De 1.4 TSI of de 1.5 TSI

Tees

Donateur
Maximaal koppel is wat anders dan maximaal vermogen. Koppel is tenslotte de kracht die opgewekt wordt per omwenteling. En aangezien er met meer omwentelingen/toeren (iig tot 3000-3500 tpm) meer koeling en vermogen beschikbaar komt, is het verstandig om bij dit soort zware belastingen rond die 3000-3500 toeren te rijden.
 

hemi24

Forumguru
Als er iets is wat K@T is voor een caravan, dan is het wel een CVT..!
Of in elk geval die van Mitsubishi weet ik uit eigen recente ervaring…

Blijft heen en weer regelen, en altijd op het verkeerde moment!
Op de Duitse autobahn is het ook een strontding.
Veel toeren, weinig snelheid, veel vermogensverlies en astronomisch verbruik.
Alleen geschikt voor bejaarden!
 

Tees

Donateur
@hemi24 in de Audi A6 van mn ouders (alweer een jaar of 6 geleden) zat ook zo'n CVT (Multitronic) transmissie. Dat reed heel prima hoor, en die reden ook met veel plezier met een behoorlijk flinke caravan erachter. En als je die op z'n donder gaf, dan ging dat beestje echt wel hoor! Laat staan in de sportstand, dan weet je dat je Audi rijdt...
 

Wolf75

Senior Member
@hemi24 Het ging inderdaad om een Outlander. Geen PHEV trouwens. Liep inderdaad 1 op emmer, maar ik vond hem niet slecht met de caravan. Hield gewoon 90 km/h vast in de klim. Inderdaad wel met een loeiende motor.
 

hemi24

Forumguru
@hemi24 Het ging inderdaad om een Outlander. Geen PHEV trouwens.

In afwachting van de Enyaq hebben ze mij “blij” gemaakt met een Eclipse Cross met zo’n CVT bak.
Principe is hetzelfde als de oude DAF-jes en als je niet oppast klinkt het ook netzo!

Los van het feit dat die bak veel vermogen opslokt liep de Kodiaq met (op papier) minder vermogen maar met dezelfde cilinderinhoud een stuk eenvoudiger weg met dezelfde caravan.
(Auto gewisseld tijdens de vakantie, dus het vergelijk was vrijwel 1-op-1…)

Leuk als je voort wilt sukkelen, maar wil je wat vlotter rijden moet je die CVT van Mitsubishi laten staan. Positieve eraan is de lage prijs voor de bijtelling en het feit dat er een koppelomvormer zit ingebouwd.
 

Bakkertje

Forumguru
Ooit een proefrit gemaakt in een Outlander PHEV, volgens mij was dat de kortste proefrit die ik ooit gedaan gedaan heb.
Wat een drama was dat zeg, een hoop gejank en het komt niet vooruit. Daar bovenop een ergonomie die echt gewoon slecht is, niets zit op de plek waar je het verwacht en dan ben je heel snel klaar. Geen idee hoe dat werkt met een caravan, maar volgens mij wordt het dan alleen maar erger.
Die auto had maar 1 bestaansreden in Nederland en dat was het feit dat ie geen bijtelling had.

@Wolf75 zowel de 1.4 als de 1.5 TSI hebben hun maximale koppel beschikbaar over een bereik van 1500 - 4000 toeren. Ik zou me daar niet zo druk over maken.
 
Bovenaan Onderaan