MaxN
Donateur
En voordeel die er bij kan komen is afkeur APK!
Sinds mei dit jaar worden zowel EGR als roetfilter gecontroleerd.
Deze moeten beide aanwezig zijn en werken(staat niets over gevolgen van deels weggeschreven EGR).
Sinds mei dit jaar worden zowel EGR als roetfilter gecontroleerd.
Deze moeten beide aanwezig zijn en werken(staat niets over gevolgen van deels weggeschreven EGR).
Handen af van emissiebeheersing
Maar eerst dat roetfilter. Hier neemt de regering het idee over van RDW om de regels uit te breiden tot alle systemen voor emissiebeheersing. Verandering daaraan zal gelden als wijziging van de constructie. Dit houdt automatisch in dat een auto daarna opnieuw RDW goedgekeurd moet worden, anders is er geen geldige typekeuring meer en dus geen geldig kenteken.
Onklaar maken van de uitlaatgas recirculatie, merkt RDW terecht op, kan extra roetuitworp geven en moet dus net zo illegaal zijn als een roetfilter verwijderen.
Want, zo stelt RDW, in geen enkele regel staat dat een auto voorzien moet zijn van een roetfilter. Het is alleen zo dat je in de praktijk zonder filter geen Euro 5 of 6 eisen haalt. Europese regels zijn echter, ook op aandrang van de auto-industrie, techniek-neutraal. Je mag zelf weten hoe je aan bijvoorbeeld de deeltjesuitstoot norm komt, hoeft niet persé met een roetfilter. Als je de norm maar haalt.
Behalve het filter helpt ook EGR, gaat RDW verder. Dus mag je die ook niet afsluiten. Vandaar twee suggesties die onze overheid aanneemt. Verandering aan het emissiesysteem betekent wijziging van constructie, dus intrekking van het kenteken. En niks speciaal over roetfilters, het hele emissiesysteem, zodat ook katalysatoren of EGR systemen uitschakelen of uitbouwen verboden wordt. Niet alleen bij diesels.