Ik heb dit zo een beetje zitten lezen en in grote lijnen klopt het wel. Lage toerentallen belasten je lagers enorm. Vooral je drijfstanglagers vinden het echt niet leuk.
Ik heb zelf erg veel moeite met de lage toerentallen die de DSG bak zichzelf toe-eigend. Als techneut doet het gewoon pijn om met koude motor door de stad te rijden met 1200 toeren in de 7e versnelling en de koelwatertemperatuur links onder in de hoek... En de olietemperatuur op ---.....
Zet je hem op sport daarentegen, dan klapt hij hem zonder gene naar 5000 toeren, dat is weer wat te gek.
Het is wel grappig, met mijn laatste privé auto reed ik weinig onder de 2000 toeren, ook draaide hij 1300 toeren meer op de snelweg bij 120. En die motorinhoud was groter.
Moet ook zeggen dat het blok zo nu en dan behoorlijk bromt onder de last in lage toeren.
Op de trajecten die ik rij zitten geregeld lange bochten waar je vlot doorheen kunt. Afrit A27, afrit A20 etc... En dan wil je eigenlijk het blok trekkende hebben... Maar hij fietst hem zo naar de 7e versnelling. Wil je dan even vlotjes invoegen op die grote strookjes, dan denkt de bak eerst "f€ck, wat wil hij nou weer" als je gas geeft. Dan geeft hij uiteindelijk toe en tikt hem 1-2 versnellingen terug.
Ergo... De DSG dwingt je te allen tijde tot het nieuwe rijden, tenzij je handmatig gaat werken of in sport zet. Maar sport past totaal niet bij de 1.2 omdat hij gewoon een hoop herrie maakt en alleen echt vlotter wordt als je tegen vol gas aan hangt. Had mij die flippers gegeven, dan had ik hem wat makkelijker kunnen corrigeren