De nieuwe 1.4TSI voor het MQB platform

Joske

Forumguru
Zeg nu zelf.. wat een mooi blokje zeg :D

En voor de aandachtigen onder ons.. geen distributieketting meer ;)

9922.jpg
 

Joske

Forumguru
En in de Golf is de ACT technologie al aanwezig, ik verwacht dat deze ook nog wel eens in een Škoda verzeild zal geraken.

Dan worden er 2 van de 4 cilinders uitgeschakeld (in bebouwde kom) om het brandstofverbruik te drukken. Hiervoor hebben ze deze nieuwe nokkenas ontwikkeld:

9921.jpg
 

ertromp

Forumguru
Dat is inderdaad weer een heel ander blok dan de "oude" 1.4 TSI met ketting (122pk) die overigens nog steeds in MQB modellen van Seat en VW geleverd wordt. Vooralsnog vanuit andere autofora ook veel positieve berichten over dit blok. Veel Oosterburen hebben de weegschaal uiteindelijk laten doorslaan naar de 1.4 TSI ten opzichte van de 1.8 TSI.
Wel zou ik nog steeds zoiets hebben van af en toe lekker in de toeren rijden en een premium benzine erin met een hoog octaan gehalte
 

Rallye

Forumguru
Dan worden er 2 van de 4 cilinders uitgeschakeld (in bebouwde kom) om het brandstofverbruik te drukken.

Ik dacht dat die cilinders juist werden uitgeschakeld als er weinig van de auto gevraagd werd. Over het algemeen is dat niet binnen de bebouwde kom, maar juist daarbuiten.
 

Joske

Forumguru
ik heb het zo ondervonden, enkel in de bebouwde kom werden de cilinders uitgeschakeld.

misschien heb ik buiten de bebouwde kom wat veel van het blokje gevraagd dan? :D
 

Monteurtje

Forumguru
Werkbereik van cilinderuitschakeling

De cilinderuitschakeling vindt plaats in een toerentalbereik waarin
bij een gemiddelde rijstijl meestal wordt gereden. De onderste
toerentalgrens ligt bij 1250 1/min. Onder deze grens draait de
motor te ongelijkmatig wanneer in de 2-cilindermodus wordt
gereden.
De bovenste toerentalgrens ligt bij 4000 1/min, om de
schakelkrachten van de actuators gematigd te houden. In de derde
versnelling begint het cilinderuitschakelbereik bij ca. 30 km/h, in
de vijfde en zesde versnelling eindigt het bereik bij ca. 130 km/h.
Het maximale koppel in de 2-cilindermodus ligt, afhankelijk van
het toerental, tussen 75 en 100 Nm.
Bij hogere koppelwaarden wordt door de pingelgrenzen en de
ontstekingstijdstipverstellingen in de 2-cilindermodus niet meer
het optimale verbruik gerealiseerd, zodat alle vier cilinders weer
worden ingeschakeld.

Om het verbruikspotentieel volledig te benutten, wordt de
cilinderuitschakeling niet alleen in deellast, maar ook tijdens
deceleratiefasen geactiveerd. Doordat de motor in de
2-cilindermodus minder remmend werkt, duurt de deceleratiefase,
waarbij geen brandstofinspuiting plaatsvindt, aanzienlijk langer.
Zodra de bestuurder het rempedaal intrapt, wordt de
2-cilindermodus afgebroken, zodat alle vier cilinders tijdens de
deceleratiefase de remwerking ondersteunen. Bij het bergaf rijden
wordt de cilinderuitschakeling eveneens uitgeschakeld, omdat dan
de volledige motorremwerking gewenst is.
De informatie of de wagen bergaf rijdt wordt via de CAN-databus
‘aandrijving’ naar het motorregelapparaat gestuurd. Het
betreffende signaal wordt door regelapparaat voor ABS/ESP J104
(aan de hand van het wieltoerental en de wagenhelling)
beschikbaar gesteld.
 

Monteurtje

Forumguru
Kan ook op 3, maar dan is er technisch iets niet in orde en zal die in storing gaan.
Nee dat kan niet omdat een 3 cilinder motor niet mooi trillingsvrij rond draait. Daar zijn balansassen voor nodig en nog wat aanpassingen. Een 4 cilinder loopt veel soepeler als je dan een uitschakelt dan loopt de motor heel beroert. Dat kunnen sommigen hier wel beamen waarvan de bougiekabels door geknaagd zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
En voor de aandachtigen onder ons.. geen distributieketting meer ;)
Ach, eerst waren het distributieriemen die om de zoveel tijd/kilometrage vervangen moesten worden en owee als 'ie voortijdig de geest gaf. Toen stapte men over op kettingen, want dat was veeeeeeeel beter en betrouwbaarder, en nu weer terug naar getande riemen... tja...:pieker: tijd zal het 't leren...
 

Joske

Forumguru
Deze riem zou de auto lang moeten meegaan had ik gelezen.

EDIT: zoals @Monteurtje aangaf, de riem heeft een vervangingsinterval van 210K!
 
Laatst bewerkt:

Atria

Actief lid
Dat is inderdaad weer een heel ander blok dan de "oude" 1.4 TSI met ketting (122pk) die overigens nog steeds in MQB modellen van Seat en VW geleverd wordt. Vooralsnog vanuit andere autofora ook veel positieve berichten over dit blok.

In de golf, leon en octavia zit ook al een nieuwe motor met riem.
 

Stewie

Senior Member
Een riem kan goed zijn hoor. Doe aan RC racing (competitief) en sommige autotjes gebruiken ook riemen. In het begin waren daar problemen mee maar tegenwoordig gaan ze ook lang mee. Hoelang weet ik niet, ik hou een autotje maar 1 seizoen en ben meer van he nitro type :).
 
Bovenaan Onderaan