Denk maar terug aan Top Gear en de Prius:
Nu moet je bij mij één ding niet doen: Feiten proberen te onderbouwen met een Top Gear artikel.
Als er iemand gekleurd en bevooroordeeld is, is het Jeremy Clarkson wel. Wetenschappelijk waarde nul komma nakka.
Maar toch is het mijn favoriete auto programma. Waarom?: lekker subjectief en vol britse humor.
, ik mis geen uitzending.
Welke motoren vergelijk je hier. 2.2CDVI, 2.0TDI en 2.0TFSI?
Diesel en benzine vergelijken gaat al niet op door de andere opbouw van de motor en de brandstof. Brandstof heeft een energieke waarde en die is verschillend tussen benzine en diesel.
Dat Diesel en benzine wezenlijk anders is hoef je mij niet te vertellen.
Ik vergelijk: 2.0 Commonrail diesel (2007 Mazda) De eerste generatie 1.9TDi (1999 Passat, 110pk nog voor de pompverstuivers, voor toen een monsterlijk sterke diesel) en een 2.0 benzine 8 klepper (Golf Gti 1995)
Ik neem in mijn betoog alles mee: Brandstof soort, het gewicht van de auto's, allerlei extra systemen.
Waarom verbruikte de moderne commonrail diesel van de mazda6 10-20% meer dan de ouderwetse 1.9TDi van VW ? Mijn rijstijl is onveranderd. Een van de redenen is het roetfilter en het vrij hoge gewicht.
En dat mijn moderne 1.8TSi met 65PK meer en 90nm meer koppel dan de 2.0 Golf Gti en met een 200kg hoger gewicht en een energie slurpende airco minder verbruikt dan de golf vind ik absoluut niet slecht.
Maar hij komt niet in de buurt van wat er met een 1.2TSi mogelijk is. (zie o.a spritmonitor)
Rijstijl is een hele dominante factor in het verbruik maar niet de enige verbruiksbepalende factor.
Top gear mag die test nog eens een keer overdoen als ze starten met een koude motor en wat meer stops en starts inbouwen en stoppen na zeg 20km. (Veel realistischer). 10 tegen 1 dat de M3 veel meer verbruikt.
Maar hoe je het ook wilt noemen, verbruik of rendement: Het gaat om vele parameters die bepalend zijn voor het verbruik. Elimineer ik de factor rijstijl (die bij mij vrij constant is) dan concludeer ik dat mijn 1.8TSi vergeleken met de als bijzonder zuinig te boek staande diesels niet veel verbruikt. En de momenten dat hij dat wel doet zijn voor een deel mijn schuld (rechtervoetje vloeren).
Maar je kunt mij niet wijsmaken dat als ik met een Cayenne V8 net zo hard (lees langzaam) rijd als een toyota yaris 1.0 dat ik in de buurt kom van dat verbruik. (Als ik zou compenseren voor het gigantisch gewichtsverschil).