turboturbo
Forumguru
Dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde, idd. Tunen dan, in de breedste zin vh woord.
Het gaat tegenwoordig helaas allemaal om zo weinig mogelijk uitstoot en bijtelling en om budget, anders zouden autofabrikanten en dus ook de VAG groep zeer waarschijnlijk heel andere modellen bouwen met andere motoren en geen 1.2 in een Octavia stoppen, een auto wordt nu bij wijze van spreken om 1 grammetje CO2 zijn funfactor ontnomenDat is ook mijn kritiek op dsg: een prachtige techniek die voor een paar lullige cijfertjes naar de kloten geprogrammeerd werd. Met de huidige DSG valt niet comfortabel te rijden. De vroegere versie waren veel beter. Als ik betaal voor een automaat, dan wil ik er een die ik niet voortdurend moet helpen.
Je kan de software laten aanpassen, maar ik vertik het daarvoor €500 te betalen (in frankrijk amper €200). Als Skoda/VW dat zelf niet kostenloos doet, dan zal mijn volgende lease geen Skoda meer worden.
Bron: marcovw autotechniekDieselmotoren hebben ook een gasklep, maar die staat altijd volledig open bij draaiende motor.
Jawel - maar daar zijn "we" natuurlijk wel zelf debet aan. Want "de markt" (en dat zijn wij toch, met elkaar?) wil in een bepaald segment nu eenmaal bij voorkeur de laagst mogelijke bijtellingscategorie.een auto wordt nu bij wijze van spreken om 1 grammetje CO2 zijn funfactor ontnomen
Diesel motoren hebben toch geen gasklephuis?
Edit: toch wel.
Bron: marcovw autotechniek
Correct, waar dan nog bij komt dat een erg zuinig (=schraal) lopende benzinemotor normaliter ook heter zal worden/blijven omdat een rijkere verbranding wat (licht) gekoeld wordt door het beetje extra benzine dat erin (en doorheen) gaat.
En voor de dieselaars, zou het mogelijk zijn om de gassen die de egr terugstuurt naar de inlaat te verhitten?
Als ze er heter ingaan zullen ze minder snel neerslaan in bijvoorbeeld dat gasklephuis.......
En krijg je ook een ecu-storing als je de egr gassen direct naar buiten gooit? Want dan zou je alleen voor de beurten en de apk de zaak weer even moeten aansluiten.
Klopt helemaal...Het gaat natuurlijk niet alleen om die (extra) 1000 karretjes die nog onder de 2013-regels moesten vallen. Er zijn veel meer merken/typen waar men alles doet om (ook in 2014) onder het 25%-tarief uit te komen, want als goeie Hollanders doen "wij" ook de idiootste dingen om gebruik te maken van regelgeving in ons voordeel.
Denk bv. maar eens even terug aan die grijs-kenteken hype - hoeveel mensen lieten er niet gewoon de zaag in hun dak zetten om daar zo'n geïntegreerde schoonmoederbult in te fabrieken...
Door inlaatlucht te koelen krijg je een betere vullingsgraad en dus meer vermogen. De koeler is waarschijnlijk wel uit te schakelen, deze word gekoeld door het koelsysteem. Dus met wat slangen doorlussen? Maar ik denk niet dat het motormanagement dit pikt, waarschijnlijk zal de lmm wel een foutcode genereren omdat hij minder lucht voorbij ziet komen dan dat er in de computer geprogrammeerd is.Het hoe is voor mij niet relevant, ik rij een benzine (vreselijke [volgens @Remakil ] )Fabia.
En omdat die koeler zo goed werkt vervuilt het inlaattraject.............kun je die misschien uitschakelen?
Ik draag maar suggesties aan .
Wat is daar vreselijk aan? Is volgens mij niks mis mee, hoor; ben blij dattie er is (en ook al was op het moment dat ik een nieuwe auto nodig had).zoals die vreselijke Fabia
Maar we hebben het hier over de uitlaatgassen die teruggevoerd worden naar de inlaatzijde (EGR staat meen ik voor: exhaust gases recirculation). De inlaatlucht wordt inderdaad door een 'intercooler' gekoeld tussen de turbo en het inlaatspruitstuk.
omdat Pon dan allerlei andere auto's niet kwijtraakt, zoals die vreselijke Fabia...
Vreemd trouwens dat dit soort aanwijzingen niet in de handleidingen terug te vinden zijn.
Ik heb het vorige model Fabia gehad, toen ik het huidige zag moest ik bijna spugen...Wat is daar vreselijk aan? Is volgens mij niks mis mee, hoor; ben blij dattie er is (en ook al was op het moment dat ik een nieuwe auto nodig had).
Echt mooi zal ik 'm ook niet noemen - maar als ik nu een minimaal op hetzelfde nivo uitgeruste Rapid Spaceback wil aanschaffen kost dat toch zo'n 4000 euro extra, zag ik pas.
En om nou te zeggen dat ik die Spaceback 4000 euro mooier vind, gaat ook weer wat ver...