Eerste kilometers: waarop letten?

Remakil

Forumguru
Haha, als je zo stelt.. eigenlijk wel een hele mooie beredenering, ik zal het eens voorleggen aan m'n LM en onze wagenparkbeheerder. "Ik moet m'n 20% auto nu echt gaan tunen want dan gaat de auto langer mee en dat is dan ook beter voor jullie restwaarde"..:-)

Dus dan kunnen we ook Pon op het matje roepen en aangeven dat de auto uit de garantie valt als ie juist niet is getuned haha. Of juist aansprakelijk stellen voor de slijtage die met tuning daar niet geweest zou zijn.

Wat nou "bij tuning vervalt de importeurs-garantie"!:D
Joa joa...
Altijd leuk dat paniek zaaien... ;)

Ik heb de Seat van een powerbox laten voorzien en dat hok heeft 5x in de garage gestaan voor reparatiezaken, die allen vergoed zijn...
 

Remakil

Forumguru
Maar het rijdt zo lekker zuinig. Net ook weer naar mijn werk: 62 km deur tot deur 4.2 l/100km op de display.
En dat met winterbanden.
Zuinig is het wel, maar als je EGR-klep er uit ligt is die zuinigheid wel de oorzaak. Plus dat het over enige tijd, dankzij vervuiling, niet zo zuinig meer is...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rob

Forumguru
Ik gooi even een knuppel in het hoenderhok..... In veel reacties is te lezen dat de EGR-klep door rustig rijden vervuild kan raken en men daardoor voor een dure reparatie kan komen te staan.

Het volgende: In Noorwegen hanteert men een streng gecontroleerde Vmax die niet bepaald belastend voor een motorblok is. (80-90 km/h op wegen buiten de bebouwde kom inclusief snelwegen) Uitgaand van de aaname dat weinig Noren straatstenenvergruizend richting geldende Vmax doortrekken vanwege het in conditie houden van zijn/haar EGR-klep, moeten de Noorse autogarages een flinke handel in EGR-klep reparaties hebben!

Wat ik maar wil aangeven; Ik vraag mij af of het echt noodzakelijk is om het "Nieuwe Rijden" (of gewoon een onthaastte rijstijl, zo u wilt) te negeren om een EGR-klep in goede conditie te houden. Is het niet gewoon iets waar verschillende meningen over bestaan, afgezet tegen de geldende regels en autocultuur per land (+aangrenzend)
Mijn bescheiden kijk op de zaak:pieker:
 

CDK

Forumguru
Iedereen mag uiteraard zijn of haar bescheiden mening hebben, je hoeft ook niet de stenen uit de straat te trekken met wegrijden overigens, aangezien je dan weer overmatige belasting en dus slijtage op andere punten krijgt...... Alles waar het woordje TE voor staat is niet goed zei mijn oude heer altijd, TE laag in de toeren niet en dus automatisch TE hoog ook niet! Dit is mijn bescheiden mening ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Na deze zomer een paar duizend km Noorwegen te hebben gedaan, kan ik beamen dat de Noren in overgrote meerderheid behoorlijk rustige rijders zijn. Die 90 is als Vmax overigens een uitzondering, veruit het grootste deel is standaard 80 en dat gaat op veel plaatsen terug naar 70, 60 of 50 naar gelang de omstandigheden ter plekke. Dáár hoeven ze trouwens niet te controleren - als er zo'n lagere Vmax is aangegeven dan kun je erop vertrouwen dat daar een verrekt goeie reden voor is. Terzijde: mijn TomTom kende al die verschillende maxima overigens vrijwel feilloos, tot in de meest afgelegen streken toe (waar je hooguit één ander voertuig per uur tegenkomt - vaak een camper met een NL-kenteken).

En als je als toerist per ongeluk een tijdje 10-15 km onder de Vmax blijft hangen - omdat je de situatie niet vertrouwt, of gewoon even al rijdend van het landschap wil genieten, of zo - dan komen ze ook niet op je trekhaak zitten om in te halen zodra dat maar even kan: ze blijven gewoon rustig op 150 tot 200 meter achter je rijden totdat jij een parkeerhaven of uitzichtpunt opzoekt om die foto's te gaan maken.
"Regelmatig lekker in de toeren jagen" zit kennelijk totaal niet in de volksaard...

