Eerste kilometers: waarop letten?

Remakil

Forumguru
Dat is niet zo vreemd hoor daar dat dan alle auto fabrikanten dat zouden moeten doen, als 1 auto fabrikant dat gaat doen hij zich dan zelf uit de markt prijst.
Dat heeft er weinig mee te maken...

Het heeft met aansprakelijkheid te maken. Je zou een fabrikant maar eens aansprakelijk stellen voor schade opgelopen bij het "laten werken" van de motor...

Elk defect is werk voor de garage, dus daar heeft een fabrikant ook baat bij... ;)
 
E

Ex-lid 12606

@Remakil klopt. Voortbordurend op jouw opmerking over aansprakelijkheid: De kans dat er iets heel ernstigs gebeurt door het te laag belasten van de motor is kleiner dan de kans op ernstige problemen door het overbelasten van de motor. MAW: Door overbelasting (dat is wat anders dan het flink belasten!) van de motor is er veel meer kans op veel grote schades tijdens of vlak na de garantieperiode. En dat wil geen enkele fabrikant. Ik snap nu dus beter ook waarom er in de handleidingen niet gesproken wordt over het schoonhouden van de motor door regelmatig flink gas te geven.
 

intruder1400

Actief lid
op basis van wat hier voorbij gekomen is doe ik het volgende:
Tot 300 rustig rijden, altijd tussen 1500 en 2200 tpm.
Van 300 tot 1000: stevig rijden, soms doortrekken tot max 3800 tpm.
Vanaf 1000 nog steviger en regelmatig tot 5000 tpm.
Vanaf 2000 km richting Duitsland om 'de remmen' los te gooien.
Aanvullende vraag: ik kies nu vooral routes zonder snelweg. Maar dat betekent dat ik nooit in hogere versnellingen in hogere toerentallen kom. Met de 2e en 3e versnelling kom ik regelmatig hoger, maar vanaf 3 dus niet.
Maakt dit voor het inrijden uit?
 

serum

Forumguru
ja, je auto zal nooit harder dan 100 km/u kunnen :) Het inrijden is een redelijk gepasseerd station; vroeger hoonden ze de cilinderwanden relatief ruw. Nu gebruiken ze (na) bewerkingsprocessen waarbij het inrijden redelijk passé is. Het verschil dat er vroeger was met een goed ingereden auto en een slecht ingereden auto is op gebied van prestaties momenteel minder groot. (marginaal)

Nu spelen er andere problemen. EGR vervuiling, roetfilters die vaak regenereren.
 
E

Ex-lid 12606

op basis van wat hier voorbij gekomen is doe ik het volgende:
Tot 300 rustig rijden, altijd tussen 1500 en 2200 tpm.
Van 300 tot 1000: stevig rijden, soms doortrekken tot max 3800 tpm.
Vanaf 1000 nog steviger en regelmatig tot 5000 tpm.
Vanaf 2000 km richting Duitsland om 'de remmen' los te gooien.
Aanvullende vraag: ik kies nu vooral routes zonder snelweg. Maar dat betekent dat ik nooit in hogere versnellingen in hogere toerentallen kom. Met de 2e en 3e versnelling kom ik regelmatig hoger, maar vanaf 3 dus niet.
Maakt dit voor het inrijden uit?

Ik heb het zelf iets rustiger aangedaan:
300 - 1000 km: 2/3e gasgeven, meestal tussen 1500 en 3000 tp/m slechts heel af en toe boven de 3500 tpm (naar iets boven de 4000 tpm)
1000 - 2000 km: af en toe volgas geven, af en toe naar 4500 tpm, meestal niet boven 3500 tpm
Vanaf 2000 - 4000 km: gewoon lekker vlot rijden, nog steeds veel wisselen in toerentallen, volgas is geen probleem.

Wel een tip: het heeft geen enkele zin om de auto in te rijden met toerentallen boven de 4250 tpm. Daarboven neemt de kracht vlot af. Bovendien lijkt het me met name tijdens het inrijden niet echt geweldig voor een diesel om die 5000 tpm te halen. Tenminste, als je lang plezier van je motor wilt hebben. De beste prestaties levert je 1.6 TDI tussen 1500 en 3500 tp/m. Rijd hem daar ook op in.

Succes!
 

Gieliovd

Forumguru
Weer een inrijd topic...

De meningen blijven verdeeld... neem ze in je op en doe wat je prettig vind.

Ik zeg: goed warmrijden en gaan met die banaan, en alleen de eerste KM gewoon niet die toerenbregrenzer zoeken.
 
