De nieuwe 1.4TSI voor het MQB platform

adjego

Actief lid
De 122 pk is ook al de nieuwe versie, iig bij SEAT. Zelfde als de 1.2 TSI, die ook een riem heeft ipv een ketting.
 

adjego

Actief lid
Kijk maar dit kenteken is van een Seat Leon 1.4 TSI met 122 pk (8-KRG-21).
Als je hem opzoekt op de RDW website kom je als variant op BCMBAX0.

CMBA is de motorcode voor de 1.4 TSI 122 pk (nieuwe generatie) met riem.
 

ertromp

Forumguru
Oké weer wat geleerd :D
Ik was in de veronderstelling dat die 122pk nog steeds met de ketting was. Ook daar dus de wijziging nav wat VAG toch slecht is overkomen in de afgelopen jaren en dat door een slechte toeleverancier van die kettingen
 

Noord26

Forumguru
En hoe zit het met de 1.4 op CNG? Aanschafprijs van vrijwel een benzine terwijl brandstofkosten respectievelijk voor benzine 0,12/km; diesel 0,08/km; 0,06 CNG bedragen.
 
Laatst bewerkt:

Fean

Forumguru
Veel Oosterburen hebben de weegschaal uiteindelijk laten doorslaan naar de 1.4 TSI ten opzichte van de 1.8 TSI.

op zich best vreemd voor die keuze, de verbruikscijfers met name op de autobahn (de hogere snelheden) heeft de 1.8 de betere cijfers. Rijd eens 120-140kmph, de 1.4 drinkt hier meer.

Gisteren van Nijmegen naar Delft CC 140kmph gemiddelde 9.5ltr-100. Er zijn geen bergen hier.
 

Fean

Forumguru
Lees Skodacommunity.de er maar op naar. Daar is echt veel te doen over die keuze 1.4 of 1.8

Ik lees toch anders in de reacties, alhoewel de polstand hogerstaat met 178 kiezers..

http://www.skodacommunity.de/skoda-...1-1-4-tsi-im-vergleich-zu-1-8-tsi/index5.html

Zoals ik de reacties lees is het puur uit economisch aspecten dat men een 1.4. Zoals ik al vaak beaam, de 1.8 is een compleet andere league. Ik lees maar heel weinig mensen die een 1.4 verkiezen voor een 1.8.. maargoed als je een "Autobahn" in je achtertuin hebt liggen, snap ik dit ook wel.

Bijna iedereen schrijft 1L/100km Mehrverbrauch voor de 1.8 is echt te verwaarlozen en helemaal wat betreft rijplezier... dat is wat ik dus ook constateer. Voor mij geldt ook dat puur uit economische reden aanschafwaarde (met name lease 20%) dat ik de 1.4 heb gekozen, niet voor het rijplezier. In Duitsland/Oosterijk is het verzekering die per maand veel duurder uitvalt.

Wat betreft rijplezier;
1.4 0-160: 24,8s
1.4 100-160: 15,7s
1.4 130-160: 10,0s

1.8 0-160: 18,4s
1.8 100-160: 10,4s
1.8 130-160: 5,9s
 

Noord26

Forumguru
Het verschil is groot idd, maar dat wordt het verbruik ook als je een beetje gaat door trappen met de 1.8. De stap van 1.2 naar 1.4 is maar klein tov de stap 1.4 naar 1.8 in dagelijkse praktijk.

Normaal halen wij gemakkelijk de fabrieksopgave (1:13,5/1:14 gemiddeld met veel snelweg gebruik). Ga je korte afstanden en stadsverkeer rijden en veelvuldiger stevig optrekken schiet je al snel naar 1:10/1:11 met de 1.8.

Geen idee of dit ook met de 1.4 ook is?

;)
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Weet er iemand waarom VAG de cylinderuitschakeling wel op andere modellen van de groep heeft en niet in onze geliefde OIII 1.4TSi?
 

Stewie

Senior Member
Dat vraag ik mij ook af, als het steeds om dezelfde 2 gaat slijten de cilinders onregelmatig. Volgens mij is dat niet wenselijk en verwacht ik dat de cilinders 2 per 2 afgewisseld worden.
 

Rene C

Forumguru
Hoezo zouden als altijd dezelfde cylinders worden uitgeschakeld deze onregelmatig gaan slijten.? De smering stopt niet, dus zou de slijtage hetzelfde moeten blijven.

Over getande riem of ketting, snap niet dat men hier nog aan vast houdt. Waarom niet middels tandwielen zoals bij de Honda VFR motoren kans dat een tandwiel breekt acht ik kleiner.
 

octaafje IV

Actief lid
M.i. blijven de zuigers in de uitgeschakelde cilinders gewoon meedraaien, alleen zonder brandstof toevoer, dus zal het onregelmatig slijten uiteindelijk wel meevallen....
 