Dus ik vraag me inderdaad af of de EGR-klepproblematiek zich daar überhaupt voordoet en zo ja, in welke mate dan... Of er en Noors Skodaforum bestaat waar iets uit zou kunnen blijken, weet ik niet. Er rijden daar zat Skoda's rond - voornamelijk Octavia's en Superbs trouwens, en dan nog veel taxi's ook.
Maar ook die hebben doorgaans geen zichtbare haast!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

henriz

Forumguru
Hoe kun je het best om gaan met een nog koude motor? Ik lees hier:
  • Niet optrekken in lage toeren
  • Zolang de motor koud is niet belasten door hoge toeren te maken.
Het is onvermijdelijk om iedere dag wel een stukje te rijden met koude motor. Sterker nog, dit stukje zal waarschijnlijk in de stad zijn, dus veel optrekken en afremmen.

Met oog op dit topic: hoe kun je dat nou het beste doen?
Dus bij welk toerental beschadig je een jonge, koude motor het minst?
 

Canon-Eye

Forumguru
Zoek op tussen welke toerentallen je minstens 80% van het koppel beschikbaar hebt en probeer daar zoveel als doenlijk is tussen te blijven...
 

Wesly

Senior Member
De waardes van de in de motor zich bevindende olie bepalen vooral de mate van slijtage van een koude motor. Als je gewoon de door de fabriek opgegeven soort olie gebruikt is er niets aan de hand hoor
 

CharlesTucker

Forumguru
Maar het rijdt zo lekker zuinig. Net ook weer naar mijn werk: 62 km deur tot deur 4.2 l/100km op de display.
Dat haal ik inderdaad zo'n beetje al 2.5 jaar bij het woon-werkverkeer. Als ik mijn vakantieritjes en weekenden weglaat, zit ik al zo'n 75000km lang op ongeveer 4.2 l/100km (werkelijk, boordcomputer wijkt erg weinig af in mijn O2C).

In de vakanties gaat het allemaal wel wat sneller, in het weekend regelmatig wat korte ritjes, en dan loopt het verbruik best wel stevig op (vandaar het spritmonitor gemiddelde van 4.6).

Blaas ik dan toch in de vakanties die EGR klep schoon, of loopt het allemaal niet zo'n vaart met die vervuiling? Ik moet wel zeggen dat ik het nieuwe rijden ook niet overdrijf, zo schakel ik niet overdreven snel door naar een hogere versnelling.
 

Joske

Forumguru
Het leuke is, ditzelfde blok ligt in andere VAG wagens en levert dan 140-150 pk...

Dat terugtunen is echt niet bevorderlijk voor je blok, het wordt gewoon geknepen in lucht en brandstof...

Daarom gaat de mijne later aan de chip, dat is behoud van de spullen... ;)
mits tuning levert die deze waardes op, maar standaard heb ik de 1.6TDI nog niet zien passeren met 140 pk? graag voorbeeldje ;)
 

turboturbo

Forumguru
Het is onvermijdelijk om iedere dag wel een stukje te rijden met koude motor. Sterker nog, dit stukje zal waarschijnlijk in de stad zijn, dus veel optrekken en afremmen.
Dat lijkt me juist niet zo erg, stukje in de stad cruisen met koude motor?

Wat nl. ook niet alles is: ik heb een tijdje op een locatie 500 meter van de snelweg gewerkt, waar 130 de Vmax was. Ik moet zeggen dat het altijd een beetje pijn deed als ik naar huis reed. Om dan meteen 120 km/u te gaan rijden, zeker met hartje winter :bloos:.

Ik voegde dan wel eens vlak achter een vrachtwagen in en bleef daar eerst 10 minuten met 85 km/u achter rijden. Daarna ging ik er met 120 km/u dan weer vandoor.


Of er en Noors Skodaforum bestaat waar iets uit zou kunnen blijken, weet ik niet.
Nou, wie is er goed in Scandinavische talen? :pieker:
https://www.google.nl/#q=site:http://forum.vacn.no egr&safe=active
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
:sterretjes: zal z'n vrouwke blij mee wezen, zo op de vloer in het halletje... :D

Tja. Dat zit ook in mijn blok hoor. En ik denk in alle de meeste van een paar jaar oud.... Ik heb ook zo'n hoopje van die zwarte koek van m'n gasklephuis af zitten krabben vorig jaar. Maar ik zag al met een lampje dat het hele inlaat kamer / traject (waar het gasklephuis op zit) er vol mee zat. :( De EGR blaast z'n rommel via een pijpje zo hupsakee direct terug op het gasklephuis terug het inlaat traject in.... :tongue:

Ik vind het wel een interessante thesis om te onderzoeken: of je door zuinig rijden EGR problemen in de hand kan werken. En of in landen waar de maximum snelheden relatief laag zijn (bijv. 90 km/u op de snelwegen - en dat men zich daar nog keurig aan houdt ook) deze problemen dan veel meer zouden voorkomen.
 
