@Helmond42 Als je mijn foto's bekijkt zie je er eerst 2 van de oude EGR liggen van beide openingen, bij de ene zie je als je goed kijkt een zwarte as lopen, bij de 2e kan je de klep zien als je de EGR goed zou draaien en erin kijkt.
Nou de Klep kon ik wel bewegen mechanisch via de hevel aan de buitenkant, maar de as lijkt gewoon vast te zitten vol roet. De melding die ik kreeg was vernauwde doorstroom, en hierna dus altijd dat lampje branden met de foutcode die dus aangaf vermoedelijk EGR defect. Je zou kunnen proberen de oude te doen reinigen, en zal voor een deel ook wel lukken, maar je kunt niet overal bijkomen en heb geen zin dit volgende week weer ff te doen. Dus vandaar direct een nieuwe. Voor mijn gevoel loopt de wagen nu mooier en rustiger, niet perse feller maar minder ruw met rijden en dan in de lage toeren. Ik vermoed ook dat dit de eerste EGR klep en koeler is gezien de datum dus dan is 226.000 wel netjes. Ik vind het niet erg om het te doen en vind het nog leuk ook en je leert je wagen ook beter kennen zo. Vergeet niet dat je wel een brug of iets moet hebben dat je wagen omhoog kan, de tijd ervoor neemt en ook enig sinds feeling ervoor hebt. De EGR koeler en klep heb ik flink op kunnen besparen door hem te kopen van iemand die een rest partij had van 4 stuks de overige delen gewoon de dealer prijs, verder dus geen uurloon/werkplaats kosten.
Hopelijk kan ik mijn volgende topic beginnen met een ander onderwerp dan iets met dit EGR gebeuren