Ik heb ff meegelezen... een maat van mij had/heeft een Dacia Lodgy 1.5DCI. Dieseltje met een vouwwagen er regelmatig achter. Bij hem was bij ong. 300.000km de versnellingsbak ermee gestopt. Maar heeft er wel mee gereden vanaf ongeveer 100.000 km. Kortom, ook een Dacia is best betrouwbaar, techniek van Renault. Was een handbak overigens. Moet wel eerlijk zeggen dat hij wat 'lomper' rijdt qua belasting van motor/versnellingsbak etc. De auto was bij hem een werkpaard.
Waarom dit vermelden? Simpel: alles valt of staat met én onderhoud én hoe ermee gereden is. Zelf kies ik liever voor een auto met handbak en zonder trekhaak, als jij de trekhaak eronder zet weet je dat de koppeling vanaf dat moment pas zwaarder belast wordt als je er een kar/caravan achter hangt. Natuurlijk, het oude vrouwtje kan ook met de voet op de koppeling 100.000 km gereden hebben, maar als je zo denkt, blijf je bezig....
En met een handbak bepaal je zelf wanneer je opschakelt enzo. Een DSG/automaat gaat misschien steeds te vroeg in een hoge versnelling. Of je moet dan handmatig gaan schakelen, maar ja, neem dan een handbak, zou ik zeggen....
Kijk ook eens naar max trekgewicht enzo. Ik weet niet hoeveel je gaat rijden met de caravan, maar als je veel gaat rijden en je caravan weegt -laten we zeggen incl belading- 1000kg, en je motor kan dat net aan trekken (max trekgewicht is bijvoorbeeld 1200kg), dan misschien toch een wat zwaardere motor overwegen?
Mooiste is als de verkoper je ook iets kan vertellen over de vorige eigenaar. Want als er een trekhaak aan zit, is die gebruikt voor een fietsendrager, of ieder weekend een dikke paardentrailer? Enfin, zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Succes met de zoektocht!