De reële verbruikscijfers van de Octavia III

ElScorpione

Forumguru
Mag ik dit er even tussengooien? Ik ben nog maar 1000km onderweg met de RS230 DSG en sta toch wat te kijken van het gemiddeld verbruik: 10l/100km; bij een moderate rijstijl(wordt ingereden) en toegegeven vooral kortere trajecten vind ik dit te veel. Ik hoop op beterschap na het inrijden...

Een RS230 koop je volgens mij niet omdat hij zo zuinig is.....
 

Simon1984

Senior Member
en gaat er nu 50 ltr in?

Ik heb er toen 45 en een beetje ingestopt, dus ik kan idd veel meer rijden dan ik had verwacht...normaal deed ik rond de 600 km per tank en gooide ik hem vol. Uiteindelijk ging er 38 liter in.... Ik ben nu stabieler aan het rijden en merk wel dat het verbruik ongelovelijk meevalt. Zeker 800+ km terwijl ik eerst dacht dat ik de 700 niet zou halen met een tank, eerlijk gezegd lust hij ook wel een slokje als je hem zo nu en dan even aantikt. Maximale wat ik erin hebt gedaan is zo rond de 48l, en dat was al een tijdje met 0km radius
 

viffer

Lid
Heb ik ook meerder keren gedaan maar echt plezierig rijdt dat niet. Toch een beetje knullig om stil te vallen als je weet dat je al een hele poos op de reserve van 0km rijdt...
 

Canon-Eye

Forumguru
Toch een beetje knullig om stil te vallen als je weet dat je al een hele poos op de reserve van 0km rijdt...
Zit er geen analoog brandstofmetertje meer in het dashboard dan? Na een keer of wat tanken weet je toch vrij aardig in te schatten hoeveel te tanken liters er horen bij welk streepje?

Best grappig trouwens hoe veel mensen zich laten foppen door al die digitale aanduidingen. Die suggereren geheel ten onrechte een mate van nauwkeurigheid die ze in de praktijk zelden of nooit halen...
 

viffer

Lid
De analoge meter geeft volledig leeg aan als de digitale meter 0 km als restafstand aangeeft en dan zit er naar mijn schatting nog 5 ltr. in.
Het verbruik van de auto varieert nogal waardoor de werkelijke resterende afstand moeilijk in te schatten is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb bij mijn huidige en vorige auto's altijd op de analoge meter gereden, simpelweg omdat deze aanwijzing één op één verbonden is met de voorraad in de tank.

De digitale reikwijdte-aanduiding daarentegen is gebaseerd op twee parameters, namelijk diezelfde resterende voorraad én het gemiddelde verbruik over de laatste x kilometers (of minuten? wie 't weet mag 't zeggen).
En daar zit op z'n minst een deel van de kneep, want het is net als met beurskoersen: "in het verleden behaalde resultaten vormen geen garantie voor de toekomst"...
Er wordt dus een zekere factor vermenigvuldigd met een ONzekere factor - het resultaat is dan per definitie ook onzeker. :pardon:
 

Simon1984

Senior Member
Klopt maar toen ik 0 km te rijden had kon ik nog een stuk door. En als je niet bekend bent met een 'nieuwe' auto dan weet je niet precies hoe/wat. Daarom een keer getest :). Laatst ook stuk doorgereden met 0km en dan doet de analoge ook niet meer bewegen . En kan je toch een stuk rijden :).
 

Canon-Eye

Forumguru
Laatst ook stuk doorgereden met 0km en dan doet de analoge ook niet meer bewegen . En kan je toch een stuk rijden
Blijkbaar kan dat. Vraag is: waarom zou je het erop aan laten komen als je geen reservekannetje bij je hebt? Gewoon op tijd tanken heeft mijn vorkeur.

