Een superb kopen, problemen of genot? (Chicco's topic)

ertromp

Forumguru
Is gewoon een super combinatie zo'n 1.8 TSI met DSG.
Wellicht een bekende meenemen met VCDS die tijdens de proefrit de adaptiewaarden opneemt / een log maakt van alle gegevens van de DSG.
In jou positie stel alles is koek en ei dan zou ik wel centen reserveren om bij TVS Engineering gelijk een DSG optimalisatie te laten uitvoeren. Bespaar daar niet op want door verlegging schakelmomenten spaar je en motor en bak
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Chicco_Himself

Forumguru
Ik ben gelukkig zelf in het bezit van VCDS incl kabel (12.12), toevallig afgelopen week binnen gekregen voor mijn A3. Alleen nog even kijken hoe eea precies werkt...
Als er iemand is die mij een kleine uitleg zou kunnen geven waar ik deze waarden precies kan vinden zou dat helemaal geweldig zijn.
Heb je trouwens enig idee qua kosten @ertromp mbt TVS Engeneering? Ik kan op hun site daar niks over vinden.
 

Rallye

Forumguru
Zeker als je altijd rustig rijdt dus geen hogere toeren maakt en altijd euro 95 tankt want daar heeft motor en vooral het kleppensysteem voor de rookgascirculatie ernstig onder te lijden

Waarom veroorzaakt euro 95 meer schade aan het kleppensysteem en de rookgasrecirculatie? Of lees ik teveel in je post?
 

ertromp

Forumguru
Waarom veroorzaakt euro 95 meer schade aan het kleppensysteem en de rookgasrecirculatie? Of lees ik teveel in je post?
Je krijgt met een hoger octaangehalte minder onverbrande koolwaterstoffen in het uitlaatgassen incl. recirculatiesysteem die bij de 1.8 niet uit een EGR klep bestaat maar uit een ingenieus kleppensysteem die de rookgassen circuleert. Dat bedoel ik er mee aan te geven :D
 

Joske

Forumguru
als ik de fiches van 95 en 98 eens naast elkaar leg zou er een verschil van 5% in KWS'n zijn. (roetverantwoordelijken)
 

TDI_DSG

Senior Member
Ga morgen de Superb 1.8 TSI DSG Elegance Business inleveren. In 4 jaar tijd 160000 km gereden. De auto heeft de bekende problemen met de DSG koppeling gehad (2x koppeling vervangen, 1x vliegwiel en daarna aangepast schakelprogramma geinstalleerd door de DSG dokter), alsook het olieprobleem. Zeker de laatste 10000 km verbruikt de auto erg veel olie (1 liter op 1500 km) . Jammer want de auto is verder in nieuwstaat. Dus let op bij de aanschaf dat je een exemplaar hebt met een trillingsvrije DSG (bij het schakelen van 1 naar 2) en zorg voor garantie van tenminste een half jaar zodat je eventueel olieverbruik binnen de garantieperiode kunt constateren.
 

Chicco_Himself

Forumguru
@TDI_DSG, heb je de koppeling ook nog moeten laten vervangen NA de update bij de DSG dokter of niet? Wat ik zo lees heeft niemand meer de koppeling moeten laten vervangen NA het bezoek aan de dokter.....?
Ik neem, als ik ga kijken, in ieder geval mijn laptop met VCDS mee om eea uit te lezen. Zouden ze aan vervanging toe zijn is het misschien een mooie gelegenheid om wat van de prijs af te krijgen. Willen ze dat niet kan ik nog altijd zeggen dat ik 3 of 6 mnd garantie wil, komen ze het alsnog aan het betalen... ;)
 
Laatst bewerkt:

TDI_DSG

Senior Member
Chicco_Himself, nee na het bezoek aan de DSG dokter heb ik de koppeling niet meeraten vervangen. Door de 1e versnelling iets langer te maken (en ik dacht de overage versnellingen ook) voel je nagenoeg geen trillingen meer. Echter filerijden is wel weer even wennen omdat de auto nu soms terug naar zijn 1e versnelling schakelt terwijl hij nog heel zachtjes rolt. Je moet dus met heel veel gevoel gasgeven om de auto schokvrij te kunnen rijden in de file.

Nogmaals in mijn geval zou ik het olieverbruik een vervelender problem vinden. Als je de 2e hands autosites goed in de gaten houdt zal je mijn auto ook wel ergens zien verschijnen. Hij is van mei 2010 met 160000 km erop.....
 

Chicco_Himself

Forumguru
Zojuist een bericht ontvangen van het verkopende bedrijf (1.8TSI). Deze geeft aan met de dealer te hebben gebeld alwaar de auto in onderhoud is geweest.
Aldaar geeft men aan dat er niets bekend is mbt de vervanging van de koppelingsplaten c.q. problemen met de motorvervuiling. Wel kon men aangeven dat het eventueel vervangen van de kettingspanner (nog) niet heeft plaatsgevonden. De motorcode betreft CDAA.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Chicco_Himself

Forumguru
Klopt @ertromp, maar nu zit ik natuurlijk met de vraag óf dat het probleem met de koppelingsplaten gelukkig niet van toepassing is bij deze auto óf dat eea er nog aan dient te komen.
Iemand enig idee of de kettingspanner preventief vernieuwd dient te worden of zijn er andere zaken die vernieuwd dienen te worden zodat de kettingspanner geen gevaar zal vormen?
 

ertromp

Forumguru
De terugroepactie is niet voor alle 1.8 TSI motoren maar wellicht kun je bij de dealer nog informeren aan de hand van het chassisnummer of het nodig is.
Die koppelingsplaten zijn te testen middels VCDS dus dat kun je in de garantieperiode testen of tijdens een proefrit als je iemand in je buurt hebt met VCDS
 

Chicco_Himself

Forumguru
Na weer een paar uur gezocht te hebben ben ik uitgekomen bij een Skoda/Audi/Volkswagen-dealer waar ik deze Superb zag staan:

http://www.dewaalautogroep.nl/occasions/Škoda/superb/1-8-tsi-160-pk-elegance-automaat-xenon-navi-leder-ecc-pdc-18-inch-084859949/

Offerte aangevraagd (ivm inruil van mijn A3) en binnen 1,5 netjes teruggebeld door een zeer nette heer welke mij een mooi voorstel deed (incl 6 mnd BOVAG-garantie erbij).
Toen ik hem vroeg of bij deze auto de kettingspanner (of onderdelen welke voor het euvel zorgen) reeds vernieuwd was en of er reeds koppelingsplaten vervangen waren van deze auto kon hij mij daar niet gelijk een antwoord op geven.
Hij zou morgen eea met hun "technische afdeling" bespreken en mij daarover terugbellen.
Al met al een veel beter gevoel (ook mbt de auto) dan bij het bedrijf in Woerden (1e link betreffende de 1.8TSI) en... ook nog eens 30.000 km minder gelopen.

Oh ja, voordat deze man mij belde ook nog even telefonisch contact gehad met het bedrijf van de 1e 1.8TSI met oa de vraag of hij mij het chassisnummer en naam van de garage alwaar de auto in onderhoud is geweest wilde doorgeven. Het chassisnummer heb ik uiteindelijk gekregen, de garage hoefde ik volgens hem niet meer te bellen omdat hij dat al voor mij had gedaan en hun ook geen extra info voor mij zouden hebben...... :itwasntme:
 
Bovenaan Onderaan