Eerste kilometers: waarop letten?

henriz

Forumguru
Nee dat verbeeldt je je niet. (of ik verbeeld me het ook)
De schakelindicator kijkt niet alleen naar snelheid, maar neemt ook versnelling mee in het advies.
Voorbeeld: wanneer je vaste snelheid aanhoudt (cc) dan geeft het advies 6e verzet aan bij 80km/u. Trek je flink op van 0 naar 100 km/u dan adviseert hij echt veel later pas om op te schakelen naar z'n 6.

micky

Forumguru
Mijn dealer heeft het mij afgeraden, maar als het meezit kan ik 1 weekje voor vertrek wel rijden en heb ik er 1000km op staan, maar ik laat de auto niet staan, als hij geleverd wordt haal ik hem direct op, ook al ga ik de dag erna op vakantie, dat wordt dan wel een heel rustig ritje..

Canon-Eye

Forumguru
Zolang je trekkracht vraagt (gas geeft dus) is het pijltje omhoog gewoon uit, totdat het toerental flink hoog wordt. Zodra je de snelheid constant houdt krijg je weer het opschakeladvies en als je dan je voet van het gas haalt - dus afremt op de motor - dan verdwijnt het pijltje weer.
Kortom: de schakelindicator reageert op een aantal parameters en de stand van het gaspedaal (oftewel wat de bestuurder wil van de motor) is daar één van.

Remakil

Forumguru
Schakelindicator... dat is dus geen schakelverplichting ;)

Heeft slechts te maken met zuinigheid en niet zo zeer met motorbescherming. Geen enkel ander idee zit er achter 75 km/u rijden in de 6e versnelling...

Dus lekker negeren dat ding en dat blok op toeren houden. Zo gaat die het langste mee en dat is op den duur zuiniger...

Bovenaan Onderaan