EGR klep storing

Fenrir

Lid
Vervolg van het verhaal:
Na een paar dagen rijden nog verschillende keren lampjes aan het branden gehad en bijhorende noodloop:
Naar de dealer ermee om te laten uitlezen.
Defecte EGR-koeler. Om de hele handel te vervangen zou me 850€ armer maken.
Maar hij gaat de EGR softwarematig uitschakelen (kost heel wat minder) en dan zijn we er in de toekomst ook van verlost. :thumbsup:
 

Kempes

Forumguru
@Fenrir je weet dat de 1.6 een werkende EGR nodig heeft om het roetfilter te kunnen regenereren?

Als je 100% van EGR problemen verlost wil zijn moet je ook je roetfilter laten verwijderen/leeghalen en softwarematig samen met de EGR laten wegschrijven..
 

Fenrir

Lid
Ik heb de garagist hierop nadrukkelijk op gewezen, maar hij bleef bij de bewering dat dit geen probleem zou geven.
Daarop heb ik gezegd dat, indien ik filterproblemen zou krijgen- binnnenkort of later, ik daar terug zou staan en een kosteloze oplossing hiervoor zou eisen. Maar hij leek zich geen zorgen te maken :pardon:
 

Fenrir

Lid
Heb net even alles terug gelezen hier en blijkt dat bij de Siemens 2.1 de DPF niet dient verwijderd te worden.
Deze zit in mijn wagen.
Volgens Race Eend kan hierbij de EGR volledig uitgeschakeld worden zonder DPF problemen.
De technieker van de dealer zal het dus wel bij het rechte eind hebben vermoed ik...
 

Kempes

Forumguru
OK dan heb je geluk. Vooral in België zou ik dpf niet zo snel laten verwijderen, de regels in nl laten op dit moment gelukkig nog veel meer toe...
 

Fenrir

Lid
Een goede 10 dagen geleden EGR laten wegschrijven.
Dpf laten zitten, want zonder zou op de jaarlijkse keuring wel eens problemen kunnen geven.
Sindsdien toch al redelijk wat kilometers gemaakt, en nog geen problemen ondervonden.
 

Havana

Forumguru
Alleen een downpipe zou problemen kunnen geven. Haal je de bestaande DPF leeg dan krijg je geen problemen, want dat is niet te zien bij de APK.
 
Bovenaan Onderaan