Eerste kilometers: waarop letten?

CDK

Forumguru
Wat betreft het inrijden heeft iedereen bijna iedereen wel een beetje gelijk, met motoren anno nu kan je anders omspringen dan met die van pakweg 15/20 jaar geleden, maar ze moeten nog wel degelijk ingereden worden, zeker wel! Laag in de toeren is veelal schadelijker dan het middengebied overigens!! De 1e 1500km rustig de techniek (motor/versnellingsbak/remmen) de kans geven om op elkaar ingespeeld te raken niet te laag in de toeren, maar wel wisselend, snelweg kilometers zijn niet de juiste inrij kilometers, tenzij je met regelmatig variabele snelheden en in variabele verzetten rijdt natuurlijk. Motor(olie!!) altijd netjes op bedrijfstemperatuur laten komen vooraleer je toeren gaat draaien. Vanaf 1500 tot 3000km steeds zwaarder gaan belasten, ook weer op bedrijfstemperatuur uiteraard! vervolgens krijg je een perfect ingereden en geen tot zeer weinig olie gebruikende en krachtige motor voor zijn specs terug. Succes verzekerd!
De inloopolie van vroeger kennen we ook niet meer bij de huidige generatie, de precisie is tegenwoordig bij de opbouw van een blok veel groter dan voorheen, waardoor er veel minder metaal slijpsel in de olie terecht komt wat vervolgens aan de (vaak magnetische) carterplug blijft 'plakken'
Bij een nieuwe auto afhankelijk van de te rijden dagelijkse kilometers even wekelijks het oliepijl checken, zodat je weet wat er onderhuids gebeurd, vaak zul je het pijl zien dalen en vervolgens zien stagneren net onder het midden van het gearceerde vlakje op de pijlstok, NIET bijvullen, want anders ga je er een olieboot van maken ;) na het inrijden jezelf aanwennen bij elke autowasbeurt even je oliepijl te checken (er van uitgaande dat je je auto regelmatig een keertje in bad doet...) is een goede gewoonte én is de kans dat je onverhoopt voor onaangename verrassingen komt te staan een stuk kleiner :)

Succes met het 'inrijden' ;)

Greetz Corné
 

DimiTator

Actief lid
Mijn ervaring is dat een diesel pas goed los begint te komen na 8 à 10.000km. Dan merk je op enkele 100den km dat hij veel losser begint te komen. Ik heb ooit in een boekje van Castrol olie dat met een technische verklaring bevestigd gezien.
 
E

Ex-lid 12606

Mijn ervaring is dat een diesel pas goed los begint te komen na 8 à 10.000km. Dan merk je op enkele 100den km dat hij veel losser begint te komen. Ik heb ooit in een boekje van Castrol olie dat met een technische verklaring bevestigd gezien.

Volgens mij is dat wel wat verouderd. Komt me bekender voor van ca. 20-25 jaar geleden, al kan ik me nog wel voorstellen dat diesels iets later loskomen dan de benzinebroertjes. Waarschijnlijke redenen: compressieverhoudingen tussen diesel en benzine liggen dichter bij elkaar, net als de gemiddelde toerentallen. Qua constructie komen ze dus ook veel meer overeen dan vroeger. Hier zullen adnere forumleden vast wel wat op aan te vullen hebben!
 

DimiTator

Actief lid
Het kan zijn dat het vroeger meer verschil maakte, zeker met atmosferische diesels. Maar zowel met mijn vorige (1.9TDI) als met mijn huidige 1.6TDI was het heel duidelijk merkbaar.
 

henriz

Forumguru
Bedankt Corné,
Vraagje: waarom is rijden met lage toeren zo schadelijk? Het valt me op dat het schakeladvies van de auto snel erg dol is op snel opschakelen. De motor heeft het er soms hoorbaar moeilijk mee als ik dat advies nauw opvolg. Dat doe ik dan ook meestal niet.
 

henriz

Forumguru
En wat betreft inrijden op de snelweg: wat kan er precies gebeuren wanneer ik de auto niet goed inrijdt? Bv als ik altijd alleen maar bij 2000 toeren snelweg doe?
 

