Goedendag,
Ik heb het zelfde met de EGR klep gehad, de auto had 74ooo km gelopen en is 4,5 jaar oud en dit word er gezegd door de importeur Pon:
Geachte heer Van Hooven,
Hartelijk dank voor het toesturen van de opgevraagde gegevens. Wij betreuren wij het dat u met uw Fabia met onverwachte reparatiekosten wordt geconfronteerd. Zoals mijn collega al in het onze eerste reactie heeft gemeld, zijn dealers zelf verantwoordelijk voor de behandeling van vragen en klachten; de dealer waar u uw Fabia heeft gekocht is uw aanspreekpunt. Ik moet u melden dat wij geen coulance verlenen in de reparatiekosten. Hieronder zal ik dit aan u toelichten.
Pon Mobiel is importeur voor ŠKODA in Nederland en de verkoop en service van onze producten aan de consument geschiedt middels de officiële ŠKODA–dealers. Als binnen de garantietermijn zich een defect voordoet, als gevolg van een materiaal- en/of fabricagefout, zal binnen door de dealer kosteloos herstel kunnen worden uitgevoerd. Inmiddels is deze termijn voor uw auto met ruim 2 jaar overschreden, zodat herstel op garantiebasis niet mogelijk is, ongeacht de oorzaak van de schade.
Na het verstrijken van de garantieperiode is het voor een officiële ŠKODA dealer altijd mogelijk om voor zijn of haar klant een verzoek tot coulance in te dienen. Bij de beoordeling van een dergelijk verzoek wordt rekening gehouden met diverse factoren zoals leeftijd, kilometerstand, onderhoudshistorie volgens fabrieksvoorschrift én bovenal de loyaliteit aan ŠKODA (met andere woorden: heeft de officiële ŠKODA-dealer, die de auto aan u heeft mogen leveren, ook het onderhoud aan uw auto mogen uitvoeren). Coulance is een middel, waarmee de dealer een trouwe klant toch nog financieel tegemoet kan komen na afloop van de garantietermijn.
Gezien het feit dat onderhoud niet bij een ŠKODA-dealer wordt uitgevoerd, moet ik u melden dat er vanuit ŠKODA geen coulance beschikbaar is.
Hoezeer ik de ontstane situatie betreur, kan ik u geen ander bericht sturen.