Ik reed ooit (1970-73) in een kever 1200N, die had geeneens een benzinemeter. Net boven de middentunnel zat een kraantje. Als dat naar links stond, kon je rijden tot de motor begon te sputteren. Als je dan snel genoeg onder het dashboard dook om het kraantje naar rechts te zetten, kon je zonder ernstige onderbreking doorrijden.
Op mijn dashboard had ik zo'n hand-instelbaar kilometerstandendingetje geplakt, daarin zette ik de stand bij tanken voor m'n neus en tegen de 400km verderop was het dan wel tijd om 'm weer vol te gooien.
Ik had overigens toch wel een jerrycan met 5 liter extra voorin liggen - je weet maar nooit... :pardon:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Als je dan snel genoeg onder het dashboard dook om het kraantje naar rechts te zetten, kon je zonder ernstige onderbreking doorrijden.
Ik had nog een "luxe" netje onder het dashboard en die had een verlengstangetje aan dat kraantje dan hoefde je niet onder het dashboard te duiken. (kever 1954, model 1955 dus net geen spijltje meer in A. ruitje)
 

Spoetnik

Forumguru
@ManeBrane zie mijn verbruik. Ben geen racer maar ben niet onder de indruk. Zie hier wel eens waardes voorbij komen van 5 liter per 100 km.... Ik haal ze niet.
 

ManeBrane

Forumguru
Vandaag maar even foto's gemaakt vanaf het moment dat het lampje ging branden. Kijken hoever ik kom met de resterende brandstof:

IMG_5033.JPG IMG_5035.JPG IMG_5036.JPG IMG_5038.JPG

Bijtankhoeveelheid: 35 liter (Zal ongetwijfeld tussen de 35 en 40 liter liggen)
Aantal kilometers te gaan: 95 km
Aantal kilometers gereden (sinds tanken) 650 km
Gemiddeld lange tijd: 5,9l/100 km
Gemiddelde snelheid lange tijd: 56 km/h
 

canth

Actief lid
Prima idee. Vooral de 'bijtank hoeveelheid' is bij mij een goede indicatie. Als de analoge meter echt de grond raakt (tegelijk met de 0 km resterend melding) dan staat dit getal bij mij nog op 40 (ergens tegen de 45 dus). Na gemiddeld 10/20 km springt dit getal op 45, en daarna ga ik binnen een km of 50/60 een tankstation zoeken. Dan tank ik vaak rond de 48/49 liter. Voor sommigen een te groot risico, maar ik vertrouw de 'bijtankhoeveelheid' digitale meter beter dan de analoge (en heb dit tevens empirisch bewezen)

Let wel, dit geldt alleen voor DIESEL! De TSI benzine meter zit er een stuk dichter bij. Overigens verwacht ik dat de 'bijtankhoeveelheid' ook daar goed werkt (en dan dus al 45 liter aangeeft zodra het lampje begint te branden).
 

Spoetnik

Forumguru
Deze waardes herken ik wel. Ook die gemiddelde snelheid. Heb ik wel eens diskussie over op mijn werk. Die denken dat je gemiddeld 100 rijdt. Dat is een ander verhaal. Als ik weer thuis ben voer ik de tankbonnen in. Mijn wagen staat nu bijna op 20k. Is nu wel ingereden. Gemiddelde 5.9 per 100km. De euro 5 sjoemelmotoren halen wel de 5 ltr/100km. De euro 6 110 pk blijft daar ver vandaan.

Maar........ het is een geweldige motor in combinatie met de dsg. Wat rijdt deze wagen goed.
 

Brains75

Actief lid
Eerste 1000km erop zitten met(150pk) 1.4tsi. Gemiddeld verbruik zit op 7,2L/100km. Beetje veel, maar ik heb nog niet echt zuinig proberen te rijden.
 

ElScorpione

Forumguru
Mijn vorige Octavia Combi (2010) 1.6 TDI Greenline Businessline (getuned door VAG Techniek en DPF verwijderd)


Mijn huidige Octavia Hatchback (2013) 1.6 TDI Greentech Elegance Businessline (in bezit sinds januari dit jaar)


Moet vandaag of morgen weer tanken. Het ziet er naar uit dat het verbruik nog wat verder gaat dalen (richting 1 op 19).

Het verschil is dan waarschijnlijk te wijten aan het feit dat mijn vorige een Greenline was en mijn huidige niet (bredere banden etc.)?
 
Bovenaan Onderaan