Eerste kilometers: waarop letten?

henriz

Forumguru
4000 toeren?!?
Zelfs op de snelweg met 130 km/u in zijn 6 komt ie niet boven de 2000.
Hoe krijg ik m dan ooit op 4000? In z'n 4 rijden?

intruder1400

Actief lid
Leuke reacties! Als ik het zo inschat zou ik de auto te voorzichtig behandeld hebben de eerste kilometers. Nu bewust een met beleid belasten... Thanks voor de reacties!

Noord26

Forumguru
Beetje olieverbruik met 5W30 is volkomen normaal.

Zoals je in je eerste post vroeg: "tot welke kilometerstand moet ik opletten?"; oliepeil moet je regelmatig even controleren, ongeacht de kilometerstand.

E

Ex-lid 12606

@Skoda liefhebber 1 weet niet hoeveel km's je erop hebt zitten? En is je EBL niet als auto voor proefritten gebruikt? Wat was je km-stand bij het ophalen? Ervaringen met auto's met andere motoren (zoals bij mij) bieden natuurlijk ook geen garantie voor het oliegebruik van de O3. Kan me zelfs voorstellen dat er in de 1.4 TSI tussentijds wijzigingen zijn aangebracht, waardoor het olieverbruik ten opzichte van 'dezelfde' motoren in bvb. de Passat of Golf toch wat is veranderd/toegenomen. Daar doe je met netjes inrijden dan ook niet veel aan. Staat er in dit forum niet ergens al iets geschreven over olieverbruik? Heb dat volgens mij ergens voorbij zien komen.

E

Ex-lid 12606

Beetje olieverbruik met 5W30 is volkomen normaal.

Zoals je in je eerste post vroeg: "tot welke kilometerstand moet ik opletten?"; oliepeil moet je regelmatig even controleren, ongeacht de kilometerstand.

Helemaal mee eens. Al is het maar om het olieverbruik van je eigen auto goed te leren kennen!

E

Ex-lid 12606

4000 toeren?!?
Zelfs op de snelweg met 130 km/u in zijn 6 komt ie niet boven de 2000.
Hoe krijg ik m dan ooit op 4000? In z'n 4 rijden?

Als je binnendoor rijdt en af en toe even flink doortrekt, haal je die 4000 tp/m toch wel, hoop ik? De snelweg is niet de ideale weg voor inrijden.

E

Ex-lid 12606

O ja, ook nog zoiets. @Peter-036 schreef al zoiets in die richting. Ik vul nooit bij tot maximaal, altijd maar tot het middengebeid van de peilstok. Kan volgens mij ook nog wel eens invloed hebben op olieverbruik?

@Jacob21 , nee mijn auto is rechtstreeks uit de fabriek aan mij geleverd. Er stond 3 km op de teller. Volgens de dealer is het normaal dat een nieuwe benzine motor olie verbruikt. Ik heb hem netjes bijgevuld en hij komt nu keurig in het midden van het meetpunt uit. Er staat nu ca. 5100 km op de teller, dus als het goed is wordt het olieverbruik nu minimaal. Ik houd het in de gaten. Ik ben wel ontzettend blij met de O3. Hij rijdt fantastisch en ik vind hem ontzettend mooi..... :troost::D

E

Ex-lid 12606

@Skoda liefhebber 1 , gelukkig dat je auto niet voor proefritten is gebruikt. Ik heb daar niet veel ervaring mee, maar kan me zomaar voorstellen dat een dealer één of een paar keer een nieuwe auto meegeeft voor een proefrit. Als ik een proefrit maak, belast ik de auto altijd volledig, ongeacht de km-stand. Hoewel ik dat normaal gesproken zonde vind van de techniek, wil ik wel weten wat een auto 'doet' bij flinke belasting. Klinkt egoïstisch, maar ik zou het niet leuk vinden als mijn auto door zo'n berijder als mijzelf voor een proefrit was gebruikt...

Terecht dat je je afvraagt hoe dat zit met olieverbruik, maar in de volgende 5000 km zal het dan inderdaad wel wat lager worden. Misschien hadden ze bij het afleveren er al niet zoveel olie ingedaan, dat vertekent het beeld ook natuurlijk. Ga dat zelf ook controleren.

Kan me voorstellen dat je blij bent met je O3. Mooie configuratie! Die van mij wordt dinsdag om 15 uur afgeleverd. Wat eenvoudiger dan de jouwe, maar ik kijk er toch HEEL ERG naar uit. Nu mezelf maar voornemen om ook na de aflevering een beetje actief te blijven op dit forum...

@Jacob21 , het blijft ook/juist na de levering interessant om ervaringen uit te wisselen. Vwb jouw configuratie, er bestaat geen eenvoudige O3. De een is misschien iets voller uitgerust, maar standaard zijn ze zeeeeeer compleet!:thumbsup: En qua rijden, wauw, helemaal perfect. Heerlijk comfortabel maar ooh zo sportief (1.4 TSI dan ;)). Ik zie de foto's graag op het forum verschijnen!

henriz

Forumguru
Als je binnendoor rijdt en af en toe even flink doortrekt, haal je die 4000 tp/m toch wel, hoop ik? De snelweg is niet de ideale weg voor inrijden.
Nou, daar moet ik toch maar eens op gaan letten. Komt niet vaak voor. Ik woon in een Vinex wijk aan de snelweg, ik werk op een industrieterrein vlak bij de snelweg. Mijn arme Octavia krijgt een erg saai leven.

Joske

Forumguru
oei oei, dat is niet de bedoeling é ;)

eens flink doortrekken in toeren is net zo leuk.. maar als ik het zo lees is jouw blokje waarschijnlijk niet warm genoeg tegen dat je aan de snelweg komt. Zodat je in 3e of 4e kunt invoegen en doortrekken tot 120. Zo doe ik het toch meestal :D

Remakil

Forumguru
Jullie halen ook nooit in op de snelweg? Want ook dan kan je ff doortrappen... ;)

Verder rij ik in het weekend ook veel, lekker optrekken bij het stoplicht of ff bochten rammen op de dijk... :D

Bovenaan Onderaan