Distributieriem vervangen 4x4

Spierings

Forumguru
Niet eruit prutsen, gewoon iets opzij duwen zodat de rol en riem eraf komen. Soms is het een heel gepuzzel om hem weer terug te krijgen, de ene keer gaat het makkelijk en de andere keer is het vloeken.
 

Yeti2015

Forumguru
Net wat Spierings zegt er uit wil nog wel maar dan er weer in prutsen:sterretjes:
Heb toevallig gisteren de 307 SW van mijn dochter voor de eerste keer gedaan. Dat is echt een makkie 1,5 sleutelen en alles weer klaar.
 

Yeti2015

Forumguru
Hallo Yeti2015,

Hoe komt het dat er aan die 307 SW zo min werk aan is?
Ondanks dat dit blok er ook over dwars in ligt, heb je een zee van ruimte tussen de distributie en het binnen spatbord.
En het verwijderen van de motorsteun gaat in een paar minuten.
 

Theo 4

Senior Member
Zo, er is nu een week om, en het wil maar niet opschieten.:nono:
Mijn vraag is, heeft het ooit iemand klaar gekregen, om de motor steun volledig te verwijderen.
Wat moet er dan gebeuren?
Ik wil hem volledig weg hebben, kan dat of niet?
Vermoedelijk heb ik de verkeerde schroeven eerst los gemaakt, en is hij scheef gaan zitten.
Zie foto.
Als ik hem teveel laat zakken komt de turbo tegen de steek as.
Als ik hem dan teveel optrek, wat dan.
Kan ik dan de steek as kapot trekken?

Vandaag een set blokkeer gereedschap besteld zie link.
http://www.trailerandtools.nl/vag-dodge-ford-mitshubishi-diesel-timingset-blokk.html
 

Bijlagen

  • DSCN1979.JPG
    DSCN1979.JPG
    242,2 KB · Weergaven: 24
  • DSCN1980.JPG
    DSCN1980.JPG
    257,6 KB · Weergaven: 21

Spierings

Forumguru
De ene keer krijg je hem er zo uit en andere keer niet. Is een combinatie van de juiste hoogte en draai van de steun..
 

Monteurtje

Forumguru
Soms wil die steun er niet tussenuit. En bij de Octavia I meestal niet. Motorblok omhoog krikken in jou geval omhoog draaien. Steun zover omhoog trekker en naar achteren drukken dat je de riem tussen de bevestigingspunt van motorsteun en motorblok kan prutsen. Als de riem eraf is dan heb je wat meer ruimte om de motorsteun te bewegen en kun je de spanner er tussenuit prutsen.
 

Theo 4

Senior Member
Hallo Spierings en Monteurtje bedankt.

Ik ga dat morgen zo proberen.
In de positie van de foto, heb ik hem naar boven gedraaid, maar toen kwam hij tegen de rollen.
Toen heb ik hem laten zakken, en kwam hij weer vrij en recht.
Morgen probeer ik in de rechte positie hem omhoog te draaien.
Kan ik iets kapot maken als ik te ver naar boven draai?
 

Theo 4

Senior Member
Hij is er eindelijk uit.:yeah:
Voor dat je daar aan begint, moet je de standaard inbouw motorhoogte aftekenen.
Als je de motor 9cm laat zakken, kan de onderste en linkerschroef eruit.
Als je de motor 2cm boven de standaard motorhoogte omhoog zet, kan je de steun
tegen het uurwerk er uit wringen.
Ik heb de steek as niet los gemaakt, op de handleiding staat dat wel.
De fout die ik gemaakt heb is, tijdens het losdraaien moet je er voor zorgen, dat de steun niet
naar onder afvalt en klem komt te zitten.
Dus zorg er voor dat hij op zijn plaats blijft zitten (eventueel stukje hout tussen steun en spatbord)

Als men de handleiding leest moet men ze helemaal lezen (uitbouwen, montageoverzicht en inbouwen)
De reden daarvoor is, dat de steun in de uitbouw handleiding je doorstuurt naar het montageoverzicht.
En daar staat de steun met maar 1 bout afgebeeld in plaats van 3.
Als je dan naar de inbouw handleiding gaat, staat de steun duidelijk met 3 bouten afgebeeld.
En ook de aandraai volgorde.:jaja:
 

Bijlagen

  • DSCN1982.JPG
    DSCN1982.JPG
    262,5 KB · Weergaven: 15
  • DSCN1983.JPG
    DSCN1983.JPG
    291,7 KB · Weergaven: 16

Theo 4

Senior Member
Is het noodzakelijk, om de 3 bouten van de nokkenaspolie, los te draaien
voor het af en op doen van de distributieriem?
Waarom word dit gedaan?
 

Spierings

Forumguru
Dit wordt gedaan voor de timing. Krukas zet je vast en nokkenas met de pin. Vervolgens span je de riem en blijft timing perfect doordat poelie iets draait.

Je krijgt bovendien de riem er makelijker op
 

Theo 4

Senior Member
Ok, dan zullen we dat zo doen.
Vandaag of morgen komt de blokkeerset binnen.
Dan gaan we weer verder er aan.

Bedankt voor de snelle reactie.:thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan