Dsg met 200k op de teller

hemi24

Forumguru
Ongeacht handbak of automaat: bij 2 ton is een koppeling altijd een potentiële kostenpost.
Als je geluk hebt is deze recentelijk al een keer vervangen…
 

Jorus

Nieuw lid
@Maggy Haha ja dat advies kreeg ik ook al van iemand. En denk dat ik dat ook maar doe inderdaad.

Zal nog even navragen of die al eens vervangen is, maar denk het niet.
 

Tees

Donateur
Een ketting gaat in deze motoren ongeveer 125k km mee, dus deze kan nog even vooruit maar ook weer geen eeuwigheid. Olieschraapveren is bij de 1.2 TSI nauwelijks een probleem geweest, en sowieso niet bij de latere bouwjaren zoals deze.
 

Maggy

Forumguru
Een koppeling van een handbak gaat gewoon veel langer mee bij normaal gebruik, gewoon omdat het ding geen onderhoud nodig heeft. 3 ton is geen uitzondering. Bij een dsg, die echt niet slecht hoeven te zijn, kan gewoon meer stuk, ze moeten onderhoud, (dat vaak geskipt word-) en dan is er ook nog een mechatronic die kapot kan, en echt niet goedkoop is. (Bovenstaande is de reden dat mijn Karoq een handbak heeft, want er zijn er zat met dsg)
 

Jorus

Nieuw lid
Ben er uit, ik laat hem lopen. Misschien een automaat helemaal wel en misschien de yeti ook wel. Ik ga mij nog even oriënteren. Bedankt voor jullie tijd zover .
 

Arjan1985

Forumguru
@Maggy ik ben het met je eens. Echter toch af en toe je handmatige versnellingsbak olie wisselen kan geen kwaad. Uiteraard niet verplicht. Maar je merkt het verschil.
En tegenwoordig met hydraulische bediening van de koppeling vind ik de kosten ook vrij hoog als daar wat mis mee is.
Aangaande de handbak: Vaak zijn de platen nog gewoon goed alsook de drukgroep maar is er bijvoorbeeld wel een lek in de hydraulica waardoor je niet kunt koppelen. Drama uit ervaring. Doe mij dat schakel kabeltje maar.
Maar wellicht nog steeds goedkoper dan DSG mankementen.
@Jorus we zijn benieuwd wat het wordt! Blijf je op Skoda zoeken of iets geheel anders?
 

Jorus

Nieuw lid
Ik durf het niet te zeggen. Zo'n benzine auto met een turbo trekt me wel maar toch ben ik wat huiverig als ik sommige dingen lees. Ik zoek gewoon een niet te zware auto (ivm wegenbelasting) met wel redelijk wat ruimte (ik kom van een Peugeot partner af dus dan weet je het wel) en met genoeg power om met een kleine caravan fatsoenlijk een berg of heuvel op te komen zonder achteruit te rollen. Hoe moeilijk kan het zijn.
 

EdK

Forumguru
Tsja gewoon verder zoeken naar een Yeti met handbak in de uitvoering met de 1,2TSI of de 1,4TSI
Zelf de laatste 7 jaar gereden en naar volle tevredenheid en nooit problemen er mee gehad !

Op de nep Picasso na dan, die over 5 wagens hier in straat even een kras had getrokken....
Maar goed na 2 dagen van polijsten en in de wax zetten was dat ook verholpen...
En de 1,2 is toendertijd als caravan trekker uitgeroepen....


En de 1,8TSI zou ik niet voor kiezen daar de blokken bekend staan als olie slurpend ....
 

Jorus

Nieuw lid
Goed om te horen. Uit welk jaar kwam die? En heb/had je hem ook getuned? Hoe lossen jullie het trouwens op als er geen usb aansluiting in zit voor muziek?
 

EdK

Forumguru
46NXB6 was volgens mij kenteken ( kijk RDW voor gegevens)
En was een Ambition uitvoering met een Swing radio. ( ligt nog ergens stof te happen op zolder)
En heb daar vrij vlot een Zenec unit ingezet, zodat ik navigatie had etc
Deze bewust toen gekozen omdat deze echt plug and play waren/zijn en na aanmelden van de Navi kwamen de NAVI pijlen ook in display tussen de tellers.
Verder een fijne wagen met goede stuur eigenschappen, en niet getuned omdat de 1,4 kwa vermogen etc voldoende was voor mij.

En had hiermee ook meteen carkit
Als je verder info over deze Yeti wil hebben bezoek dan even Skodaforum.EU en dan zoeken naar Yeti gedeelte
Daar staat veel te lezen over mijn voormalige Yeti en ook over de Zenec unit die ik heb ingebouwd
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
@Arjan1985 , handmatige bak verversing is een redelijk standaard werkzaamheid bij mijn auto’s, vaak bij 150k, de ex yeti en octavia hebben dat beide gehad. Na 150k is die olie aardig uitgewerkt, lifetime vulling bestaat niet. ( verkooppraat-) kabel is idd het meest simpel, maar ja, je kan niet alles hebben….
@Jorus , is een Karoq niks? Duur, weet ik, maar met een 1.0 tsi mag je aardig trekken, met een 1.5 nog meer, beide goed te tunen, (1.0 kan naar 150 pk, 1.5 naar 190 dacht ik), en de zit en het rijcomfort zijn beter dan de Yeti. Zit ik nou de Yeti af te zeiken? Nee, tussen de Yeti en Karoq
zit gewoon een generatiekloof.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Wellicht een Scala, die zijn ook al voor redelijke prijzen 2-hands verkrijgbaar.
Ruimte van een Golf...
 

Jorus

Nieuw lid
Met te hoog gegrepen bedoel ik, dat is ver boven mijn budget . Zo ook de scala. Dat is ook niet mijn formaat overigens. Zoals ik al zei ik kom van een Peugeot partner. Zee van ruimte dus. Station hoeft van mij ook niet.
 

EdK

Forumguru
kom van een Peugeot partner. Zee van ruimte dus.
Hou rekening met kijken dan of er wel of niet een reserve wiel in zit
Heb je er één met reserve wiel dan raak je over de gehele kofferbakruimte 20cm in de hoogte kwijt.
Zonder reserve wiel dan heb je dus de volle ruimte en als je dan de stoelen verwijderd dan heb je een vlakke laadruimte.

Dus misschien wel een puntje voor je om rekening mee te houden.

Zelf had ik zonder reservewiel, maar bij grote afstanden ( lees buitenland) dan nam ik een velg met winterwiel mee.
want die spuitbus met compressor dat zag ik niet zitten als ik lekke band zou hebben....
 

JeSko

Forumguru
Dacia sandero stepway niks voor je ? Jonge auto, manueel, mis je wellicht niks aan, modern fris met BT enal, ohja en betaalbaar.

Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe 90 - STEPWAY - TREKHAAK - CLIM
€ 14.950,00

Slag groter kan ook met de Duster

Dacia Duster 1.2 TCe Comfort 1e eig.|17" LMV|Airco|Led-dagri
€ 14.450,00

Of een

Kia SPORTAGE 1.6 GDI DynamicLine Nette Auto
€ 14.999,00

Echt veel betaalbare keuzes, van een vroege DSG7 met 2 ton zou ik wegblijven.
 

Jorus

Nieuw lid
Duster had ik ook gezien ja, maar dacia.. Ik weet het niet, maar euhm betaalbaar.. 7000 is mijn max wel eigenlijk haha.
 
Bovenaan Onderaan