Fean

Forumguru
Het verschil is groot idd, maar dat wordt het verbruik ook als je een beetje gaat door trappen met de 1.8. De stap van 1.2 naar 1.4 is maar klein tov de stap 1.4 naar 1.8 in dagelijkse praktijk.

Normaal halen wij gemakkelijk de fabrieksopgave (1:13,5/1:14 gemiddeld met veel snelweg gebruik). Ga je korte afstanden en stadsverkeer rijden en veelvuldiger stevig optrekken schiet je al snel naar 1:10/1:11 met de 1.8.

Geen idee of dit ook met de 1.4 ook is?

;)

Verbruik tussen de twee ligt dicht bij elkaar. Bij een fluwelen voet is de 1.4 wel veel zuiniger. Waar de 1.4 echt kan uitblinken is 100-110kmph op de CC.. dan haal je 1 op 17. Dat lukt je niet met een 1.8.
 

MeneerB

Forumguru
Mee eens.

Wat ook meespeelt in de dagelijkse praktijk is de lengte van de rit vanaf koude toestand.
Rij je (zoals ik) meestal een ritje van 15km dan vermoed ik dat de 1.8 wat langer nodig heeft om op temperatuur te komen (en daarmee het verbruik te drukken) dan de 1.4.
In de winter haal ik net aan 1:12,5 maar in de zomer is 1:15 bij deze ritjes mogelijk.

Bij langere ritten maakt het minder verschil. 1:14 is goed mogelijk (met gedoseerd rechter voetje)
Ga je de pk's gebruiken dan gaat het rap omhoog.
De cijfers die ik voor de 1.4 voorbij zie komen zijn toch wel een stukje gunstiger. Bij spritmonitor zie ik gemiddeld een verschil van 1 -1.5L /100km lten voordele van de 1.4

Deze zomervakantie ga ik via Duitsland en Zwitserland naar zuid Frankrijk en kan hopelijk wat grotere stukken hoge gemiddeldes halen. Ben benieuwd wat het verbruik gaat doen. Bij de vakantie rit vorig jaar had ik hem net een paar dagen en heb ik om het mechaniek te sparen heel rustig aan gedaan.

Om terug te komen op de 1.4: Ik denk dat dit blok voor de Nederlandse rij omstandigheden een hele goede mix is tussen prijs/prestatie en zuinigheid. Dit vermogen en koppel had ik 15 jaar geleden in mijn GTi nog niet eens.
(Maar toch zou ik niet willen ruilen)

Zoals op het duitse forum regelmatig wordt geopperd:
1.4 Sieg Vernunft
1.8 Sieg Emotion

Waar ik benieuwd naar ben hoe de verschillende motoren zich houden na flink wat kilometers op de teller.
Welke problemen kunnen we verwachten (of misschien wel geen :thumbsup:)
Mijn referentie is die reeds genoemde GTi (190000 km zonder noemenswaardige problemen) en mijn 1.9TDi die met 285000 probleemloze km's eruit is gegaan.
 

Fean

Forumguru
Voor Oostenrijk;
1.4 gegen den 1.8 spricht:
Versicherung monatlich ca. 25Euro teurer
Geschätzter Mehrverbrauch würd ich mal schätzen 1Liter.
Macht auf 6 Jahre und 100.000 km ca.3000euro Mehrkosten.


Mooie quote;
Wie auch immer - meine Wahl fiel auf den 1.8er TSi, da ich mich um 1L/100km Mehrverbrauch nicht so kümmere, der Fahrspaß ist da ein auscchlaggebender Punkt gewesen.

Wem der Fahrspaß egal ist, kann bestimmt mit einem 1.4er ruhig schlafen, wenn nicht sogar mit einem 1.2er liebäugeln...
 

Joske

Forumguru
Bij de 1.4TSI ACT worden trouwens steeds de zelfde cilinders uitgeschakeld, namelijk nummer 2 en 3.

Er zijn ook aangepaste motorsteunen in de ACT-versie, omdat als de motor op 2 cilinders loopt deze meer trillingen veroorzaakt en die worden op deze manier opgevangen.

Net zoals er een aangepast 2-massavliegwiel voorzien is, speciaal voorzien voor op 2 cilindermodus te lopen.

Tot zelfs de uitlaat toe is er op aangepast, de voorste uitlaatdemper heeft een andere resonator en een ander volume dan de einddemper.

de voorwaarden om naar 2 cilindermodus te gaan zijn als volgt:

• Het motortoerental bevindt zich niet op stationair niveau
(vanwege het draaigedrag).
• Het motortoerental ligt tussen ca. 1250 en 4000 1/min.
• De olietemperatuur bedraagt ten minste 50 °C.
• De koelvloeistoftemperatuur bedraagt ten minste 30 °C.
• De versnellingsbak bevindt zich ten minste in de 3e versnelling.

Het systeem werkt ook in S-stand van de DSG trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan