EGR klep storing

Spierings

Forumguru
De software moet wel aangepast worden, waar je dit laat doen moet je zelf weten.


Maar kies liever naar een betrouwbaar iets dan zomaar de goedkoopste....er zullen heus wel verschillen hierin zitten..
Als ik het lees zet de een hem gewoon 85% dicht en de ander schrijft de storingsmeldingen weg...
De vraag is ook of je het zomaar kan, deze wordt bij sommige motoren ook voor het regeneren van het roetfilter gebruikt...

Hoe weet je dat de betere tuner al meteen duurder is, je hebt het niet eens geïnformeerd...
 

Spierings

Forumguru
http://chiptuning.vagtechniek.nl/page/120/egr-klep-wegprogrammeren/
€179 als het via obd kan.


http://www.jdengineering.nl/egr-startcorrectie/
€250


http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=76
€150 alleen een 1.6 TDI is duurder. Mogelijk 2.0 ook?

http://www.atm-chiptuning.com/wat-we-doen/egr-uitschakelen/
€150

Wat ik kort gevonden heb, lijkt mij dat ze het niet veel goedkoper gaan doen... Enigste uitschieter is JD bij deze 4.... En prijzen van chiptuning variëren sterk, waarbij de goedkoopste kwa chippen niet de gekoopste kwa egr hoeft te zijn.. Is niet echt een vergelijk...
 

Spierings

Forumguru
Daar ben ik ook geweest, weten waar ze het over hebben. Weliswaar niet voor een egr maar wel voor een dsg aanpassing en een chiptuning...

Is geen bedrijf waar gerommelt wordt en er zijn er genoeg die zomaar wat doen...
 

Kempes

Forumguru
Ik ben vorige week bij JD geweest. Deze beweren dat de EGR bij een 1.6TDI beter niet 100% dichtgezet kan worden. Als er een regeneratieproces voor je roetfilter gaat lopen dan is de EGR klep daarbij nodig. Komt er dus op neer dat wanneer je met een defecte EGR zit en je geen nieuwe wil kopen je ook het roetfilter moet leeg halen en wegprogrammeren, of wat ook nog kan de oude EGR laten repareren (JD gaf aan dat ze dat kunnen)

Bij de 1.6 moet trouwens eerst de computer uitgebouwd en unlocked worden, dit zal dan ook de reden zijn dat onder andere bij Hartog de 1.6 duurder is...simpelweg omdat je meer handelingen hebt. Bij de 2.0 is het direct via de obd poort andere software erin, bij de 1.6 dus niet!

@FlavioX , ik hoor graag wat bij jou uiteindelijk de oplossing is geworden, maar doe eerst goed onderzoek en ga zeker niet zomaar naar de goedkoopste en de EGR laat dichtknallen zonder verdere aanpassingen... kans zit er dik in dat je kort daarna met een defecte DPF zit....
 

oco1979

Forumguru
tis te zien wat het probleem van de egr is,inwendig de klep defect is,breken soms af,is zeer triestig in elkaar gestoken.
Deze kan je mits handig bent wel vermaken.
Waarom is de kostprijs zo hoog ???
Omdat je er voor geen meter goed aan kan.
Werkuren.
Ook de klep is niet goedkoop.
Das met egrkoeler en al.
Daarmee deze kan vermaken zou je iets goedkoper zijn.

De bekenste tuner zijn van mening dat je egrklep NIET VOLLEDIG kan dicht zetten als je DPF aanwezig is.

Goedkoopste manier(niet de veiligste) is de egrkanaal afdoppen met plaatje en de foutcode(s) van egr-klep wegschrijven.
Zo ga die dan niet in noodloop.
Met alle gevolgen van dien uiteraard.
 

mwhite

Forumguru
ik heb alles laten wegschrijven ivm boven staande problemen.
inmiddels 20dkm verder en geen problemen.
de 20dkm ervoor wel ...
alleen met de huidige terugroepactie zou ik niet zomaar kiezen voor wegschrijven.
 

Kempes

Forumguru
Ligt eraan.. nu wegschrijven en nogmaals na de update is nog altijd goedkoper dan een nieuwe klep.. Zonde van het geld is het wel ja
 

oco1979

Forumguru
ik heb alles laten wegschrijven ivm boven staande problemen.
inmiddels 20dkm verder en geen problemen.
de 20dkm ervoor wel ...
alleen met de huidige terugroepactie zou ik niet zomaar kiezen voor wegschrijven.

EGR-klep volledig dicht ? nog met een dpf ?
nog vermogenstoename erbij gevraagd ? of enkel egr laten wegschrijven.

Waar heb je deze laten doen?
 

Kempes

Forumguru
Dus vooralsnog blijft de conclusie als je je EGR volledig dicht wil hebben dat je dan ook je DPF weg moet halen..
 

oco1979

Forumguru
Inderdaad: egr 100 procent dicht = dpf leeg.

Deze combi zie ik in het rijden zeker geen probleem,in tegendeel zelf. meer rijplezier en iets minder verbruik,naar gelang rijstijl :D
 

Race Eend

Forumguru
Een 16 TDI 2010-2014 EGR klep kan verschillende storingen geven.
1. Doorstroming te gering, pijpje zit dan vaak verstopt met roet.
Vaak geen noodloop, alleen een lampje bij deze storing.
Dit is de makkelijkste melding, kan kosteloos weggeschreven worden bij een JD tuning, of los € 250 incl btw (dit omdat de ecu geheel uitgebouwd moet worden etc).

2. EGR sensor 1 / sensor 2 onaannemelijk signaal.
Hierbij treed noodloop op.
Hierbij zie je vaak dat de hele printplaat in het EGR klep ook vol met roet zit en slecht contact etc veroorzaakt. Dit is vrij gemakkelijk te demonteren / herstellen zonder dat de hele EGR verwijderd hoeft te worden. Meerprijs is € 200.

3. EGR valve mechanical malfunction.
Noodloop ontstaat.
Hierbij is er een defect in de magneetklep van de EGR. Ook deze klep is softwarematig uit te schakelen, meerprijs € 100.

Let op dit alles kan zonder DPF regeneratie problemen!

Het EGR wegschrijven lijkt mij niet een hele grote softwarematige ingreep.
Waarom zou ik dan voor een betere (lees duurdere) tuner moeten kiezen?

Het dichtzetten is niet zo lastig, maar het dichtzetten en zorgen dat je DPF blijft regenereren is wel lastig. Daarom kun je daar meestal niet voor terecht bij de 'gemiddelde' chipschuiver. 2000km later heb je dan DPF lampjes.

http://chiptuning.vagtechniek.nl/page/120/egr-klep-wegprogrammeren/
€179 als het via obd kan.


http://www.jdengineering.nl/egr-startcorrectie/
€250


http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=76
€150 alleen een 1.6 TDI is duurder. Mogelijk 2.0 ook?

http://www.atm-chiptuning.com/wat-we-doen/egr-uitschakelen/
€150

Wat ik kort gevonden heb, lijkt mij dat ze het niet veel goedkoper gaan doen... Enigste uitschieter is JD bij deze 4.... En prijzen van chiptuning variëren sterk, waarbij de goedkoopste kwa chippen niet de gekoopste kwa egr hoeft te zijn.. Is niet echt een vergelijk...

Deze 2.1 Siemens ecu kan nooit via OBD, je moet de ecu uitbouwen en unlocken, daarom is specifiek de 1.6 TDI duurder.

Inderdaad: egr 100 procent dicht = dpf leeg.

Deze combi zie ik in het rijden zeker geen probleem,in tegendeel zelf. meer rijplezier en iets minder verbruik,naar gelang rijstijl :D

Dat is voor de siemens 2.1 dus niet waar (en de openingspost van dit topic gaat over een siemens 2.1). Daarbij kan je gewoon de EGR dicht zetten en toch dpf behouden.

Dit is ook een verstandigere keuze op dit moment, je weet nl niet wat ze met de regelgeving gaan doen de komende tijd ivm roetfilters.

http://www.autoblog.nl/nieuws/er-komt-een-verbod-op-het-verwijderen-van-roetfilters-78450

Ik ben vorige week bij JD geweest. Deze beweren dat de EGR bij een 1.6TDI beter niet 100% dichtgezet kan worden. Als er een regeneratieproces voor je roetfilter gaat lopen dan is de EGR klep daarbij nodig. Komt er dus op neer dat wanneer je met een defecte EGR zit en je geen nieuwe wil kopen je ook het roetfilter moet leeg halen en wegprogrammeren, of wat ook nog kan de oude EGR laten repareren (JD gaf aan dat ze dat kunnen)

Dat klopt dus niet. Dat heb je verkeerd begrepen.

De EGR kan wel 100% dicht gezet worden softwarematig. Sterker nog, elke 1.6 TDI met siemens 2.1 wordt compleet dicht gezet. Alleen voor de nieuwe MQB Octavia 3 modellen kun je geen EGR dicht zetten (dan moet het dpf ook weg).
De aansturingen tijdens regeneratie staan echter wel origineel, om te zorgen dat je roetfilter blijft regenereren.

Ook als je EGR klep mechanisch kapot is, of erg sensoren defect zijn, kun je de 1.6 TDI volledig dichtzetten en de sensor storingen verhelpen, zonder DPF problemen te krijgen. Dat is alleen meer werk in dat geval, daarom kost dat ook wat meer. De normale EGR modificatie is inbegrepen in de tuningsprijs.

We praten hier dan wel over de "Golf 6" generatie 1.6 TDI motor.
3101111455111351600x1060.jpg
 
Laatst bewerkt:

mwhite

Forumguru
dit gaven ze ook aan waar ik het heb laten uitvoeren.
mijn probleem was het dpf helemaal vol was en niet meer kon regenereren.
toen de complete aanpassing gedaan...
 
ik heb mogelijk het zelfde probleem. af en toe begint het spiraallampje aan en uit te gaan waarbij de motor op loopmoter gaat. Auto stoppen, afzetten en opnieuw starten en daarna is het meestal over. soms vrij snel voor een 2e keer. bij het uitlezen geen foutmeldingen gevonden in motormanagement.Garage raadt aan om tijdens de storing de motor niet af te zetten maar naar de garage te rijden. dat is helaas niet altijd mogelijk gelet op plaats en tijdstip nu zo,n 6x gehad in 6 maanden tijd .
Vraag: is het bij jullie ook zo begonnen? d.w.z. eerst af en toe?
 
Bovenaan Onderaan