Laatst bewerkt:

Remakil

Forumguru
Je moet je bedenken dat wanneer je de motor vol belast, deze warmer wordt, dan wanneer je zuinig rijdt. Die hetere uitlaatgassen die dat als gevolg heeft, zorgen er voor dat er minder roetvorming kan vasthechten. Het vuil brand ook beter weg...

Met zuinig rijden komt de temperatuur van de uitlaatgassen gewoon niet hoog genoeg. Dus zal je regelmatig ff stevig moeten rijden om de boel schoon te blazen... ;)
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb dit zo een beetje zitten lezen en in grote lijnen klopt het wel. Lage toerentallen belasten je lagers enorm. Vooral je drijfstanglagers vinden het echt niet leuk.

Ik heb zelf erg veel moeite met de lage toerentallen die de DSG bak zichzelf toe-eigend. Als techneut doet het gewoon pijn om met koude motor door de stad te rijden met 1200 toeren in de 7e versnelling en de koelwatertemperatuur links onder in de hoek... En de olietemperatuur op ---.....

Zet je hem op sport daarentegen, dan klapt hij hem zonder gene naar 5000 toeren, dat is weer wat te gek.

Het is wel grappig, met mijn laatste privé auto reed ik weinig onder de 2000 toeren, ook draaide hij 1300 toeren meer op de snelweg bij 120. En die motorinhoud was groter.

Moet ook zeggen dat het blok zo nu en dan behoorlijk bromt onder de last in lage toeren.

Op de trajecten die ik rij zitten geregeld lange bochten waar je vlot doorheen kunt. Afrit A27, afrit A20 etc... En dan wil je eigenlijk het blok trekkende hebben... Maar hij fietst hem zo naar de 7e versnelling. Wil je dan even vlotjes invoegen op die grote strookjes, dan denkt de bak eerst "f€ck, wat wil hij nou weer" als je gas geeft. Dan geeft hij uiteindelijk toe en tikt hem 1-2 versnellingen terug.

Ergo... De DSG dwingt je te allen tijde tot het nieuwe rijden, tenzij je handmatig gaat werken of in sport zet. Maar sport past totaal niet bij de 1.2 omdat hij gewoon een hoop herrie maakt en alleen echt vlotter wordt als je tegen vol gas aan hangt. Had mij die flippers gegeven, dan had ik hem wat makkelijker kunnen corrigeren :)
 

CDK

Forumguru
daarom heb ik mijn DSG laten aanpassen, afhankelijk van de stand van het gaspedaal is ook in S nu normaal te rijden, heerlijk!
 

turboturbo

Forumguru
Misschien is het nu een apk afkeurpunt, maar als je de leiding naar het gasklephuis nou eens afsluit?
Om het te proberen kun je 'm misschien afknijpen, en als het goed blijft lopen, zou je de pijp inwendig kunnen blokkeren.
Ik heb destijds eea uitgezocht daarover toen mijn Fabia EGR gerelateerde foutmeldingen had bij het uitlezen...
Het is idd een APK afkeur als dit gezien of opgemerkt wordt. Of het daadwerkelijk een negatieve invloed bij de 4gas test geeft, wordt me niet helemaal duidelijk.
Maar belangrijkste is dat zodra je de EGR zonder meer afdopt, de ecu in paniek zal slaan en foutmeldingen zal blijven geven. En dat wordt (tijdens APK) sowieso gezien, lijkt me. Bovendien wil je niet voor eeuwig met een motormanagement storingslampje aan rijden.

Heel misschien dat een tuner een egr succesvol kan wegschrijven in de computer (en 'm fysiek afdoppen) maar daar heb ik verder niet meer naar gekeken. Bij een benzine motor verwacht ik toch minder snel weer problemen met de EGR...
 

CDK

Forumguru
Die DSG kun je toch idd laten tunen....?
Tunen..... Ja zo heet het eigenlijk, maar noem het liever gewoon aanpassen, want dat is wat ze doen, schakelmomenten aanpassen en de schakeldruk verhogen zodat er een hoger koppel verwerkt kan worden, tevens kun je nog tal van extra opties softwarematig "er bij laten schrijven"
 
Bovenaan Onderaan