De nieuwe 1.4TSI voor het MQB platform

MeneerB

Forumguru
Leuk filmpje trouwens.

Lean burn motoren hebben een te schraal mengsel voor moderne 3 weg katalysatoren. o.a. Toyota heeft ze jaren in het programma gehad maar door de aangescherpte emissie eisen verdwenen ze.

Cylinder uitschakeling is overigens niets nieuws. Ik herinner me een artikel in de KIJK ergens in de jaren 70 waarin een cylinder uitschakel systeem voor die grote V8 gas guzzlers werd gepresenteerd.
Maar ja, als je als Yank zuiniger aan wilde doen kocht je gewoon een vehikel met een volgens de marketing figuren een "Fuel efficient V6" erin. :fool:

Het ACT systeem lijkt me net zo complex als het audi valvelift systeem wat in de 1.8 en 2.0 TSi zit en het VTEC systeem van Honda.
(Allemaal manipuleren ze de nokkenas) Dus zal het met de betrouwbaarheid wel meevallen vermoed ik.
 

Frank C

Forumguru
Vraag is wanneer die mooie techniek naar de Octavia komt. Krijg je meteen 150pk als je naar de Volkswagen specs kijkt.
 

Joske

Forumguru
De nieuwe 1.4tsi zit ook in de O3 maar dan zonder ACT.

Het is ook meer dan gewoon elektronica aangezien er dan andere nokkenassen in de motor moeten zitten. (Met verschuifbare ringen)
 

Pollewop

Forumguru
Je moet er ook rekening mee houden dat de "TOP motortechnologie" binnen de VAG wereld in eerste instantie worden gereserveerd voor VW, Audi, Bentley, Lambo etc.
Ze komen pas beschikbaar voor de "lager regionen", zodra er een nog nieuwere technologie beschikbaar is voor de "hogere regionen".
VAG heeft een nogal uitgekiende marketingtaktiek wat betreft het ter beschikking stellen van technologie aan de diverse huismerken...
Als VAG moet je toch proberen de klanten in een duurdere auto te lokken... Toch...? :thumbsup:
 

Frank C

Forumguru
De Seat Leon krijgt overigens wel ACT motoren las ik. En die deelt het platform met de O3. Of het komt doordat verkopen van O3 dermate goed gaan dat extra technologie niks toevoegt aan het huidige succes.
 

Stewie

Senior Member
Dat platform is overigens ook gedeeld met de golf en de A3.

Qua motoren is er volgens mij niet zoveel verschil tussen skoda en VW/audi in hetzelfde marktsegment, toch zeker niet op dieselgebied.
De 1.6 TDI ultra (in de greenline) en de 2.0 TDI 150 pk zijn beide voor de octavia beschikbaar, net als de 2.0 TDI 184pk versie in de RS. Zie daar geen verschil met bijvoorbeeld de Golf 7 en de Seat Leon.
Volgens mij is de 136pk nog wel verkrijgbaar in de audi A3, in elk geval toch voor dat ik mijn octavia besteld heb.
Benzinemotoren ben ik niet zo in thuis, kom uit dieselland België natuurlijk :).

Er zullen waarschijnlijk wel premium motoren zijn die niet beschikbaar zijn voor skoda, maar dat zal meer zijn dat het niet voor dat marktsegment beschikbaar zijn. Verwacht niet dat VAG een groot verschil in de motoren wil maken hiertussen.

Wat ik wel opmerkte was dat de algehele kwaliteitsuitstraling op de golf 7 net iets hoger was. Zo vind ik de deurgrepen aan de binnenkant van de O3 wat povertjes uitgevoerd, maar acceptabel gezien de prijssetting.
 

Frank C

Forumguru
@Stewie: je laatste opmerking onderschrijf ik, Audi staat bovenaan, gevolgd door VW dan Skoda en ten slotte Seat. Kom net uit een Seat maar deze was toch wel met veel hard plastic afgewerkt.
 

ertromp

Forumguru
@Stewie: je laatste opmerking onderschrijf ik, Audi staat bovenaan, gevolgd door VW dan Skoda en ten slotte Seat. Kom net uit een Seat maar deze was toch wel met veel hard plastic afgewerkt.
Dan maar hard plastic maar voor ca. 35K stap ik toch heel graag in zo'n Leon Cupra met 280pk. Dat heeft Skoda nog niet in z'n Octavia en al helemaal niet voor zo'n prijs. Ook op motorgebied krijgt de Leon wel weer zo'n 150pk 1.4TSI met ACT. Keuzes ..... keuzes en nog eens keuzes ;)
 

peterrapid

Forumguru
@Stewie die harde plastic klopt voor de leon 2, heb die zelf nu alhoewel ik de algemene afwerkingskwaliteit toch goed vindt tov veel merken maar in de leon 3 heeft die een heel netjes interieur met goede materiaalkeuze, denk dat kwaliteitswijze Skoda en Seat op de zelfde lijn zitten kijk maar naar Toledo en Rapid, maar beiden een ander doelpubliek hebben om hun auto's aan te slijten.
 
Bovenaan Onderaan