De 1.4 TSI of de 1.5 TSI

Fean

Forumguru
Octavia combi (Allebei gereden en heb nu een 1.5)

1.4 140 hangt veel en veel lekkerder aan het gas tot 4000rpm
1.5 150 persoonlijk vind ik dit een tam hok, een extra kick bij pas 5400rpm is opmerkelijk (waarom?)
1.8 180 is een veel betere optie geweest voor mij persoonlijk.

Zuinigheid, met dat ACT is de 1.5 zuiniger. Maar over het jaar gezien.. is te verwaarlozen.

Ik lees hier chippen? Ik dat veel beter? Iemand problemen hiermee gehad?
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij zijn er weinig problemen met chippen, mits je het bij een renommeerde tuner doet, hieronder een grafiek van een 1.5 tsi na tuning door vagtechniek:
1671180238224.png
 

64rhfx

Senior Member
Afgelopen zomer met mijn 1.4tsi handgeschakeld 3500 km gereden en volgepakt door Slovenië, Kroatië en Bosnië met heel veel bergtrajecten. Op snelwegen met max V 100 haalde ik op de display 1 op 22 en na tanken in Nederland kwam ik uit op een gemiddelde van 1 op 17,8. Netjes dacht ik zelf. Moet erbij zeggen dat ik altijd Ron98 tank, voor mijn gevoel loopt hij daar zuiniger op.
 

Wolf75

Senior Member
Ik rij een Seat Leon ST FR met 150pk 1.4 TSI met caravan 1350kg beladen.

Rijdt prima. Tis geen 2.0TDI 150pk, maar ik rij in Frankrijk de meeste stukken 105/110kmu in zn 5 of 6 en moet soms een tandje of 2 terug bij bergop.

Gr Pieter
Laat jij de DSG zelf het werk doen of schakel je met de flippers? In welke modus heb jij de auto staan. De sportstand of de normale?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Als je denkt dat het niet goed komt, zijn de schakelflippers snel genoeg bedient, toch?

Ik had met een Kodiaq met 150pk 1.5TSI met handbak geen enkele reden tot klagen, ook niet met een caravan van 1500 kg aan de haak.
Als het op trekvermogen aankomt, maakt de stand van de Drive Mode niet zoveel uit.
 

Bakkertje

Forumguru
Uuuuuh, wat ging er niet echt goed?
Berg op, met 35 graden buiten temperatuur, het hele gezin in de auto (2 volwassenen, 3 pubers), volle bepakking en een 1500 kg caravan aan de haak. Bij berg op rijden voor een langere tijd op 90 km/uur cruisesnelheid kreeg de auto het te warm en schoot de temperatuur meter in het rood. Dat was 1x en door het verlagen van het tempo en terug te schakelen zakte de temperatuur weer.

Al met al niet echt iets om de auto / 1.5 TSI aan te rekenen op dat moment werd er ook echt te veel gevraagd.

Dit was overigens in een Touran met DSG-7 en de 1.5 TSI. Die DSG maakte soms een vreemd geluid bij het opschakelen met name van 2 naar 3 als ik het me goed herinner.
 
Laatst bewerkt:

Wolf75

Senior Member
Maximale toerental ligt bij 1500nm, dus heel veel terug schakelen zou niet nodig moeten zijn. Screenshot_20221227_104740.jpg
 

hemi24

Forumguru
Als je langdurig op 1500 toeren heuvelop gaat rijden met de caravan, kun je beter de caravan laten brengen…
(Ongeacht of het nu een benzine of diesel betreft)
 

Wolf75

Senior Member
Alles in mij zegt ook dat, dat een veel te laag toerental is, maar je laat de auto toch trekken op zijn maximale toerental. Ik moet er wel bij zeggen dat ik daar nog nooit naar gekeken heb en altijd op mijn gevoel rij. Dat zal naar 22 jaar met een vrachtauto gereden te hebben toch nog wel aardig voor elkaar zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Alles in mij zegt ook dat, dat een veel te laag toerental is, maar je laat de auto toch trekken op zijn maximale toerental.
Maar als je dat doet in een (voor die helling) te hoge versnelling, wordt de motor alsnog overbelast en daarmee te warm.

Als ik op mijn fiets een heuveltje op moet, schakel ik ook 1 of 2 tandjes terug om de trappers in een beetje comfortabel tempo rond te kunnen krijgen. En dan gaat het dus automatisch wat langzamer. So what?
 

Wolf75

Senior Member
Komt goed. Zoals ik al zei heb ik wel wat ervaring met bultjes en net wat te weinig vermogen. (ook op de mtb ) ik vond dat toerental voor een benzine alleen opvallend laag. Zal wel aan de compressor liggen.
 

Bakkertje

Forumguru
@Wolf75 je bedoelt het maximale koppel denk ik.
De 1.5 heeft een vrij vlakke koppel kromme en door iets meer toeren te draaien gaat de waterpomp ook sneller rond wat de koeling ook ten goede zou moeten komen.

In mijn voorbeeld ging het beter na het verlagen van de snelheid naar 80 en terug te schakelen (ik dacht naar de 4e versnelling).

Olie temperatuur bleef zo rond de 120 graden..
 

Wolf75

Senior Member
@Marco02 op papier is hij sterker dan mijn vorige auto, maar die zat met zijn CVT versnellingsbak altijd in zijn ideale toerental.
 
Bovenaan Onderaan