DM’s zijn rode Octavia 4 vRS iV PHEV Combi

Ja gij glimt idd als de nete en die kleur is zejer mooi.. mooier dan mn vorige O3.. die had een rode uni-lak.
ja, en over de condens, dit is naar mijn idee geen condens. Maar idd in het derde remlicht zit het ook.

Condens is wat bijv ná het rijden ontstaat; warme koplamp vooraan, je komt thuis en het spul koelt af dat het condenseert dat is oké. En dat trekt ook wel weg. Maar dan zie je dus gewoon een waas. In mijn geval zie je gewoon druppelvorming aan de binnenkant zitten. En afgelopen week was het natuurlijk droog weer, dus er zat geen bestaand vocht in.. als ik dan de auto was met de hand dan moet dat van binnen gewoon droog blijven. Zoveel water is er niet overheen gegaan.. zal dinsdag (als ik tijd heb) even horen wat de dealer daarvan vind.
 

EdK

Forumguru

Condensatie hebben wij ook wel problemen mee in elektrakast(jes)
Wat jaren geleden een elektranet aangelegd op een volkstuinvereniging.
Alle percelen krijgen een 230V / 20A 1 fase voeding.
Voor het perceel plaatste wij een kastje met 2 wartels aan onderzijde voor ingaande voeding van ons en 1 van klant naar zijn huisje.
In kastje dus de 20A automaat en een KWh meter en wat klemmen.
Hiervan waren er een 140 stuks geplaatst in eerste instantie.
Wat maanden erna had men klachten dat er water in de kasten zat en dat deze dus lek zouden zijn.
Bij aankomst dreef het water over de frontplaat en de automaat en KWh meter, maar ook op bodem met opstaande rand stond cm water.
Gehele kastje onderzocht en kon niets vinden van scheuren of gaten waardoor water naar binnen kon komen.
Naar zaak gereden en nieuw kastje gehaald en verwisseld voor de lekke ( ??? ) kast.
Hierna de oude mee naar zaak genomen en de 2 wartels afgedopt en kastje geheel onderwater gedompeld voor een 2 a 3 uur !
Na openen was kast gewoon kurkdroog !!
Conclusie ???? Juist condensatie !!
Oplossing was in ons geval alle kastjes langs, uitdrogen indien nodig en 2 gaten 25mm geboord ( 1 boven 1 onder diagonaal )
En hier speciale beluchtingsnippels in geplaatst.
Hierna nooit meeer last gehad van condensatie problemen in deze kastjes !!
Dus die druppels die jij ziet kunnen gewoon condensatie druppels zijn !!
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Forumguru
Zie in dit topic (https://www.skodaforum.nl/forum/i/skoda-scala-jesse.40521/page-2#post-942992) de laatste foto van mijn derde remlicht. De dealer vond deze hoeveelheid vocht/condens niet acceptabel en heeft het derde remlicht toen vervangen. Het was inderdaad geen waas, maar je kon de druppels erin zien zitten. Ik zou de vraag neerleggen bij de dealer wat acceptabel is qua hoeveelheid vocht/condens. Het lijkt me sowieso goed om in ieder geval de melding te maken. Mocht het later stuk gaan door het vocht/condens, kun je altijd aangeven dat je het tijdig hebt vermeld. Wel echt een mooie auto trouwens :)
 
Bij de dealer geweest, 25ste gaat de auto naar hen voor diagnose. Kon wel eerder; maar voorkeur van garage waar ik het wel mee eens was is dat dezelfde medewerker aan de auto werkt die bekend is met de historie. Haast heeft het ook niet. Inmiddels ook akkoord vanuit de verkopende parij voor de diagnose. Prima zo, dit dan maar eerst. Vervolgtraject is offerte en uitvoering etc.

Punten op de agenda;
- Vocht achterlicht links
- Vocht derde remlicht (vonden zij ook veel)
- Storing parkeersensoren (het gedeelte wat het piepende geluid veroorzaakt werkt soms niet)
- Melding langdurig motordraaien staat ook op de agenda; kijken of een software update van het motormanagement systeem uitkomst bied. Storing overigens niet meer gezien maar zit er uiteraard nog wel.
 
Heb mijne ook bij Vallei gekocht, woon er ook niet echt in de buurt (Maastricht). Dus hoop dat ik geen probleem ga krijgen waarvan ze verwachten dat ik tot aan Nijmegen kom.

Wat ik overigens wel netjes opgelost vond is dat ze in de advertentie gemeld hadden dat de auto ACC had (heb wel de reguliere CC) en grootlicht assistent, maar dit niet op de auto aanwezig was. Dit hebben ze naderhand financieel gecompenseerd.

Ik had overigens ook niet het idee dat het afleverpakket optioneel was. Auto moest wel een beurt, dus deze zat bij het afleverpakket inbegrepen.

