Een superb kopen, problemen of genot? (Chicco's topic)

ertromp

Forumguru
Probeer de onderhoudshistorie boven tafel te krijgen. Zwak punt zijn de waterpompen op dit type
Maar waarom nu in 1x een diesel? Hoeveel km's maak je per jaar?
 

s-line

Forumguru
Ik persoonlijk zou ook niet blind staren op garantie, dat is vaak toch maar een half jaar. Zelf je goede verstand gebruiken en iemand meenemen die er een beetje verstand van heeft, of langs een anwb keuringstation gaan. Over het algemeen is een superb ook niet een auto waar ontzettend mee getrapt/ ge race'd wordt, daar leent de auto zich al niet voor.
 

Chicco_Himself

Forumguru
De onderhoudshistorie is bekend, althans er lag een boekje in waarin alle beurten stonden vermeld waarbij de laatste beurt ongeveer 8.000 km geleden heeft plaatsgevonden. Op de boordcomputer stond tevens dat de volgende beurt over 15.000 km moest plaatsvinden of binnen 368 dagen.
Ik rij ongeveer tussen de 30.000 en 35.000 km per jaar, dus qua omslagpunt zal het niet veel uitmaken denk ik.

Het bedrijf waar ik ben geweest wilt echter mijn huidige auto niet inruilen c.q. we hebben een te groot verschil qua prijs.
Derhalve ben ik bij het bedrijf aan gegaan waar ik mijn huidige auto heb gekocht met de vraag of hij nog iets voor mij kan betekenen. Hij zou in ieder geval contact opnemen met het bedrijf waar ik de Superb heb zien staan. Mogelijk dat hij de auto van hun kan overnemen en ik op die manier mijn auto weer bij hem kan inruilen.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Die ziet er inderdaad ook mooi uit (en een 2.0). Iemand die mij trouwens aan kan geven welke uitvoering dit precies is? In de advertentie staat "Comfort Greenline Navi" maar deze benaming kan ik nergens terugvinden in de typelijsten van de Superb....
 

Bakkertje

Forumguru
Het is een ambition Business line van een vroege lichting, dus nog met soundsysteem, dat is later vervallen.
Verder zit er een Amundsen in (zonder +) ofwel de RNS310 en niet de RNS315. Dat is een wat ouder systeem waarbij het kaartmateriaal op SD kaart staat en niet in het geheugen van het toestel.

De oudste prijslijst op de site van PON:
http://www.fleetwise.nl/sites/default/files/downloadable/files/Prijslijst SKODA Superb Businessline per 05-01-2012.pdf

Op bovengenoemde verschillen na is het een ambition business
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben een 1.8 tsi met DSG.

Heerlijke auto en standaard al veel kracht...
Verbruik ligt bij ons rond de 1 op 11/12 en daar zitten stukken bij waar we echt flink doorrijden.

De motor is idd gevoelig en drinkt wel wat olie... maarjaa als je er zuinig mee bent en dus goed onderhoud/ in de gaten houdt zal het niet al teveel problemen opleveren..

DSG zal ik zeker goed na laten kijken.. Bij ons nu ongeveer 75000km op de teller en de 3e koppelingsset zit er nu in...

Ondanks die kleine dingetjes zal hem je zeker aanraden. Heerlijke auto waarin je elke keer geniet als je er in mag rijden haha
 

Bakkertje

Forumguru
@Chicco_Himself Volgens mij lopen er nu 2 auto's door elkaar ;), de foto uit je laatste bericht is inderdaad een Columbus. De columbus heft een 40GB harde schijf, waarvan 10GB voor de navigatie wordt gebruikt en 30GB vrij is om muziek op te zetten.

Die Columbus zit overigens ook in een Ambition Businessline en die heeft daarnaast nog een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (zit ook in de mijne en zou ik niet graag meer willen missen!). Wat ik dan weer niet begrijp is waarom er zwarte dakrails opzitten in plaats van chrome...?

Ik weet ook vrij zeker dat het een Ambition is, de 1.6 is zover ik weet nooit als Elegance geleverd, daarnaast zitten er "Moon" velgen onder en heeft ie het standaard ambition interieur (zwart met grijs)
 

Chicco_Himself

Forumguru
Waarom de dakrails chrome zijn is mij ook onbekend. Wat ik wel weet is dat het voertuig oorspronkelijk uit België komt. Misschien dat ze daar een andere pakketsamenstelling hadden cq de 1e eigenaar zwart heeft aangevinkt bij een mogelijke "optielijst"?
De elektrisch verstelbare bestuurdersstoel is zeker handig. Vooral met de (volgens mij 3) geheugenstanden.
Ik heb helaas nog geen bericht gehad van de verkoper van mijn huidige auto. Hopen dat hij morgen wat van zich laat horen en een positief bericht voor mij heeft.
 

Bakkertje

Forumguru
Ahaa, uit België dat verklaart alles. De samenstelling in België wijkt inderdaad af van die in Nederland.
 

kansberg

Forumguru
Bij 30.000 = 35.000 km/j is een diesel zeker rendabel. Ik rijd 20.000 p/j en reken het telkens uit wanneer ik een andere auto koop. Zelfs dan is een diesel rendabel, al scheelt het miniem. Let wel dat deze auto zonder blikken of blozen 1:19 rijdt! Heb de auto van Eurodecars ook gezien maar dit lijkt mij een bedrijf wat voornamelijk Duitse auto's importeert en ben daar persoonlijk niet zo dol op. 'In de markt' liggen uit België geïmporteerde auto's beter. Wellicht is dit een optie:

http://www.vanrijswijkautos.nl/occasions/?product=7841422 Een vrij luxe uitvoering met o.a. Colombus en PDC v/a....

