EGR klep storing

Kempes

Forumguru
@Piet Miske Dat is vreemd want alle storingen worden normaal gesproken opgeslagen!

Ben je bij een dealer of een niet-dealer?

Als ik jou was zou ik via dit forum eens opzoek gaan naar iemand met een vcds kabel en hiermee de fouten uitlezen..

https://www.skodaforum.nl/forum/i/ledenlijst-vag-com.7288/


Ik heb in mei ook problemen gehad.. garage kon met de Bosch test-kast geen storingen vinden. Ergens anders laten uitlezen met VCDS en wel degelijk storing (roetfilterregeneratiesensor).
 
vandaag trad de storing weer op, gelukkig in de buurt van mijn garage, de motor niet afgezet en uit laten lezen.\nu dus wel gelukt en het
blijkt inderdaad probleem met EGR klep te zijn, roetfilterprobleem,
wordt nu vervangen.
 
dat is het zeker. heb het ook ooit met een SAAB 93 gehad.
kan de Superb morgen weer halen en hopelijk was dit het probleem.

het onderdeel is niet goedkoop en bij de Superb zit de klep op een moeilijk te bereiken plek en dus veel arbeidsuren
 
rekening gekregen, valt toch weer mee. 865,- euro
rekeningen bij Autobedrijf Dekkers in Rosmalen vallen vaker gunstig uit.
En Kempes.. ook bij mij gaf de computer "storing roetregeneratiesensor "aan
 

Kempes

Forumguru
Ok dan kwam ik een stuk beter weg, bij mij was het sensor vervangen voor 100 euro. Ding kost 90 euro en zit bovenaan vlak naast het luchtfilter
 
ik merk goed dat de auto beter trekt.had de laatste maanden vaak dat de auto in een hoge versnelling met lage toeren wat trillingen gaf en onvoldoende trekkracht waardoor ik snel overschakelde naar een lagere.
Nu kan ik weer met 40km p/u in z,n 4 zonder dat hij dat euvel vertoont.
 

oco1979

Forumguru
Een 16 TDI 2010-2014 EGR klep kan verschillende storingen geven.
1. Doorstroming te gering, pijpje zit dan vaak verstopt met roet.
Vaak geen noodloop, alleen een lampje bij deze storing.
Dit is de makkelijkste melding, kan kosteloos weggeschreven worden bij een JD tuning, of los € 250 incl btw (dit omdat de ecu geheel uitgebouwd moet worden etc).

2. EGR sensor 1 / sensor 2 onaannemelijk signaal.
Hierbij treed noodloop op.
Hierbij zie je vaak dat de hele printplaat in het EGR klep ook vol met roet zit en slecht contact etc veroorzaakt. Dit is vrij gemakkelijk te demonteren / herstellen zonder dat de hele EGR verwijderd hoeft te worden. Meerprijs is € 200.

3. EGR valve mechanical malfunction.
Noodloop ontstaat.
Hierbij is er een defect in de magneetklep van de EGR. Ook deze klep is softwarematig uit te schakelen, meerprijs € 100.

Let op dit alles kan zonder DPF regeneratie problemen!



Het dichtzetten is niet zo lastig, maar het dichtzetten en zorgen dat je DPF blijft regenereren is wel lastig. Daarom kun je daar meestal niet voor terecht bij de 'gemiddelde' chipschuiver. 2000km later heb je dan DPF lampjes.



Deze 2.1 Siemens ecu kan nooit via OBD, je moet de ecu uitbouwen en unlocken, daarom is specifiek de 1.6 TDI duurder.



Dat is voor de siemens 2.1 dus niet waar (en de openingspost van dit topic gaat over een siemens 2.1). Daarbij kan je gewoon de EGR dicht zetten en toch dpf behouden.

Dit is ook een verstandigere keuze op dit moment, je weet nl niet wat ze met de regelgeving gaan doen de komende tijd ivm roetfilters.

http://www.autoblog.nl/nieuws/er-komt-een-verbod-op-het-verwijderen-van-roetfilters-78450



Dat klopt dus niet. Dat heb je verkeerd begrepen.

De EGR kan wel 100% dicht gezet worden softwarematig. Sterker nog, elke 1.6 TDI met siemens 2.1 wordt compleet dicht gezet. Alleen voor de nieuwe MQB Octavia 3 modellen kun je geen EGR dicht zetten (dan moet het dpf ook weg).
De aansturingen tijdens regeneratie staan echter wel origineel, om te zorgen dat je roetfilter blijft regenereren.

Ook als je EGR klep mechanisch kapot is, of erg sensoren defect zijn, kun je de 1.6 TDI volledig dichtzetten en de sensor storingen verhelpen, zonder DPF problemen te krijgen. Dat is alleen meer werk in dat geval, daarom kost dat ook wat meer. De normale EGR modificatie is inbegrepen in de tuningsprijs.