Morgen maar even checken op parkers :tongue:
 
Heb mijne ook bij Vallei gekocht, woon er ook niet echt in de buurt (Maastricht). Dus hoop dat ik geen probleem ga krijgen waarvan ze verwachten dat ik tot aan Nijmegen kom.
Tja. Nou. Dat ligt aan de garantie afdeling. kort door de bocht; als de reparatie te duur word (voorbeeld, versnellingsbak stuk) dan willen ze het zelf doen om de kosten voor hún lager te houden.. vind ik niet fair, vanuit zakelijk oogpunt snap ik het, maar de auto is (in mijn geval) verkocht dat ik bij problemen ”gewoon naar een dealer in de buurt” kan. Tja, dan moeten ze niet gaan mauwen verder vind ik dan. En anders regelen ze maar transport, heen en terug. Maar ik vermoed dat als t daar op aan komt dat ze dat allemaal niet willen.


Dure optie, is dat softwarematig dan? Die assistent? Want dan kan vast een forum lid dat middels VCDS activeren? Kost dan iig geen 207. Ik heb de crystallightning koplampen dus daar zit dat standaard ingebouwd.
 
- Vocht achterlicht links
- Vocht derde remlicht (vonden zij ook veel)
- Storing parkeersensoren (het gedeelte wat het piepende geluid veroorzaakt werkt soms niet)
- Melding langdurig motordraaien staat ook op de agenda; kijken of een software update van het motormanagement systeem uitkomst bied. Storing overigens niet meer gezien maar zit er uiteraard nog wel.

Dealer update; er is akkoord voor reparatie dus dat is mooi. Viel me alles mee gezien de historie. Akkoord via mail na 12 minuten..
- Vocht/condens achterlichten (bleek aan beide kanten overigens) is toegestaan. Daar is een heel schrijven over vanaf fabriek. Zolang het wegtrekt (en dat doet het) dan doen ze er niets aan. Zou te maken hebben met het niet warm worden van de koplamp. Op zich apart, gezien condensatie al metéén optreed bij het wassen van de auto.. ik kijk het wel aan.. met regen lijkt t niet te zijn iig.

- Derde remlicht zal worden vervangen. (is overigens ook APK afkeur).
- Regelapparaat parkeersensoren gaat worden vervangen
- Melding motor draaien kán afkomstig zijn van een zwakke 12-volt accu. Die hebben ze geladen en daarna getest: was in orde. Bij terugkomen van de melding advies 12-volt accu te vervangen. Dus dat wachten we dan maar even af..

En dit alles gaat hersteld worden op 1 juni !.. eerder geen tijd… pff..

Verder nog een gescheurd rubber; die willen ze lijmen ipv vervangen (Verkoper wil dat, dealer hier wil vervangen maar de verkopende partij vind dat te duur ivm arbeid tijd…) Dus ik kijk wel even; vervang m anders zelf wel… het is dubbelzijdig tape.. dat valt toch niet te lijmen.. krijg je ook lijm op je lak.. wat een onzin..

IMG_1804.jpeg
 
Laatst bewerkt:
@leon-cupra ja bijna wel heh? Maarja.. dat is natuurlijk moeilijk moeilijk áls ik al dat traject in zou gaan.. en voor een andere RS met dezelfde opties als deze mag dan flink de portemonee getrokken worden.. ik heb poos terug geinformeerd elders voor inruil.. moest er 13k bijgelegd worden!.. dus nee…

maar we komen er wel.. maar t is idd debiel dat de auto allemaal van die kuren heeft ja…
 

Fmoon

Forumguru
En veel wist u natuurlijk al aan mankementen voordat u de auto kocht, dus dan zal het ook anders aanvoelen denk ik?
 

gehaktbal

Forumguru
Ik denk dat de dealer van deze mankementen ook niet wist van te voren. En alles valt of staat met hoe de dealer het oplost. Tot nu toe lijkt de bereidwilligheid van de dealer best oké, ondanks dat ze pas in juni tijd hebben.

Als straks blijkt dat de 12V accu nog steeds problemen geeft, er een nieuwe accu word geplaatst, daarna nog steeds problemen zijn en de dealer het daarna wel afwimpelt, dan wordt het een ander verhaal. Al met al is de kans heel groot dat deze auto straks gewoon prima is, nadat alle punten door de dealer adequaat worden afgewerkt en disaster-master scherp blijft op eventuele andere euvels.

Vind die Octavia IV nog steeds een prachtige auto. In combinatie met PHEV de meest ideale wagen mijn inziens in 2023. Jammer dat je er zoveel aan hebt @Disaster-Master. Hopelijk blijft de dealer he gewoon oppakken en wordt de lijst steeds kleiner tot de auto uiteindelijk gewoon helemaal goed is.
 
Bovenaan Onderaan