E

Ex-lid 12606

@Gieliovd Yes, het is ook van mij weer 1 van de zovele reacties. Maar belangrijk blijft wel dat je een diesel beter een tikje voorzichtiger kunt inrijden dan een benzine. Mijn vorige auto (Seat Ibiza 1.2 TSI) reed ik ook forser in dan mijn O3 1.6 TDI. Bovendien: Bij de 1.2 TSI ligt het ideale toerenbereik bij 3500 - 5000 tpm, bij de 1.6 TDI bij 1500 - 3750 tpm. Bij de 12 TSI heeft het ook (behalve in z'n 1 misschien) ook geen zin om door te trekken tot de 6000 tpm.
 

RRPR

Lid
Ik heb de auto niet bijzonder ingereden. Wel merk ik dat de auto ingereden raakt. Het gemiddelde brandstofverbruik zakt langzamerhand. Volgens de BC nu 5,0 l/100km, terwijl dit in het begin 5,3 l/100km was.
 

King Catan

Nieuw lid
Mijn Octavia wordt hopelijk nog voor mijn vakantie afgeleverd. Vrijwel drect daarna vertrekken met de caravan. Is dit een probleem met betrekking tot inrijden van de motor?
 

EdK

Forumguru
22.03.2014 6.582 800,0 40,60
fuelsort_1.png
tire_2.png
street_1.png
street_2.png
style_2.png
56,39 5,08

volgens spritmonitor.de
 
  • Leuk
Waarderingen: RRPR

EdK

Forumguru
En in Jip en Manneke taal staat hier........?

Dat als je in zijn handtekening even klikt op zijn verbruik dat je dan in spritmonitor.de terecht komt en dan km stand kunt zien van laatste tankbeurt en de datum erbij van wannneer.

klik in mijn handtekening maar eens op dat blauwe vlakje met 13,5 erin

genoeg jip en janneke ?
 

Desperado

Forumguru
Mijn Octavia wordt hopelijk nog voor mijn vakantie afgeleverd. Vrijwel drect daarna vertrekken met de caravan. Is dit een probleem met betrekking tot inrijden van de motor?
Rustig rijden net als zonder caravan, niet direct hoog in toeren jagen enzo. Verder lijkt het mij geen probleem.
 

EdK

Forumguru
flesje olie voor zekerheid in de kofferbak meenemen en in de vakantie je oliepijl even iets meer in de gaten houden.
Je belast de wagen natuurlijk wel wat meer dan normaal voor de eerste kilometers.

Maar je dealer moet hierover ook een mening hebben , dus kun je ook nog altijd raadplegen
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou eerst uitzoeken in welk toerengebied er minstens 80% van het maximum koppel beschikbaar is.
En dan bij voorkeur - maar zéker met de caravan erachter! - ervoor zorgen dat je ook na het opschakelen steeds binnen dat toerenbereik terechtkomt.
Hetgeen doorgaans inhoudt dat je je even helemaal niks moet aantrekken van de schakelindicator, want die wil je véél te vroeg in een hogere versnelling hebben.
 

turboturbo

Forumguru
Precies. Zo weinig mogelijk de motor laten 'zwoegen' (oftwel brommen)

Ik merk dat mensen angst hebben om op hogere toerentallen te rijden, bijv. op vakantie in heuvel of berglandschap.
Op rechte stukken geldt denk ik hetzelfde met een caravan: niet te angstig om hogere toerentallen te rijden. Denk aan jezelf als je op de fiets zit, dan ga je ook niet in een zware versnelling omhoog, maar maak je liever iets meer 'toeren' (omwentelingen per min met je trappers)

Eigenlijk zou zo'n schakelindicator ook moeten 'weten' als je gewicht trekt, of in berglandschap rijdt, en dan het advies moeten aanpassen. Of gebeurt dat ook zo?
 

Canon-Eye

Forumguru
Die indicator werkt wel mede afhankelijk van wat er van de motor wordt gevraagd - maar ik negeer 'm gewoonlijk want in mijn geval wil ik (zelfs zonder aanhanger) gewoon niet dat er beneden de ca. 1800 rpm prestaties van betekenis worden gevraagd...
Rustig met eenparige snelheid voortsukkelen is wat mij betreft prima vanaf een 1500 rpm, maar zodra er snelheid vermeerder moet worden gaat-ie echt een treetje terug...
 

intruder1400

Actief lid
Ik heb het idee dat wanneer ik pittig rijd, de schakel indicator later aangeeft op te schakelen (dus hogere toeren) dan wanneer ik rustig rijd. Dan geeft hij véél te vroeg aan te schakelen.... Of verbeeld ik me dit?
 
Bovenaan Onderaan