We praten hier dan wel over de "Golf 6" generatie 1.6 TDI motor.
3101111455111351600x1060.jpg



Dat is het eerste dat ik nu van hoor dat de EGR-klep 100% dicht kan en zo blijven zonder dat DPF-filter leeg moet.

Dat klinkt als muziek in de oren.

Wel alleen bij de siemens 2.1 , zo te lezen.


Want ik heb me altijd de vraag gesteld van "Waarom" kan deze niet volledig dicht zonder dpf te legen ?

Antwoord was, moet voor regeneratieproces nog kunnen werken voor de veiligheid van de temperatuur.

Je ga mij niet wijsmaken dat er geen andere beveiliging inzit dan de egrklep alleen.

Nu wie ben ik om tegen tuners in te gaan over die vraag(verschillende gemaild met die vraag daarmee)

Nu moet wel zeggen dat er bij waren die toch melde dat het "geen" probleem was die volledig dicht te zetten zonder dat dpf leeg moest. (zonder namen te noemen, hebben niet zo goeie reputatie, dus voor mij niet geloofwaardig).

Terug te komen op beveiliging, als de egr-klep verstopt, defect is zou dat ook gevolgen voor de roetfilter hebben.


Denk eerder dat ze(tuners) nog niet honderprocent de softwareregeling van regeneratie onder de knie hadden om deze te misleiden.
Want pier,jan,paul kan de egr dicht zetten , maar onder de omstandigheden dat dpf geen probleem krijgt is wat anders.

Want normaal sta deze dicht, enkel als regeneratieproces roetfilter begint werkt deze terug :pieker:.
 

Fenrir

Lid
Ik vrees dat ik hetzelfde aan de hand heb. (1.6 tdi)
Vandaag voor het eerst aan de hand gehad: tijdens het schakelen van 2 naar 3 een klein schokje gevoeld en het gloeispiraal lampje begint te flikkeren en de wagen valt in noodloop.
Gestopt, contact uit, opnieuw gestart en probleem verholpen.
Maar ik vrees dat dit de voorbode van grote kosten gaat zijn... :thumbsdown:
 

Fenrir

Lid
I know, I know. :)
Bij mijn vorige wagen (Passat) ook meegemaakt.
Daar was de thermostaat stuk. Zelf vervangen en het was opgelost.
 

Kempes

Forumguru
@Fenrir , even in je achterhoofd houden. JD repareert ook EGR kleppen, iedereen hier laat hem maar vervangen bij defect maar met een beetje mazzel is dat niet nodig. Tuurlijk heb je dan alsnog kosten voor monteursuren maar het erg dure onderdeel zelf kom je dan onderuit.
 

oco1979

Forumguru
Ik vrees dat ik hetzelfde aan de hand heb. (1.6 tdi)
Vandaag voor het eerst aan de hand gehad: tijdens het schakelen van 2 naar 3 een klein schokje gevoeld en het gloeispiraal lampje begint te flikkeren en de wagen valt in noodloop.
Gestopt, contact uit, opnieuw gestart en probleem verholpen.
Maar ik vrees dat dit de voorbode van grote kosten gaat zijn... :thumbsdown:

Gloeispiraal is meestal egr probleemke,want motorstoringslampje is voor andere storingen,beiden kunnen ook oplichten.

Vrees dat he binnen de kortste keren prijs zal hebben.

Herstellen : tis te zien wat juist defect is,koeler,egrklep,omschakelklep enz.....

Kostprijs is hoog omdat uren oplopen gezien de plaats van egr-klep niet ideaal is.

VB : egrklep bij een opel 1.7 is makkie we, 4 + 2 bouten lossen en die is er uit.

Bij depanage al veel gedaan, in en uit hoogstens 10min.

Nog merken waar die super zit,andere zoals vw:audi:skoda:seat is :mad:
 

Fenrir

Lid
Bedankt voor de tip, maar Lochem is toch een heel eind rijden voor mij.
Ik zal in het geval van defect, of meer problemen toch wat dichter bij huis (België) mijn oplossingen moeten gaan zoeken. :cool:
Ik schrijf die hele EGR/roetfilter-toestanden en problemen toe aan de vreselijke slakkengang waarmee je de dag van vandaag in het verkeer vooruit moet.
De norm op alle Belgische wegen is sinds 1 januari nu 70km/u (i.p.v.90). Maar in werkelijkheid mag je blij zijn als je op de meeste plaatsen nog 60 kan rijden door de drukte en de idioten die schrik hebben van snelheidscamera's (die trouwens ingesteld staan op +/-76km/u)
Enfin, dat is :ot:
 
Bovenaan Onderaan