op basis van wat hier voorbij gekomen is doe ik het volgende:
Tot 300 rustig rijden, altijd tussen 1500 en 2200 tpm.
Van 300 tot 1000: stevig rijden, soms doortrekken tot max 3800 tpm.
Vanaf 1000 nog steviger en regelmatig tot 5000 tpm.
Vanaf 2000 km richting Duitsland om 'de remmen' los te gooien.
Aanvullende vraag: ik kies nu vooral routes zonder snelweg. Maar dat betekent dat ik nooit in hogere versnellingen in hogere toerentallen kom. Met de 2e en 3e versnelling kom ik regelmatig hoger, maar vanaf 3 dus niet.
Maakt dit voor het inrijden uit?
Ik heb het zelf iets rustiger aangedaan:
300 - 1000 km: 2/3e gasgeven, meestal tussen 1500 en 3000 tp/m slechts heel af en toe boven de 3500 tpm (naar iets boven de 4000 tpm)
1000 - 2000 km: af en toe volgas geven, af en toe naar 4500 tpm, meestal niet boven 3500 tpm
Vanaf 2000 - 4000 km: gewoon lekker vlot rijden, nog steeds veel wisselen in toerentallen, volgas is geen probleem.
Wel een tip: het heeft geen enkele zin om de auto in te rijden met toerentallen boven de 4250 tpm. Daarboven neemt de kracht vlot af. Bovendien lijkt het me met name tijdens het inrijden niet echt geweldig voor een diesel om die 5000 tpm te halen. Tenminste, als je lang plezier van je motor wilt hebben. De beste prestaties levert je 1.6 TDI tussen 1500 en 3500 tp/m. Rijd hem daar ook op in.
Succes!