Canon-Eye
Forumguru
Daar wordt in Rome - en daardoor ook vaak in het algemene spraakgebruik - toch heel anders over gedacht...witte rook is nooit goed
Daar wordt in Rome - en daardoor ook vaak in het algemene spraakgebruik - toch heel anders over gedacht...witte rook is nooit goed
Zoooo kwakkie jij durft wel ergggg off topic te gaan !!!!!!!!!!!!!
Heb de egr weg laten schrijven en de auto gelijk laten chippen. Super tevreden en af van het gezeur
PON/Skoda vergoede bij mij niets (zelf vorig jaar de sjoemel-update gedaan) dus dan maar via deze weg. Scheelt weer €900.... Succes!
Mijn tuner heeft mij verteld dat dit juist niet het geval is, en dat Brussel vindt dat we in Nederland te streng zijn. Auto's na 2005 hebben standaard geen emissie meting meer en worden via de Obd-stekker uitgelezen.Die weg zou ik ook op kunnen gaan. Echter heb ik een verlengde garantie gekregen van de belgische importeur na het plaatsen van de update. Ze hebben mij nu per mail bevestigd dat ik geen cent hoef te betalen. Zolang ik deze garantie geniet laat ik het zo. Dat er maar zoveel mogelijk stuk gaat in deze periode!
In ieder geval ben ik wat sceptisch over het wegschrijven van EGR en roetfilter, aangezien dit in de toekomst belangrijk kan worden bij de keuring.
We zien het wel ...
...
EGR wegschrijven kan je gewoon laten doen. Heb ik ook gedaan en geen enkel probleem bij de APK.
Ik heb hem ook laten afdoppen, mijn EGR was niet 100% meer en die sloot niet goed.
Dus afdoppen is wel verstandig.
Wat de roetfilter betreft, niet aan beginnen met weghalen.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dan de plannen rond zijn om dit bij de APK te controleren.
Dus je bent de sjaak als je geen roetfilter meer hebt.
Tis alweer een tijdje geleden dat dit Topic een nieuw bericht heeft gehad.
Bij deze even mijn ervaring: mijn auto had vorig jaar volgens de Skodadealer een roetfilter dat bijna vol zat. Of ik even een zeer flink bedrag wilde neertellen. Nou, nog maar even niet...
Ik heb na wat googlen wel een bedrijf gevonden dat de uitlaat openslijpt, leegblaast en weer dichtlast. Beetje vreemd, maar nog te betalen.
Aangezien mijn APK binnenkort afloopt en onderhoud weer nodig is werd ik hier weer aan herinnerd. Damn, er moet nog wat met dat ding.... (Uitstel was bijna afstel)
Toen kwam ik dit topic tegen.
Oke, wellicht nuttig voor anderen:
- ergens in dit topic kwam ik een link naar unlimitedtuning.nl tegen. https://www.unlimitedtuning.nl/roetfilter-verwijdering.html Hmm, onderaan staat: niet voor de openbare weg
- RDW: sinds 20 mei 2018 controleren ze op roetfilter. Moet deze er wel zijn, maar is ie er niet: afkeur
https://www.unlimitedtuning.nl/roetfilter-verwijdering.html
- echter is mijn TDI ouder dan 2011, dan mag het wel. Voorwaarden en kosten (€ 59,20) https://www.rdw.nl/particulier/voer...ns/registreren-verwijderen-roetfiltergegevens
Snel maar eens een afspraak maken om het roetfilter te laten verwijderen en uitprogrammeren.
Wordt vervolgd.
ps. Ohja, moet ik ook de EGR klep laten uitprogrammeren (met de ouderdom van auto in het achterhoofd)?
oepserdefloeps. Dat vermeld de RDW er even niet bij en gooit wel roet in het eten:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/wegenbelasting-2018---2020
"
Mrb diesel in 2019 omhoog
Voor dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter stijgt de mrb in 2019 met 15%. Dit is inclusief het deel van de mrb dat naar de provincies gaat (provinciale opcenten). Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilo betekent dat een verhoging van € 225 per jaar.
"
Oftewel € 207 per jaar extra voor mij! Hmm dacht het niet.
Wat denken jullie: toch maar laten reinigen?
Nog tips regio Waalwijk-Nijmegen?
Anderhalve maand na het stukgaan van de EGR koeler is die dan toch vervangen. Gelukkig kostenloos, hoewel ik een bonnetje mee kreeg waarbij een bedragje van € 902,56 vermeld staat. Duur spul, vooral de arbeid tikt dan serieus aan.
Het is nog niet eens de EGR klep zelf, die kan ook nog stuk en dan moet de auto opnieuw gedemonteerd worden met een vergelijkbare factuur. Hopelijk gaat die dus nog stuk tijdens de garantieperiode!
Maar wel schandalig, zulke bedragen. Indien je dit zelf mag ophoesten ben je wel mooi gezien.
Dat is ook precies de werkelijke, maar verborgen bedoeling van zo'n enquête. Officieel moet men de klanttevredenheid meten en registreren om aan de ISO-kwaliteitsnormen te voldoen.Alleen een tevredenheidsenquête kreeg ik toegestuurd. Daar heb ik me alvast op uitgeleefd :-)
… een soort digitale boksbal. Je kan slaan wat je wilt en daar een zekere bevrediging aan ontlenen, maar het ding zelf (in casu de organisatie erachter) wordt er niet warm of koud van...