Distributieriem vervangen 4x4

Theo 4

Senior Member
Vandaag is het blokkeersetje aangekomen.
De krukas en nokkenas heb ik geblokkeerd.
Volgens de handleiding, moet ik nu de spanrol naar links draaien met een inbussleutel.
Bij mij lost hij niets, heb er zelfs een buisje van 20cm op.
Wat doe ik verkeerd?:(

Ook zie ik niet waar ik het bokkeerplaatje (T10008) kan tussen steken.
Als bijlagen foto van de spanner en blokkeerplaatje.
 

Bijlagen

  • DSCN1985.JPG
    DSCN1985.JPG
    249,9 KB · Weergaven: 16
  • DSCN1986.JPG
    DSCN1986.JPG
    253,1 KB · Weergaven: 15

polf

Senior Member
Tochwel eerst die moer in het midden losgedraaid?
Het is een excentrisch mechanisme wat draait om het centrale tapeind waar die moer op zit.

Dat blokeerplaatje heb ik nooit nodig gehad (maar ik heb een BLS motor) maar de spanner ziet er hetzelfde uit.

Op jijbuis staat een duidelijke uitleg

greetz Polf
 
Laatst bewerkt:

Yeti2015

Forumguru
Je moet inderdaad wel de moer eerst los draaien en dat plaatje kan je ergens in de hoek gooien.
Die heb ik nog nooit gebruikt. Bij geen enkel type motor.
 

Spierings

Forumguru
Dat plaatjes is voor een ouder type met spandemper.

Jouw spanrol heeft gewoon een indicator voor de juiste spanning.
 

Spierings

Forumguru
Hoe strak de riem moet.

Op het plaatje van jouw rol zie je rechtsboven de rol een inkeping en een wijzertje. Bij het spannen moet het wijzertje bij de inkeping staan.

Let er wel in dat het lipje wat achter op de rol uitsteekt dat deze in de uitsparing van de kap valt.
 

Yeti2015

Forumguru
Als je alles af gemonteerd hebt de motor minimaal 2 maar ronddraaien met een dopsleutel op de krukas poulie.
Daarna de spanning nog een keer controleren.
 

polf

Senior Member
Ter info: De spanner geeft alleen met een koude motor een juiste indicatie.

Mocht je over een tijdje wellicht een visuele controle doen op je uitgevoerde werk en je doet dat als de motor nog warm is zal je zien dat de spanner niet netjes in het juiste "spanning" gebied staat. Geen worries, of alleen kijken als de motor koud is.

Greetz Polf
 

Theo 4

Senior Member
Hoe houden jullie het nokkenas tandwiel tegen?
Normaal heeft men een tegenhouder T10172, om het tandwiel tegen te houden (voorspanning).
Dan kan men de 3 bouten tegen draaien met 20NM, en dan 45° verder vast draaien.
 

Yeti2015

Forumguru
De tegenhouder is waarschijnlijk een pen van 6 mm.
Hier kan je ook een boor voor gebruiken.
Als de krukas/nokkenas op de 1ste cylinder staan hebt kan je pen door een gaatje in de nokenas drukken en in de cyl.kop
 

Theo 4

Senior Member
Nee die pen heb ik.
Die tegenhouder is een sleutel met, met 2 pinnen er op.
Die pinnen passen in de grote gaten van het tandwiel.
Hier kan men het tandwiel mee vast houden, zonder dat er kracht komt op de nokkenas blokkeerpen.
Of op de distributieriem zelf.
 

polf

Senior Member
Tegehoud tool heb je niet echt nodig. Je hebt de 6mm pin erin zitten en daarmee je nokkenas gelocked. Je zal zien dat het nokkenas wiel niet zal verdraaien ten opzichtte van de gelockte nokkenas.
Ik heb toen in stapjes de 3 bouten steeds iets vaster gedraaid tot de juiste Trq en XX graden.
Filmpje uit post 63 geeft een heel goed beeld van hoe het werkt. Ook daar houden ze het nokkenaswiel niet tegen tijdens het vastdraaien.

Greetz Polf
 

Spierings

Forumguru
Tegenhouder is niet nodig, gewoon handvast zetten met de pin en zonder pin op moment zetten. Dan verdraaid er niks.

Gebruik je bij deze motoren nooit.
 

Theo 4

Senior Member
De riem zit er in.
Bij het vast draaien is de spanner wel enkele mm naar rechts verschoven.
Volgens de handleiding zou dat normaal zijn.
Na de motor 2 toeren gedraaid te hebben, bleef de pijl op het zelfde punt staan, en het blokkeer gereedschap ging er goed in.
De motor nog 4 toeren extra gedraaid, toen stond de pijl in het midden van de uitsparing.
Het blokkeer gereedschap ging er nu ook goed in.
Dus naar mijn mening moet dan toch alles ok zijn, of niet?

Hoe doen jullie dat om die bouten, op de juiste graden aan te trekken?
Ik heb zo een hulpstuk met graden schijf, wat je tussen de sleutel en de dop zet.
Maar erg gemakkelijk werkt dat ook niet, omdat men een blokkeer stukje ergens moet zien te bevestigen.
 

Spierings

Forumguru
Graden op gevoel doen, 90 graden is gewoon een kwart slag...
Gebruik nooit van die graden indicatoren.

Als het lipje van de spanner goed in de kap zit, spanning goed is, timing goed en alles goed aangetrokken is is het goed.
 

Theo 4

Senior Member
Zo kan de steun er ook in, 5 min werk!

1. De motor goed omhoog draaien of krikken (+/- 5cm boven de standaard stand)
2. Turboslanghouder losmaken.
3. Turboslang bij de turbo los maken.
4. De rest zie foto:
 

Bijlagen

  • DSCN1990.JPG
    DSCN1990.JPG
    258,1 KB · Weergaven: 18
  • DSCN1991.JPG
    DSCN1991.JPG
    262 KB · Weergaven: 18
  • DSCN1992.JPG
    DSCN1992.JPG
    238,3 KB · Weergaven: 17
  • DSCN1993.JPG
    DSCN1993.JPG
    252,4 KB · Weergaven: 17
  • DSCN1994.JPG
    DSCN1994.JPG
    258,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan