Mijn laatste en huidige auto is de Fabia Greenline 1.2 TDI Eigenlijk een perfecte auto op de storingen van EGR en roetfilter na.
Vanaf 55000 km moest ik regelmatig naar de dealer een geforceerde regeneratie laten uitvoeren + de angst dat ik onderweg stil kwam te staan. regelmatige rekeningen en zeer grote reparaties in het vooruitzicht.
Ik heb in de ruim 5 jaar dat ik nu merendeel vanaf 40000 km met het EGR storingslampje in werking dat door het schakelprogramma vroeg in 3-4-5de versnelling het gehele motormanagement vervet mijns inziens. Regenereren doet het systeem pas rond de 2500 toeren!(opgave Skoda mobiel) Nou dat is 105 km in z'n 4. Ook weer zo'n grove fout van VAG.
Dus vanaf dat ik hier achter ben gekomen heb ik geen problemen meer met het roetfilter. Helaas gaat het EGR lampje niet uit, maar de auto loopt perfect 4 liter op 100 km. Start stop doet het goed en auto loopt netjes regelmatig. Een storing in de storingsmelder, waarvoor ik dan 1100 euro voor mag neer tellen, nieuwe EGR klep. Onlangs nog 5000 km naar Hongarije en terug gereden.
Wel gooi ik iedere tankbeurt een half flesje diesel extract erbij van Wijn's
Ik heb overigens van Importeur en VAG via keurige brieven weinig goodwill ontvangen, en ik vind dat zij echt een steekje hebben laten vallen met de software en hardware. Ook een behoorlijke Skoda onafhankelijke reparatie zoals het verwijderen van EGR en Roetfilter is bij dit model niet mogelijk. Hierom vind ik Vag en zijn importeur 100% verantwoordelijk voor de problemen die de meeste 1.2 TDI rijders met ingebakken chip ervaren.