EGR klep storing

rteekens

Nieuw lid
hoi allen,

na 15000 km is de auto nog steeds fijn, maar nu is afgelopen week wel een melding gekomen. Garage heeft EGR klep vastgesteld, geprobeerd met suplementen om de boel beter te krijgen, maar na paar dagen blijven de meldingen komen, ook is nu emissiestoring melding op dashboard.

Wat te doen? ik krijg als advies om EGR te vervangen (wel voor origineel, niet voor immitatie). Maar ben je er dan of wat moet je dan ook meenemen?

Skoda Superb 2011 Combi
1.6 TDI Greenline

Alvast bedankt!
Fijne avond
Rolf
 
Laatst bewerkt:
Heb met mijn vorige auto ook problemen met de EGR gehad, ze hebben deze toen afgedopt.
Ik weet niet wat voor auto je heb, en of dit bij je auto kan.
En je moet dit ook willen natuurlijk.
 
1.6tdi kun je de EGR volgens mij afdoppen in combinatie met de juiste software.
waarbij de software het belangrijkst is, evt bij langs een specialist.
 

Spierings

Forumguru
Je hebt twee opties..

Vervangen van de egr. Wat vrij veel arbeid kost ivm plaats en de egr zelf is vrij prijzig..

Egr afdoppen en weg laten schrijven bij een tuner.. Wat ook behoorlijk wat kost, maar wel minder als vervangen..

Het zijn beide dure opties..
 

turboturbo

Forumguru
EGR preventief afdoppen (indien dat mogelijk is voor jouw specifieke auto / motor) is natuurlijk ook niet gek :)
 

rteekens

Nieuw lid
De eerste aanleiding voor deze storing was dat ik de auto startte, en dat hij op 2 cilinders leek te draaien. Daarna motor uit en opnieuw aan, toen liep hij weer goed.
Later op de snelweg voelde ik dat hij af en toe wat leek in te houden bij constante snelheid, maar na een lange rit naar Brussel was alles weer ok.
Dag daarop begon de melding (knipperende gloeispiraal) en meteen kon de motor niet meer over de 2500 toeren. Herstart en het was weer een tijdje goed. tot in een rit het wel 5 x achter elkaar gebeurde (herstart tijdens het rijden kan, maar is wel link, dus op vluchtstrook of bij stoplichten) begon emissielamp te branden.
Nu brand emissielamp constant en af en toe komt ook de melding van de gloeispiraal er bij)

afdoppen lijkt gunstig, maar wil ik nog even niet overwegen, weet niet wat er met de sjoemelsoftware en verplichte keuringen gaat komen, dan liever nu origineel vervangen.

dank allen voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:

ElScorpione

Forumguru
Ik neem aan dat je een CAYC motor hebt. Die zat ook in mijn vorige octavia. Zo rond de 150.000 ontstonden de problemen met de EGR. Ik heb toen bij VAG techniek het ding laten dicht zetten en het roetfilter laten verwijderen (werd aanbevolen). Het is echter een kwestie van tijd voor de APK strenger wordt. Dan kom je met een weggeschreven EGR niet meer door de keuring vermoed ik. Als ik nu weer voor de keuze zou staan, dan zou ik de EGR laten vervangen. Dat gaat je ongeveer 900 tot 1000 euro kosten (was destijds de opgave van mijn dealer).
 

Spierings

Forumguru
Vervangen kan natuurlijk nog een stuk goedkoper als die 900 a 1000 bij de dealer..
Vagtechniek vervangt hem voor 625, dus zullen er wel meer bedrijven zijn die dit voor dat geld doen..
 

oco1979

Forumguru
1 laten vervangen,kostelijk,veel werk aan.
2 wegschrijven is mogelijk
3 wegschrijven volledig is aan te raden om dpf te verwijderen. regeneratieproces.
4 gedeeltelijk wegschrijven : blijft deze dicht gedurende de tijd dat de motor geen regeneratieproces moet doen om de dpf te reinigen.

Nu zou JD deze wel volledig dicht zetten,voor altijd en zou je geen probleem met dpf moeten hebben(dat is iets dat je eens zou moeten vragen en wat ik zelf ook wel zou willen weten.)

zip zet die volledig dicht en zeg geen probleem met dpf(komt wel van zip en genoeg te zien op internet dat deze niet betrouwbaar zijn)

Als de klep binnen,defect is,zal software alleen niet helpen.
Als je egrklep dan wil laten zitten,zal je afdichtingsplaatje moeten steken en softwarematige ingreep.

egrklep dicht zetten zonder dpf te verwijderen is bij de ene wel mogelijk en andere niet mogelijk.(tuners)

race eend zal hier misschien meer duidelijkheid over weten.(is prof en ik amateur ;))
 

Octavia32

Forumguru
Even voor de duidelijkheid aan iedereen, de auto dient bij keuring te voldoen aan de gestelde eisen geldend voor het bouwjaar

Vb als je auto afgegeven met een CO2 uitstoot van bijv 150gr/km hoef je doormiddel van nieuwe eisen niet in een keer te voldoen om 140 gr/km

Het afsluiten van een EGR resulteerd zelfs in een betere CO2 uitstoot en een iets hogere waarde van de NOx uitsoot. Zolang deze uitsoot binnen de norm valt van de door in dat jaar afgeven eis aan de auto, kunnen regels en wetten best veranderen maar hebben wettelijk gezien geen consequenties voor de uitstoot.

En deze zullen dan alleen gelden op nieuw afgegeven auto's
 

ElScorpione

Forumguru
Dat klopt, maar ze kunnen wel chiptuning verbieden net zoals het verwijderen van egr kleppen en roetfilters. En dat gaat echt wel gebeuren. De rdw is al bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden. Het is dus niet de vraag of maar wanneer. En dat heeft inderdaad met uitstoot niets te maken, maar dus wel met technische modificaties waardoor de auto in feite niet meer aan de typegoedkeuring voldoet.

http://www.autoblog.nl/nieuws/er-komt-een-verbod-op-het-verwijderen-van-roetfilters-78450
 

FlavioX

Forumguru
Ik vrees dat ik dit zelfde probleem heb. Vandaag ging tijdens het rijden het lampje van het voorgloeien aan. Dat ging na verloop van tijd weer uit maar nu brandt het motorblok lampje.
Ik heb geen zin om €1.000 uit te geven voor een nieuwe EGR klep.
Waar kan ik het goedkoopst de EGR klep laten afdoppen en wegschrijven?
 

Spierings

Forumguru
Eerst maar eens uit laten lezen...

Vervangen hoeft geen 1000 te kosten, dit kan nog wel een paar honderd goedkoper...
Dit is nog steeds genoeg geld, voir wegschrijven eventueel Vagtechniek, JD of andere betere tuner informeren
 

FlavioX

Forumguru
Het EGR wegschrijven lijkt mij niet een hele grote softwarematige ingreep.
Waarom zou ik dan voor een betere (lees duurdere) tuner moeten kiezen?
 
Bovenaan Onderaan