EGR zelf vervangen( iemand al gedaan)

Ik vrees dat ook bij mij de EGR overleden is. Het volgende is gebeurd: na lange tijd onder zware belasting gereden te hebben (buitentemperatuur 36 graden, cc op 135, heuvelachtig landschap, volle auto + fietsen achterop, olietemp opgelopen tot max 118 graden), nam ik een afslag en viel de motor volledig stil. Het voorgloeilampje ging knipperen en op het display werd aangegeven dat ik de motor handmatig moest herstarten. Dit heb ik gedaan, en gelukkig met succes, echter bleef het voorgloeilampje knipperen. Daarna moesten we een flink steile weg op rijden, en ik merkte dat hij veel moeite had, en ook ging schokken. Toen toch bestemming bereikt. De volgende dag weer gaan rijden. Het voorgloeilampje knipperde nog, en ook het motorstoringslampje was erbij gekomen. Een dag later was het knipperende voorgloeilampje weg, en brandde alleen het motorstoringslampje nog.

Tijdens het rijden merkte ik alleen dat de auto bij vollast tussen 1800 en 2200 rpm een aantal dipjes heeft. Buiten dat gebied rijdt hij normaal.

Na thuiskomst (bovenstaande gebeurde op onze vakantie) de auto uitgelezen. En hij geeft inderdaad aan dat de EGR defect is:

1 Fault Found:
16396 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [216] -- Malfunction

Ik heb de fout gereset, en het storingslampje blijft nu uit. Wel voel ik de dipjes nog, echter alleen bij vol gas geven, en het lijkt minder te zijn dan voorheen. Ik vraag me dan ook af of het misschien vooral geweest is omdat de boel zo heet is geworden, en of er misschien nog een manier is om vervanging uit te stellen (gangbaar maken van iets).

Binnenkort ga ik sowieso een beurtje doen, dus dan ga ik de EGR ook bekijken, voor zover dat in gemonteerde toestand gaat, maar aangezien er nogal wat ervaringen zijn met EGR problematiek (zie dit topic), dacht ik, ik stel de vraag voor tips ook hier.

Alvast bedankt!
 

Joske

Forumguru
EGR klep gaat dicht bij vollast.. Dus wsl staat ze noch open noch dicht maar ergens er tussen. Halfopen als je wil. Dus heeft ie moeite bij vollast, wanneer ze eigenlijk dicht hoort te zijn. :)
 
Bedankt voor de snelle reactie. Dat klinkt inderdaad zeer aannemelijk.

Oplossing: vervangen? Of kan ik nog ergens iets gangbaar maken/checken of dit inderdaad het probleem is?


Nog een andere vraag: ik las op Gerrit Speek iets over 85% dichtzetten van de EGR. Kan dat bij de 1.2 tdi greenline ook?
 

Kogamyata

Senior Member
@MartinH Hallo,

Voorzover ik het ervaren heb gaat niet de klep kapot, maar wordt het asje dat de klep beweegt stroef door koolaanslag. Doordat het stroef en steeds stroever gaat, kan op den duur het electromotortje dat de klep bedient, de kracht niet meer opbrengen en brandt door of weigert gewoon dienst. Soms is het motortje zelfs in staat om de bewegingshevel krom te duwen. Op dat moment ontstaat er, aangestuurd door de computer die alles regelt, 'n knipperend spiraallampje (motortje weigert) en daarna motorstoringslampje die de EGR-motorweigering overneemt en vertaalt in:"EGR-klep defect". Volgens ervaringsdeskundige en zeer handige sleutelaar @bobracing kun je de EGR alleen maar in zijn geheel vervangen. Dat is 'n hele klus ca 1 dag werk. Wij @bobracing en ik, hebben nog 'n goede EGR tegen schappelijke prijs liggen, maar dat heeft Bob al eerder aangekondigd. Dus bij interesse even mailen.

Succes en groeten,
Joop.
 

bobracing

Forumguru
Tja uitbouwen en bekijken kan...maar dan heb je alles toch los en kan je beter vervangen. Ik zit nu op de 238700km en geen lampje meer gehad :)
 

CDK

Forumguru
het zal of schoonmaken worden ofwel een nieuwe monteren, aangezien verwijderen en softwarematig wegschrijven niet mogelijk is bij deze motor.....
 
Na het resetten van de foutmelding blijft deze weg, en rijdt de auto op zich goed. Het enige is dat bij vollast nog steeds lichte dippen voelbaar zijn tussen 1800 en 2200rpm (met name in 3 en 4). Ik heb niet het idee dat het verder schadelijk is, maar het zal er niet beter op worden, dus het zit er dik in dat ik binnenkort ook de klep ga vervangen.

@Joop en @bobracing: bedoelen jullie om van jullie 2 oude kleppen 1 te maken? Of hebben jullie nog een goede/nieuwe liggen? Ik hoor het graag.
 
Na onderdelen (EGR + benodigde pakkingen) aangevraagd te hebben bij de Skoda dealer, werd ik uitgenodigd om langs te komen om te kijken of er nog iets met coulance te doen was. Hoewel ik aangaf het onderhoud zelf gedaan te hebben, gaven ze aan dat het toch zou kunnen dat er coulance kan worden toegepast. Nadat ze de gegevens in het systeem hadden ingevoerd kwam er echter uit dat er geen coulance toegepast wordt. Bij de dealer werd aangegeven dat dit vaak tot 5 jaar nog wel wordt toegepast, echter is mijn Fabia net 5 jaar + 1 maand.... (maar ik vroeg me af of het sowieso niet afgewezen zou worden doordat niet al het onderhoud bij dealers gedaan is).

