DSG7 Problemen?

oco1979

Forumguru
dsg,automaat,semi-automaat enz.... hebben ze in vele garage(merken) geen kaas van gegeten.
Doen deze naar gespecialiseerde bedrijven die niets anders doen dan revisie enzo.
Elk zijn ding uiteraard.
Dat is hetzelfde van garage waar op sta "alle merken" je kan de dag van vandaag niet alle merken zeer goed kennen.
Laat staan 1 merk.
Als je klant wagens dan naar andere garages moet doen,omdat je er zelf niets van weet.
 

Chiellinda

Actief lid
Ja we zullen het gaan zien. In 5 slipt hij ook echt hoor. Het rare is dat als je olie temp boven de 70 à 75 graden komt dat het dan bijna niet meer voel en zichtbaar is.

Ben benieuwd hoe dit dan kan. Als er iets met het vliegwiel zou zijn dan moet je dat toch ook met warme motor voelen?

Slippen koude platen meer dan warme?
 

CDK

Forumguru
@Chiellinda, nee niet echt of echt niet eerlijk gezegd. Ik hoor wel een blikkerig geluid op de achtergrond wat ik niet kan duiden. Om een gebrek aan de koppeling zichtbaar op beeld te krijgen zal je de DSG op manueel moeten zetten en dan vanaf een goede 1000rpm volgas moeten geven zonder de kickdown te gebruiken. Als je dan de toerenteller sprongetjes ziet maken (je hoort het dan ook trouwens) dan is het zonder twijfel je koppeling. Met ODIS, het werkplaatsprogramma van je dealer moet overigens ook uitbrengen lezen zijn wat de conditie van de koppeling is. Hebben ze dit al wel gedaan?
 

Chiellinda

Actief lid
@Corné de Kluijver

Het filmpje was meer bedoelt om de kleine sprongetjes te laten zien. Het geluid is niet hoorbaar op het filmpje. Het blikkerige geluid is de regen.

Ik heb er nog 1. Op deze is duidelijk te zien dat de toerenteller sprongetjes maakt. Dit is in de 4e versnelling en dan flink gas.


Vbw de status van de koppeling weet ik niet of ze dat al gedaan hebben. Ik ga dit ook nog even onafhankelijk laten checken zodat ik het zelf ook echt kan zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
De toerenteller valt niet terug, hij stagneert eigenlijk meermaals. Ik ben benieuwd naar de uitkomst, dit zou zomaar iets anders kunnen zijn...
 

Chiellinda

Actief lid
Ja als hij omhoog schiet valt hij niet terug. Maar het voelt wel echt als slippen. En dan volgt de auto en dan stijgt het toerental weer enzovoorts.

Wij zijn ook erg benieuwd en nog niet helemaal blij. Verder een heerlijke auto icm deze motor dsg
 

tha a

Senior Member
precies hetzelfde als bij mij. Afgelopen week is de koppeling bij de dealer dan ook vervangen. Heb m nu weer 2 dagen en t probleem lijkt opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Als je dan de toerenteller sprongetjes ziet maken (je hoort het dan ook trouwens) dan is het zonder twijfel je koppeling.
Dat zou ik niet zo stellig durven te zeggen. Als de mechatronic te weinig oliedruk op de koppeling zet, zie zal de koppeling ook slippen, maar ligt de oorzaak in de mechatronic....
Zeker bij die kleine sprongetjes (die ikzelf overigens ook heb) verdenk ik veel eerder de mechatronic. Bij een slippende koppeling denk je eerder aan iets veel groters, dan zou de toerenteller zomaar 2000 rpm ofzo omhoog moeten schieten.
 

CDK

Forumguru
@andrehj, vandaar dat ik na dat filmpje ook aangeef dat dit ook een andere oorzaak kan hebben.
Bij doorschieten van de toerenteller en terugvallen kan je vrijwel zeker stellen dat het de koppeling is.
 

Cordoba

Forumguru
Het filmpje lijkt echt een (vrij milde) vorm van doorslippende koppeling te laten zien, maar zoals @andrehj ook al aangeeft, kan de oorzaak ook liggen in een te lage oliedruk op de koppeling. Dat verklaart ook waarom het zowel in 4 als in 5 optreedt (dus bij 2 verschillende koppelingen). Overigens als je het wil zien, was het in het eerste filmpje ook enigzins te zien, als je het wil zien, in het 2e filmpje is het veel duidelijker.
 

Chiellinda

Actief lid
@Cordoba ja het tweede filmpje is een stuk duidelijker. Heb er een aantal nu inmiddels en ga ermee naar de dealer ook. Hoop dat als de auto daar een dag staat dat ze het ook kunnen vaststellen zelf. Neem aan dat een monteur dit moet opvallen als hij met de auto rijd. Naast het zien op de toerenteller voel ook echt een trilling als hij doorslipt en het maakt herrie

Zou het ook kunnen verklaren als het de mechtronic is dat het bijna weg is als alles warm is....???

Zijn de koppelingen los te vervangen of is het 1 unit?
 

Cordoba

Forumguru
Koppelingen worden apart vervangen, een specialist als de DSG-dokter kan alle componenten zelfs apart vervangen. Bij auto's waar de koppeling vervangen moet worden, is het vrijwel altijd de 2e koppeling en die wordt dan apart vernieuwd. TVS/DSG-dokter is de echte specialist, en kan je vraag over de temperatuurgevoeligheid misschien wel beantwoorden, ik kan niet goed aangeven waarom ie het koud wel doet, en warm niet.
 

Chiellinda

Actief lid
Oké bedankt. Ja ik lees inderdaad altijd over de tweede koppeling. Alleen doet die van mij het ook in de 5e versnelling dus ook koppeling 1.

We gaan het allemaal wel zien. Hij gaat zsm weer naar de dealer en hoop dat die een diagnose kan stellen. Zo niet dan gaan we langs de specialist.
 

tha a

Senior Member
@Chiellinda ja, ik doelde op jouw filmpje. echt exact hetzelfde en in zn 3 naar 4 stotterende overgang (soort tussengas) in 4 en zo'n raar gebeuren met de toerenteller zoals in je filmpje.
 

Chiellinda

Actief lid
Oké, ik lees ook in het document welke ik van TVS heb gekregen dat er bij de 1.8 Tsi een te lage clampforce zit op de koppeling
 

andrehj

Forumguru
Oliedruk waarmee de koppeling koppeling bedient wordt lijkt mij niet het probleem aangezien dat deze niet meer bedient worden als deze al in de versnelling staat..
@Spierings : Dat klopt niet.
Een koppeling van een DSG werkt fundamenteel anders dan die van een conventionele handbak.
Bij een gewone handbak is het de veerkracht die de verbinding maakt, en de voetkracht (evt via hydrauliek) die de verbinding verbreekt.
Bij een DSG werkt dat precies andersom, vooral om te voorkomen dat er twee koppelingen tegelijk in aangrijping kunnen zijn. Onbekrachtigd zijn ze dus altijd open, en ze sluiten op oliedruk. Deze druk wordt (om een voor mij nog steeds onbekende reden) geregeld. Naarmate er meer koppel door de motor wordt gegenereerd, wordt de koppelingsdruk steeds verder opgevoerd. Als dit niet helemaal lekker werkt, krijg je dus een (deels) slippende koppeling.
 
Bovenaan Onderaan