De nieuwe 1.4TSI voor het MQB platform

adjego

Actief lid
Overigens draaien de cilinders natuurlijk gewoon mee. De kleppen staan stil, en er wordt geen brandstof ingespoten in cilinder 2 + 3 als ze uitgeschakeld zijn. Daarnaast zal er dus ook geen vonk plaatsvinden.
 

Joske

Forumguru
Dat klopt, in normale 4cilindermodus vinden er 2 ontstekingen plaats per krukasomwenteling en in 2cilindermodus slechts 1 ontsteking per omwenteling.
 

Joske

Forumguru
Voor de onderhoudsintervallen: (altijd handig als die in een verzameltopic staan over de nieuwe 1.4TSI)

Geribde riem: lifetime
Spanningssysteem geribde riem: lifetime
Distributieriem: 210.000km

luchtfilter: 90.000km
brandstoffilter: liftetime
bougies: 60.000km

motorolie mag NIET leeggezogen worden maar MOET afgetapt worden! Oliefilter altijd vervangen bij verversing olie.
hoeveelheid: 4 liter
longlife: VW 504.00 (max 30k km of 2 jaar, whatever comes first)
non-longlife: VW 504.00 of 502.00 (max 15k km of 1 jaar)
 

adjego

Actief lid
Het moet niet gekker worden, al die nieuwlichterij... eerst downsizen, en dan nu ook nog meedraaiende cilinders...
Doe mij maar flink wat cc's, vaststaande cilinders en zoveel mogelijk bewegende zuigers :deuk:

Ik ga alleen maar verder met de trend, heb hem niet zelf bedacht..;)

M.i. blijven de zuigers in de uitgeschakelde cilinders gewoon meedraaien, alleen zonder brandstof toevoer, dus zal het onregelmatig slijten uiteindelijk wel meevallen....
 

adjego

Actief lid
Ah, ja dan lijkt het me niet handig..;)
Ik heb voortaan een eigen auto, en die is vrijwel meteen getuned..:D
 

Stewie

Senior Member
Eigen auto is bij 50-60.000km/jaar helaas 'onbetaalbaar'. Ik rij deze skoda voor 70€ netto per maand.
Dan moogde al niet klagen eh :D
 

MaRco2

Forumguru
Zeg nu zelf.. wat een mooi blokje zeg :D

En voor de aandachtigen onder ons.. geen distributieketting meer ;)

9922.jpg


Ik weet niet of het al genoemd is, maar... de 1.4TSI 140 (=170) in de Octavia III heeft geen ketting, maar een kevlar riem en dat is al 'eventjes'.;)
 

MaRco2

Forumguru
Verbruik tussen de twee ligt dicht bij elkaar. Bij een fluwelen voet is de 1.4 wel veel zuiniger. Waar de 1.4 echt kan uitblinken is 100-110kmph op de CC.. dan haal je 1 op 17. Dat lukt je niet met een 1.8.

Kan nog een stuk beter.:) Zelfs met AC aan en wat onzuinige binnendoor kms met drempels, lichten e.d. is dan de 1:18 - 19 gemiddeld over een tank haalbaar (1 keer zelfs bijna 1:21 gescoord, maar dat was zonder AC aan). De boordcomputer geeft dan rond de 1:20 aan.
 

Joske

Forumguru
Ik weet niet of het al genoemd is, maar... de 1.4TSI 140 (=170) in de Octavia III heeft geen ketting, maar een kevlar riem en dat is al 'eventjes'.;)
maar nog maar van in de O3 voor alle duidelijkheid! ;)

is een geheel nieuwe motor ivg met de 122 en zelfs 140 pk sterke motoren, die waren wél met ketting.
 

Joske

Forumguru
(ik zie trouwens dat de mooie foto's "verdwenen" zijn, zal ze eens opnieuw posten van op eigen pc.)
 

Noord26

Forumguru
Hmm.. Ik vraag mij af waarom ze hier voor kiezen. Is inspuiting van een brandstof-armer mengsel niet wellicht net zo rendabel en een stuk gemakkelijker te realiseren + betrouwbaarder? Dan worden de cilinders gelijkmatig belast. Zeker op langere duur iets om over na te denken? Ala Vtec-E van Honda?
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
In feite doe je dat door onder deellast te rijden. Er wordt minder brandstof ingespoten, waardoor het mengsel schraler is. Kennelijk is het volledig uitschakelen nog voordeliger. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen.
 
Bovenaan Onderaan