Ik vrees dat ook bij mij de EGR overleden is. Het volgende is gebeurd: na lange tijd onder zware belasting gereden te hebben (buitentemperatuur 36 graden, cc op 135, heuvelachtig landschap, volle auto + fietsen achterop, olietemp opgelopen tot max 118 graden), nam ik een afslag en viel de motor volledig stil. Het voorgloeilampje ging knipperen en op het display werd aangegeven dat ik de motor handmatig moest herstarten. Dit heb ik gedaan, en gelukkig met succes, echter bleef het voorgloeilampje knipperen. Daarna moesten we een flink steile weg op rijden, en ik merkte dat hij veel moeite had, en ook ging schokken. Toen toch bestemming bereikt. De volgende dag weer gaan rijden. Het voorgloeilampje knipperde nog, en ook het motorstoringslampje was erbij gekomen. Een dag later was het knipperende voorgloeilampje weg, en brandde alleen het motorstoringslampje nog.
Tijdens het rijden merkte ik alleen dat de auto bij vollast tussen 1800 en 2200 rpm een aantal dipjes heeft. Buiten dat gebied rijdt hij normaal.
Na thuiskomst (bovenstaande gebeurde op onze vakantie) de auto uitgelezen. En hij geeft inderdaad aan dat de EGR defect is:
1 Fault Found:
16396 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [216] -- Malfunction
Ik heb de fout gereset, en het storingslampje blijft nu uit. Wel voel ik de dipjes nog, echter alleen bij vol gas geven, en het lijkt minder te zijn dan voorheen. Ik vraag me dan ook af of het misschien vooral geweest is omdat de boel zo heet is geworden, en of er misschien nog een manier is om vervanging uit te stellen (gangbaar maken van iets).
Binnenkort ga ik sowieso een beurtje doen, dus dan ga ik de EGR ook bekijken, voor zover dat in gemonteerde toestand gaat, maar aangezien er nogal wat ervaringen zijn met EGR problematiek (zie dit topic), dacht ik, ik stel de vraag voor tips ook hier.
Alvast bedankt!