De 1.4 TSI of de 1.5 TSI

Tees

Donateur
Tractiecontrole zit ook op een handbak, is onderdeel van de ESP. Zat notabene al op m'n F1c van nu 17 jaar oud. Als het goed is gaat er een lampje knipperen op je dashboard als die ingrijpt (heb het met sneeuw wel eens uitgeprobeerd op een lege parkeerplaats). Sinds eind 2011 is t verplicht op nieuwe modellen en sinds eind 2014 op alle nieuwe auto's. :ot:
 

CharlesTucker

Forumguru
@Tees, inderdaad, net in m'n auto viel m'n oog inderdaad op het knopje waarmee je ESP uitschakelt. En nu je het zegt, ook lang geleden toen we nog winters hadden wel eens uitgeprobeerd op een lege parkeerplaats. Maar kennelijk werkt dat dan toch niet helemaal lekker als je op een stijle helling de hellingproef wilt/moet doen.

En terug on topic, de verschillen tussen de 1.4 en 1.5 tsi. De topic starter heeft het over een Octavia, zijn er ooit 1.4's geleverd in een Octavia met actieve cylinder uitschakeling, zo niet, dan is dat ook een verschil. De mijne heeft dat wel, werkt prima, maar ik heb nu ook weer niet het idee dat het veel scheelt in brandstofverbruik. Er bestaan dacht ik ook wel 1.4's met cyclinderuitschakeling, maar zijn die niet alleen in Superbs (en Passat's) geleverd?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Tractiecontrole wil nog steeds wel eens een beetje initiële slip toelaten omdat het even duurt voordat het ingrijpt, maar dat zal je geen zwarte strepen op de weg veroorzaken.
Voordat het met ESP (elektronisch stabilisatie programma) werd gecombineerd heette het ASR (anti-slip regeling).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Forumguru
Tractiecontrole wil nog steeds wel eens een beetje initiële slip toelaten omdat het even duurt voordat het ingrijpt, maar dat zal je geen zwarte strepen op de weg veroorzaken.
Voordat het met ESP (elektronisch stabilisatie programma) werd gecombineerd heette het ASR (anti-slip regeling).
Anti-slip of aandrijf-slip?
 

Eltjo

Forumguru
Anti-Undiemeister!

ASR is de afkorting van allerlei termen uit het Engels (acceleration-skid reduction, anti-slip regulation, anti-spin regulation) en het Duits (Antischlupfregelung, Antriebsschlupfregelung) met dezelfde betekenis: antidoorslipregelsysteem (tractieregelsysteem).
 

Schippersss

Forumguru
Kan ook iets met de aerodynamica te maken hebben...
Toch vind ik hem best zuinig in de karoq, ook niet bepaald een aerodynamisch gelijnde koets. Onze eerste 1000 km zitten erop, en valt me niet tegen, stuk beter dan de Passat CC 1.8tsi handbak die we hiervoor hadden. Die had ook nog eens een 70 liter tank en dat deed weleens pijn bij de pomp als die helemaal leeg was.
 

ougie

Forumguru
Heb vandaag even in een Octavia 1.5 met automaat gereden, ik moet zeggen, die gaat als de brandweer als je het gaspedaal flink in trapt.
Ook als je rustig door de wijk rijdt is het een prima auto. Het was een geleende auto die mijn schoonzoon even bij zich had dus ik weet verder niets over gebruik e.d. Als ik iets over gebruik van auto's wil weten kijk in meestal op de site spritmonitor.de.
Maar ook daar zie ik weinig verschillen in de 1.4 en de1.5. Waarschijnlijk zullen bij aankoop, de prijs en accessoires de doorslag geven.
Dank nog trouwens voor de reactie heren en wellicht ook dames.
 

sh0ck

Lid
Wij (zakelijk) hebben er 5 hier rondrijden (skoda's) 2x 1.4 en 3x de 1.5. De 1.4 heeft standaard merkbaar meer vermogen (is sneller bij sprint). Mijn (gechipte 1.5) rijd echter flink zuiniger, als ik mijn best doe haal ik 1000km met 50 liter (vol beladen).
 
Bovenaan Onderaan