Heb hier ook mijn Superb gekocht, Standaard een maand garantie op het draaiende gedeelte van motor en versnellingsbak, of je nu wil of niet, daar valt niet over te onderhandelen, ik wilde de prijs daarmee nog wat omlaag krijgen maar men week niet af van deze 'basis' garantie. 6 Maanden Bovag kost € 695,00. Vriendelijke en goede voorlichting, al dient zelfonderzoek overal gepleegd te worden. Mijn Superb, idd een uit België geïmporteerd exemplaar, voldoet aan alle verwachtingen en heb er een zeer redelijke prijs voor betaald. Het bedrijf belt je ook na of de auto bevalt en voldoet aan de verwachtingen, dat vind ik op zich al een goede vorm van vertrouwen geven.
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Nog even ter aanvulling op mijn voorgaande bericht: Bij van Rijswijk hanteert men scherpe prijzen, dientengevolge is de onderhandelingsruimte ook klein. Maar met een paar goede argumenten heb ik de prijs nog wat kunnen aanpassen in mijn voordeel en daarmee een 'gat' van € 500,00 weggepoetst.
En oh ja, de volledige onderhoudshistorie is er ook bij, ondanks dat het een Belgische auto betreft. Dit was één van de eerste dingen waar ik naar vroeg en men had een A4-tje waarop het e.e.a. stond vermeld qua historie. Dit vond ik niet erg vertrouwenwekkend maar in de auto lagen alle boekjes en dus ook het 'Service Plan' boekje met alle informatie.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Kan iemand mij trouwens aangeven wat de kosten zijn bij een defecte kettingspanner? Is dan de hele motor naar de *#@# of?
Met een beetje mazzel hoor je het of zie je een oliedruk waarschuwingslampje. Maar er is hier op het forum ook een voorbeeld dat de hele motor in de soep draaide.

http://www.skodaforum.nl/forum/i/terugroep-actie-1-8-en-2-0-tsi-motoren.12276/
http://www.skodaforum.nl/forum/i/yeti-4x4-1-8-tsi-motor-vervangen.14949/

De dealer van Skoda wisselt uit coulance de kettingspanner om. Ik weet niet of de auto die je op het oog hebt altijd bij de dealer in onderhoud geweest is?
 

yves1966

Forumguru
Ik ben vandaag nog voor deze gaan kijken, qua kilometers welke ik rij zou een diesel namelijk ook nog in aanmerking kunnen komen.
Dit betreft een 1.6TDI Combi Greenline.
Iemand hier nog op-/aanmerking over c.q. zaken waar ik op moet letten?

http://www.eurodecars.com/autos-nl/...erb_1_6_tdi_combi_greenline_navi-1117753.html
Dit is de ambition met extra opties. Kenmerkend voor de ambition is de zilveren inleg in het dashboard en deuren, zwarte dakrails en stoffen zetels, de colombus is optie want standaard is het de amundsen. Ik heb dezelfde versie 1.6 TDI ambition, je kan de foto's vergelijken op mijn profielpagina bij fotogalerij, en ben er megatevreden van :cheer:
 

Chicco_Himself

Forumguru
Allemaal weer bedankt voor jullie reacties. :thumbsup: Zover ik nu weet is de 1.8TSI eigendom geweest van een bedrijf (BV). Je mag er (naar mijn mening) dan in ieder geval van uit gaan dat hij dus gewoon het onderhoud heeft gehad welke hij zou moeten hebben. Een dergelijke auto in die uitvoering zal niet van de koffiejufrouw binnen dat bedrijf zijn geweest...

Ik heb in ieder geval de verkoper nog een mail gestuurd met een aantal vragen betreffende o.a.
* of de koppelingsplaten al eens vervangen zijn en zo ja, wanneer
* of de kettingspanner al eens vervangen is en zo ja, bij welke km-stand
* de staat van de banden c.q. remblokjes/remschijven

Zou hij deze gegevens niet hebben heb ik hem verzocht mij het adres te geven van de garage waar deze auto volgens het onderhoudsboekje in onderhoud is geweest zodat ik daar contact mee kan opnemen.

Indien eea positief uitpakt ga ik uiteraard zelf nog een keer kijken bij het bedrijf, maar om nu 4 uur in de auto te gaan zitten en 392 km af te leggen terwijl alles bijv al in slechte staat is....... (heen en terugreis).

Ik hoop morgen in ieder geval wat meer antwoorden van hem te krijgen. Een bevriende monteur gaat morgen voor mij nog informeren bij een andere bekende van hem welke bij een Skoda garage werkt. Mogelijk dat hij in hun systemen wat meer info kan vinden betreffende deze auto.

Mijn voorkeur gaat in deze nog steeds uit naar de 1.8TSI gezien de automaat (heb eigenlijk gezegd dat ik nooooit meer iets anders wil dan een automaat) en de uitvoering (leder/velgen/schuif-kanteldak etc) maar ben uiteraard huiverig geworden betreffende de DSG-bak zoals aangegeven.
 
Bovenaan Onderaan