Daarna even de prijzen gevraagd: alleen de benodigde onderdelen: 462,- euro. Vervanging door de dealer: Ca. 900,- euro.

Ik heb tevens de vraag gesteld of de klep ondertussen verbeterd is. Dit wisten ze bij de dealer niet, echter konden ze wel aangeven dat de klep al aan het vierde partnummer toe is, dus mogelijk zou dat betekenen dat de klep wel verbeterd is. Weet iemand op dit forum hier misschien meer over? Ik ben er wel benieuwd naar, omdat dit wel van invloed kan zijn op de keuze voor een goede gebruikte of een nieuwe EGR klep (waarbij er dan rekening gehouden kan worden met de eventuele verschillende versies).
 

bobracing

Forumguru
variant B zat er onder mijn fabia van juli 2010, ik heb zelf een variant D nieuw gekocht via een duitser, maar toen kwam ook net versie E uit. Kan modificatie zijn, kan andere leverancier zijn.... nu alweer 16.000km storingsvrij heerlijK!
 
Bedankt voor de reacties.

De laatste tijd een aantal keer gehad dat de auto gaat hikken, vooral als ik een bocht uit kom. Vandaag viel hij ook uit, en wilde hij niet meer starten. Na een aantal keer contact aan en uit deed hij het weer, maar na de volgende bocht viel hij weer uit. Toen na 1 keer contact uit en aan deed hij het wel weer. Vervolgens kon ik gewoon mijn weg vervolgen. Ik denk dat dit toch allemaal met de EGR te maken had. Vorige week gaf hij wel een keer aan dat het een fout was in het startrelais.

@Helmond42 bedankt voor het doorgeven dat die van jullie al verkocht is.

@bobracing bedankt voor de uitleg over de versies. Gezien het feit dat de auto nu wel echt vervelend gaat doen, ga ik de spullen maar gauw bestellen. Vandaag een aanbieding gehad van Vagtechniek: 399,- voor EGR koeler en pakkingen. Ik neem aan dat zij wel weten wat er allemaal nodig is voor het vervangen. Maar als jij als ervaringsdeskundige nog tips kunt geven over de benodigde onderdelen of over het vervangen zelf, dan zijn die uiteraard heel erg welkom. :D

Zojuist de auto even op de brug gezet en hij zit wel heel goed verstopt zeg! Zoals eerder al gelezen in dit topic moet sowieso de rechter aandrijfas verwijderd worden. De dealer had het over het gehele subframe. Dat zal het werk vast wel vergemakkelijken maar als ik het zo zie is dat niet noodzakelijk om te verwijderen.

Wordt vervolgd.......
 
Vandaag de nieuwe EGR binnen gekregen. Ik heb versie D ontvangen. Nog gecheckt met Vagtechniek en met de dealer en beiden bevestigen dat D de laatste nieuwe is. Dus zoals @bobracing al vermoedde denk ik ook de de versie E dan mogelijk een andere leverancier is.

Ik denk dat ik vrijdag avond ga beginnen aan de "operatie" :D
 
Uiteindelijk zojuist pas begonnen met het vervangen van de EGR. Ik ben nu bij het verwijderen van de aandrijfas uit de bak. Heeft iemand tips om die eruit te krijgen? Moeten die 6 torx bouten los die bij het as einde aan de bakzijde zitten?

EDIT: hij is al los. Inderdaad die 6 boutjes losgehaald.

We gaan weer verder :)
 
Laatst bewerkt:
Zo, alles zit weer in elkaar en werkt weer als een trein!

Het was een aardig klusje. Bij elkaar zo'n 3 avondjes mee bezig geweest. Het lastigste is vooral dat er veel boutjes bij zitten waar erg lastig bij te komen is. Ik heb diverse verlengstukken, koppelstukken, ringsleutels, steeksleutels etc. gebruikt om alles los te krijgen. Daarnaast was het ook gewoon veel kijken wat allemaal los moest, aangezien het de eerste keer was dat ik dit klusje deed en ik geen werkplaatshandboek of beschrijving van de klus had. Maar al met al was het vooral gewoon veel boutjes loshalen (zoals bobracing ook al aangaf) en vooral door de lastige plek gewoon veel werk.

Ik heb trouwens versie E van de EGR nu. (op een verkeerd nummer gekeken vorige keer).

Bij de oude heb ik ook het defect gevonden. Eigenlijk was alles nog prima gangbaar, echter toen ik het deel open maakte achter het motortje (plastic kapje eraf), vielen het asje en wieltje eruit welke de verbinding maken tussen het heveltje van het motortje en de stang naar de klep.

Hij rijdt nu in ieder geval weer zoals het hoort en ik hoop dat deze EGR meer dan 57000 km meegaat.
 
Zo, alles zit weer in elkaar en werkt weer als een trein!

Het was een aardig klusje. Bij elkaar zo'n 3 avondjes mee bezig geweest. Het lastigste is vooral dat er veel boutjes bij zitten waar erg lastig bij te komen is.

Is het wellicht mogelijk om er een kleine how-to van te maken ?
 
Bovenaan Onderaan