artikeltje maar wel interessant https://www.autoblog.nl/nieuws/surprise-downsize-motoren-zijn-onbetrouwbaar-120970
 

Tees

Donateur
Wat een onzin @blackswamp30. De regelgeving rondom CO2 emissies zijn alleen maar strenger geworden in de afgelopen en komende jaren. VAG heeft juist allerlei auto's geschrapt (zoals de F4c) om daar maar aan te voldoen. De 1.5 TSI verbruikt volgens hun gegevens juist 10% minder dan de 1.4 TSI. Dus ook al is ie niet verder gedownsized, hebben ze wél emissiereductie bereikt bij gelijk vermogen. Dat was uiteindelijk het doel, niet het downsizen op zich.
En Autoblog is zwaar bevooroordeeld in dezen, kan je niet echt een betrouwbare bron noemen.
 

Tees

Donateur
Die heet de 1.0 TSI ;). 110 pk - 150 pk en dan nog de RS met 245 pk. Lijkt me een prima line-up.
 

gehaktbal

Forumguru
@Tees 'k heb vanmorgen lekker ontbeten, zal hier verder niet op happen :D

Antwoord op OP is dus dat de 1.5 voornamelijk zuiniger zou zijn. :thumbsup:
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb de 1.5 tsi gehad in een touran met dsg7 motor is prima, dsg heb ik mijn twijfels bij. Bij ons met de caravan en volle bepakking ging dat niet echt goed. Maar goed je gaat er geen caravan mee trekken dus het zal allemaal meevallen.

Qua zuinigheid vond ik het vies tegenvallen. De touran deed op zijn best 1 op 15.. maar meestal eerder 1 op 12-13..

Inmiddels rijd ik in een Passat GTE en dat is voor mij de perfecte mix tussen zuinig en pot als het nodig is. In en om het dorp doen we alles elektrisch waardoor we aan benzine 1 op 40 rijden (dus 2000 km op een tank).

Zodra je de gte knop indrukt heb jee gecombineerd vermogen van 218 pk tot je beschikking (grin)

Enige nadeel is dat ie wat zwaarder is 1635 kg. Die meerkosten in belasting haal ik er makkelijk uit.

De prijzen zijn alleen wel behoorlijk de pan uit gerezen afgelopen jaar, dus ik weet niet hoe het zich verhoudt tot een Octavia met 1.5..?
 

CharlesTucker

Forumguru
Zou zo maar kunnen, mijn 1.5tsi heeft volgens de RDW een inhoud van 1498 cc. Prima ding overigens, ik was er afgelopen vakantie weer erg blij mee in de Zwitserse bergen, maar heb geen ervaring met caravans of andere zware dingen erachter. Hij zou misschien iets zwaarder aan de voorkant kunnen zijn, op nogal stijle weg omhoog naar ons gehuurde chaletje zat een bocht waar je niet omheen kon kijken, en waar je elkaar ook niet kon passeren. Twee keer kwam ik daar iemand tegen, de eerste keer (vol bagage achterin) lukte het me niet om na gestopt te zijn zonder wielspin weer weg te rijden, de tweede keer (leeg) lukte dat wel. Zuinig is ie zeker, als je niet al te hard doortrapt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Nee, klopt, dat was niet heel stijlvol inderdaad :bloos:, ik schaamde me er ook wel een beetje voor. En misschien vraag ik nu iets doms, maar heb ik uberhaupt tractiecontrole met m'n handbak? Het was overigens dit bochtje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan