Een 16 TDI 2010-2014 EGR klep kan verschillende storingen geven.
1. Doorstroming te gering, pijpje zit dan vaak verstopt met roet.
Vaak geen noodloop, alleen een lampje bij deze storing.
Dit is de makkelijkste melding, kan kosteloos weggeschreven worden bij een JD tuning, of los € 250 incl btw (dit omdat de ecu geheel uitgebouwd moet worden etc).
2. EGR sensor 1 / sensor 2 onaannemelijk signaal.
Hierbij treed noodloop op.
Hierbij zie je vaak dat de hele printplaat in het EGR klep ook vol met roet zit en slecht contact etc veroorzaakt. Dit is vrij gemakkelijk te demonteren / herstellen zonder dat de hele EGR verwijderd hoeft te worden. Meerprijs is € 200.
3. EGR valve mechanical malfunction.
Noodloop ontstaat.
Hierbij is er een defect in de magneetklep van de EGR. Ook deze klep is softwarematig uit te schakelen, meerprijs € 100.
Let op dit alles kan zonder DPF regeneratie problemen!
Het EGR wegschrijven lijkt mij niet een hele grote softwarematige ingreep.
Waarom zou ik dan voor een betere (lees duurdere) tuner moeten kiezen?
Het dichtzetten is niet zo lastig, maar het dichtzetten en zorgen dat je DPF blijft regenereren is wel lastig. Daarom kun je daar meestal niet voor terecht bij de 'gemiddelde' chipschuiver. 2000km later heb je dan DPF lampjes.
http://chiptuning.vagtechniek.nl/page/120/egr-klep-wegprogrammeren/
€179 als het via obd kan.
http://www.jdengineering.nl/egr-startcorrectie/
€250
http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=76
€150 alleen een 1.6 TDI is duurder. Mogelijk 2.0 ook?
http://www.atm-chiptuning.com/wat-we-doen/egr-uitschakelen/
€150
Wat ik kort gevonden heb, lijkt mij dat ze het niet veel goedkoper gaan doen... Enigste uitschieter is JD bij deze 4.... En prijzen van chiptuning variëren sterk, waarbij de goedkoopste kwa chippen niet de gekoopste kwa egr hoeft te zijn.. Is niet echt een vergelijk...
Deze 2.1 Siemens ecu kan nooit via OBD, je moet de ecu uitbouwen en unlocken, daarom is specifiek de 1.6 TDI duurder.
Inderdaad: egr 100 procent dicht = dpf leeg.
Deze combi zie ik in het rijden zeker geen probleem,in tegendeel zelf. meer rijplezier en iets minder verbruik,naar gelang rijstijl
Dat is voor de siemens 2.1 dus niet waar (en de openingspost van dit topic gaat over een siemens 2.1). Daarbij kan je gewoon de EGR dicht zetten en toch dpf behouden.
Dit is ook een verstandigere keuze op dit moment, je weet nl niet wat ze met de regelgeving gaan doen de komende tijd ivm roetfilters.
http://www.autoblog.nl/nieuws/er-komt-een-verbod-op-het-verwijderen-van-roetfilters-78450
Ik ben vorige week bij JD geweest. Deze beweren dat de EGR bij een 1.6TDI beter niet 100% dichtgezet kan worden. Als er een regeneratieproces voor je roetfilter gaat lopen dan is de EGR klep daarbij nodig. Komt er dus op neer dat wanneer je met een defecte EGR zit en je geen nieuwe wil kopen je ook het roetfilter moet leeg halen en wegprogrammeren, of wat ook nog kan de oude EGR laten repareren (JD gaf aan dat ze dat kunnen)
Dat klopt dus niet. Dat heb je verkeerd begrepen.
De EGR kan wel 100% dicht gezet worden softwarematig. Sterker nog, elke 1.6 TDI met siemens 2.1 wordt compleet dicht gezet. Alleen voor de nieuwe MQB Octavia 3 modellen kun je geen EGR dicht zetten (dan moet het dpf ook weg).
De aansturingen tijdens regeneratie staan echter wel origineel, om te zorgen dat je roetfilter blijft regenereren.
Ook als je EGR klep mechanisch kapot is, of erg sensoren defect zijn, kun je de 1.6 TDI volledig dichtzetten en de sensor storingen verhelpen, zonder DPF problemen te krijgen. Dat is alleen meer werk in dat geval, daarom kost dat ook wat meer. De normale EGR modificatie is inbegrepen in de tuningsprijs.
We praten hier dan wel over de "Golf 6" generatie 1.6 TDI motor.