CDK

Forumguru
En wat betreft inrijden op de snelweg: wat kan er precies gebeuren wanneer ik de auto niet goed inrijdt? Bv als ik altijd alleen maar bij 2000 toeren snelweg doe?
Bedankt Corné,
Vraagje: waarom is rijden met lage toeren zo schadelijk? Het valt me op dat het schakeladvies van de auto snel erg dol is op snel opschakelen. De motor heeft het er soms hoorbaar moeilijk mee als ik dat advies nauw opvolg. Dat doe ik dan ook meestal niet.
Over inrijden van nieuwe motor op de snelweg..., lang verhaal kort samengevat...., inwendig moeten alle bewegende delen nog op elkaar inslijten (denk aan de beweging van de zuigers t.o.v. de cilinderwand) dit inslijten wil je liefst over de volledige slag netjes voor elkaar hebben (voor een sterke en zuinige motor zonder oliegebruik) en niet op 1 punt, dus heb je variabele toerentallen nodig, die heb je op binnendoor wegen met verkeerslichten en rotondes en dus veel op-en terugschakelen veel meer dan op snelwegen waar je normaal gezien toch probeert om een constante snelheid aan te houden.

Over lage toeren....., het nieuwe rijden is in het leven geroepen omdat het zuiniger en economischer zou zijn, enerzijds klopt dat, als je het goed doet verbruik je minder brandstof en / of heb je een lagere CO2 uitstoot, maar anderzijds is het niet goed voor je motor, het belast je motor zwaarder (dat hoor je ook, klinkt gewoon niet lekker) en bovendien is de inwendige vervuiling vele malen hoger als dat je normaal doortrekt in de versnellingen, waardoor je weer extra reparatie onkosten kan hebben (denk bijvoorbeeld aan een vervuilde EGR klep) bovendien is je motor veel krachtiger als je later iets later opschakeld en eerder terugschakeld, meest funest voor je motor is in een hoge versnelling bij lage toeren gaan accelereren, killing!

Het kan ongetwijfeld anders en beter uitgelegd worden, door dieper op de materie van de techniek in te gaan, maar de tijd ontbreekt mij daaraan, als anderen zich geroepen voelen prima ;)

greetz Corné
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
@Corné de Kluijver : de tijd ontbreekt eraan? Je zit nu verplicht s'avonds een uur voor Sesamstraat?

Nee zonder gekheid: Corne raakt de kern en we hebben hier voorbeelden op het forum (zowel benzine als diesel) hoe snel een motor of onderdelen daarvan vervuild raken door die lage toeren en wat ook onderkend wordt door specialisten.

En off topic: met die kleine man naar bijvoorbeeld Brum kijken of hoe het allemaal mag heten kan ook super leerzaam zijn :D
 

Remakil

Forumguru
Hier ook een Nijntje adept, maar ze is ook Hello Kitty fan... :D

On-topic: Corné, prima uitleg!

Met het nieuwe rijden vervuilt de motor snel. Dat heeft diverse gevolgen, bijvoorbeeld de genoemde EGR-klep die vas gaat zitten en dat is een dure reparatie. Daarnaast krijg je door vervuiling een minder goede verbranding in je cilinder, waardoor je weer meer brandstof gaat verbruiken. Het zuinige rijden werkt dus averechts...

Een motor moet op temperatuur komen. Hoe hoger de belasting, hoe warmer de motor. Een hoge temperatuur door belasting, zorgt voor betere verbranding en minder koolafzetting in je motor. Dus moet je eigenlijk lekker doortrekken en eens 150 rijden. En eens lekker een stukje binnendoor knallen...

Als ik een dagje door Duitsland rij, dan loopt het blok aan het eind van de dag altijd soepeler dan aan het begin. Omdat hij dan ff echt moet werken en er afwisselend hele stukken voluit gereden wordt...

