CDK
Forumguru
Wat betreft het inrijden heeft iedereen bijna iedereen wel een beetje gelijk, met motoren anno nu kan je anders omspringen dan met die van pakweg 15/20 jaar geleden, maar ze moeten nog wel degelijk ingereden worden, zeker wel! Laag in de toeren is veelal schadelijker dan het middengebied overigens!! De 1e 1500km rustig de techniek (motor/versnellingsbak/remmen) de kans geven om op elkaar ingespeeld te raken niet te laag in de toeren, maar wel wisselend, snelweg kilometers zijn niet de juiste inrij kilometers, tenzij je met regelmatig variabele snelheden en in variabele verzetten rijdt natuurlijk. Motor(olie!!) altijd netjes op bedrijfstemperatuur laten komen vooraleer je toeren gaat draaien. Vanaf 1500 tot 3000km steeds zwaarder gaan belasten, ook weer op bedrijfstemperatuur uiteraard! vervolgens krijg je een perfect ingereden en geen tot zeer weinig olie gebruikende en krachtige motor voor zijn specs terug. Succes verzekerd!
De inloopolie van vroeger kennen we ook niet meer bij de huidige generatie, de precisie is tegenwoordig bij de opbouw van een blok veel groter dan voorheen, waardoor er veel minder metaal slijpsel in de olie terecht komt wat vervolgens aan de (vaak magnetische) carterplug blijft 'plakken'
Bij een nieuwe auto afhankelijk van de te rijden dagelijkse kilometers even wekelijks het oliepijl checken, zodat je weet wat er onderhuids gebeurd, vaak zul je het pijl zien dalen en vervolgens zien stagneren net onder het midden van het gearceerde vlakje op de pijlstok, NIET bijvullen, want anders ga je er een olieboot van maken na het inrijden jezelf aanwennen bij elke autowasbeurt even je oliepijl te checken (er van uitgaande dat je je auto regelmatig een keertje in bad doet...) is een goede gewoonte én is de kans dat je onverhoopt voor onaangename verrassingen komt te staan een stuk kleiner
Succes met het 'inrijden'
Greetz Corné
De inloopolie van vroeger kennen we ook niet meer bij de huidige generatie, de precisie is tegenwoordig bij de opbouw van een blok veel groter dan voorheen, waardoor er veel minder metaal slijpsel in de olie terecht komt wat vervolgens aan de (vaak magnetische) carterplug blijft 'plakken'
Bij een nieuwe auto afhankelijk van de te rijden dagelijkse kilometers even wekelijks het oliepijl checken, zodat je weet wat er onderhuids gebeurd, vaak zul je het pijl zien dalen en vervolgens zien stagneren net onder het midden van het gearceerde vlakje op de pijlstok, NIET bijvullen, want anders ga je er een olieboot van maken na het inrijden jezelf aanwennen bij elke autowasbeurt even je oliepijl te checken (er van uitgaande dat je je auto regelmatig een keertje in bad doet...) is een goede gewoonte én is de kans dat je onverhoopt voor onaangename verrassingen komt te staan een stuk kleiner
Succes met het 'inrijden'
Greetz Corné