Ps. Je hoeft niet te racen, maar schakel eens wat later op en hou die turbodruk er op... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Fean

Forumguru
Ik geloof ook niet zo in dat nieuwe rijden... de motor klinkt niet lekker met lage toeren, het voelt alsof de motor er niet voor is gemaakt. Ik weet wel dat je de eerste kms niet gelijk moet knallen wat dan gaat ie olie gaat zuipen.

Dat downsizen kom ik ook van terug, als je boven de 120+ zuipt ie even hard als een motor met meer cylinderinhoud.. De huidige 1.4 loopt gemiddeld 1 op 12... als ik een beetje gas geef (120+). Tuurlijk kan ik 1 op 17 rijden als ik 100-110km op cc rijd maar daar heb ik absoluut geen plezier aan.

De 1.8 trapte ik iedere dag hard in, acceleerde veel, 140-160+ en haalde gemiddeld op de Autobahn 1-10 1-12, evenveel als de 1.4..:pardon:

Overigens; na 7600Km begon bij mij het lampje van de olie te branden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

DimiTator

Actief lid
Over lage toeren: grofweg gezegd is vermogen het product van kracht en toerental.
Als'bij geljke snelheid het toerental halveert zullen de krachten die optreden in de lagers van de motor verdubbelen. Aangezien dit glijlagers zijn, gesmeerd door een dun oliefilmpje, zal bij een te hoge kracht deze film doorbroken worden en en plaatselijk onvoldoende smering optreden. Daardoor kan lagerschade ontstaan.
Gelukkig dat met de moderne synthetische olie dat fenomeen heel sterk verbeterd is.
 

Remakil

Forumguru
Het leuke is, ditzelfde blok ligt in andere VAG wagens en levert dan 140-150 pk...

Dat terugtunen is echt niet bevorderlijk voor je blok, het wordt gewoon geknepen in lucht en brandstof...

Daarom gaat de mijne later aan de chip, dat is behoud van de spullen... ;)
 

hpolie

Senior Member
Het leuke is, ditzelfde blok ligt in andere VAG wagens en levert dan 140-150 pk... Dat terugtunen is echt niet bevorderlijk voor je blok, het wordt gewoon geknepen in lucht en brandstof...

Dus dit houd dan in, dat je eigenlijk verplicht bent om te tunnen wat weer ongeveer € 600,- extra kost voor de 86pk motor die ik er nu in heb zitten?
 
E

Ex-lid 12606

Het leuke is, ditzelfde blok ligt in andere VAG wagens en levert dan 140-150 pk...

Dat terugtunen is echt niet bevorderlijk voor je blok, het wordt gewoon geknepen in lucht en brandstof...

Daarom gaat de mijne later aan de chip, dat is behoud van de spullen... ;)

Dat is wel interessant! Ik dacht dat die 1.6 TDI in elk VAG-product standaard 'maar' 110 PK levert. Heb je een voorbeeld? Als er 1.6 TDI's zijn met 140-150 PK, dan ga ik daarover ook eens nadenken!
 

Fean

Forumguru
Het leuke is, ditzelfde blok ligt in andere VAG wagens en levert dan 140-150 pk...

Dat terugtunen is echt niet bevorderlijk voor je blok, het wordt gewoon geknepen in lucht en brandstof...

Daarom gaat de mijne later aan de chip, dat is behoud van de spullen... ;)

Haha, als je zo stelt.. eigenlijk wel een hele mooie beredenering, ik zal het eens voorleggen aan m'n LM en onze wagenparkbeheerder. "Ik moet m'n 20% auto nu echt gaan tunen want dan gaat de auto langer mee en dat is dan ook beter voor jullie restwaarde"..:-)

Dus dan kunnen we ook Pon op het matje roepen en aangeven dat de auto uit de garantie valt als ie juist niet is getuned haha. Of juist aansprakelijk stellen voor de slijtage die met tuning daar niet geweest zou zijn.

Wat nou "bij tuning vervalt de importeurs-garantie"!:D
 
Bovenaan Onderaan