Ervaringen Octavia PHEV

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb inderdaad ook wel meegemaakt dat ik prima een testrit mocht maken terwijl ik netjes aangegeven had zelf geen invloed te hebben op de dealerkeuze (lease-auto). Bij Toyota zei de verkoper er nog bij dat ie waardeerde dat ik daar eerlijk in was, hij had voorbeelden van mensen die een "proefrit" kwamen maken en dan kon ie een uur later de naalden van de kerstboom die ze er mee waren kopen uit de bagageruimte zuigen, daar was ie bij mij niet bang voor. Bij Opel werd er ook geen enkel probleem van gemaakt. Bij Ford (ooit m'n eerste auto, een tweedehands) werd er door de verkoper nogal op een proefrit aangedrongen zelfs, ondanks dat ik al had aangeven dat het 'm niet ging worden, ik vond het model, een Escort Clipper, niet interessant en dat heb ik ook eerlijk gezegd. "Ga lekker de boodschappen ermee doen, dan verander je wel van mening", was zijn reactie (ik heb wel een proefrit gemaakt, niet de boodschappen ermee gedaan, en we zijn niet tot zaken gekomen :D
 

rouwehand

Senior Member
@CASB zeker een idee, jammer genoeg zie ik nu dat Terneuzen een service punt is en geen dealer. Nog maar even verder zoeken dus, maar dat klopt zeker wat je zegt. Ben zelf ook zo ingesteld ;)
Skoda Hoogenboom - Rotterdam heeft een demo staan. Octavia hatchback 1.4TSI PHEV RSiV
 

Rallye

Forumguru
Ik kan me hooguit voorstellen als je niet hierop hebt geanticipeerd in de bergen met de caravan en onderaan met een lege accu start je niet tot boven het volledige vermogen hebt, maar ook dat is met 150pk en 250nm niet perse onderbemeten.

Maar dat is wel 70pk minder dan ik nu heb (en 95pk minder dan de RS iV in volgeladen staat) in een lichtere auto. Ik heb ooit proefgereden met een 150pk FSI in een SEAT Leon (alvorens een 200pk RS Octavia II te kopen) en dat was echt voor mij te weinig.
 

philippe bakker

Forumguru
Juist daarom heb ik geen phev gekozen. Ik vond eigenlijk de arteon brake bijzonder mooi maar ik vind dat een belachelijk zwakke motor in zo’n grote auto
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SNARFB

Senior Member
Octavia iV PHEV heeft geen ‘belachelijk zwakke (benzine)motor’. Die 1.4 tsi is bijzonder soepel en krachtig.
 

philippe bakker

Forumguru
Ja sorry ik vind dat niet. Al 2 keer een vervangwagen met die motor gekregen en neen dank je. Ik stoor er me 20 keer per rit mee
 

JeSko

Forumguru
Wellicht ben jij ook wat meer gewend @philippe bakker , zeker nu, met dat elegante monster onder je gat :D

Zelf ook al eens met een Benz meegereden, wel een Diesel, een 220D, en de souplesse en power onderin zijn toch fenomenaal.
 

Patron

Senior Member
ik heb de mijne nu bijna een half jaar (BE+ met wat opties) en ben over het geheel tevreden. Zoals anderen ook wel aangeven is de software af en toe ruk, maar het rijplezier is enorm.
In de elektrische stand is hij lekker rustig en rijdt stil, maar is het geen beest met optrekken. Als de accu leeg is dan zet ik hem altijd in sportstand om zoveel mogelijk te recupereren en toch weer het laatste stukje op de accu te doen. Ik vind hem wel wat "trager" in de normale stand zonder accu, maar dat omzeil ik dus met het in sportstand zetten. Dan gaat ie wel gewoon lekker door :D.
Over het algemeen doe ik het meest elektrisch, maar soms "vergeet" de vrouw hem wel eens op te laden of moet ik langere stukken rijden en dan is het ook geen straf. Zeker ook met de caravan erachter is het een genot (ook als je ff in moet halen) om te rijden. Kan me wel iets vinden in de review van autoweek, maar ten opzichte van mijn O3 is dit wel ff anders. Kleuren en velgen maken ook de auto en dat ie 15mm hoger ligt vind ik niet zo erg met alle hobbels hier. Ik heb gekozen voor 19¨ velgen en dan valt het wel mee hoe hoog hij lijkt.
 

philippe bakker

Forumguru
En wat verbruik je dan als je in sportstand niet electrisch rondrijdt ? Mijn c300de doet 8 lit als hij in sport + rijdt maar die stand is wel nog heftiger dan de gechipte Octavia rs die ik had. Als ik gewoon diesel in comfort dan is het 4 a 5 lit gemiddeld. Maar eigenlijk rijden we 90% electrisch. Tis alweer een maand geleden dat ik getankt heb en de autonomie staat nog steeds op 1250 km
 

philippe bakker

Forumguru
Apec natuurlijk. Er is een E300de geweest en die haalde 365 pk en 850 nm. Maar heel misschien is de mijne te recent en geraken ze er nog niet in. Weten ze daar pas
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb ooit proefgereden met een 150pk FSI in een SEAT Leon (alvorens een 200pk RS Octavia II te kopen) en dat was echt voor mij te weinig.
FST of TSI?

Ik had eerst een paar (gechipte) 1.8TSI's in mijn Octavia's, en daarna de 1.4TSI ACT in de Leon. En guess what? De Leon heb ik verreweg het meeste schik van gehad: die 1.4 is gewoon een heerlijk blokkie, zeker icm de DSG.
 

Patron

Senior Member
En wat verbruik je dan als je in sportstand niet electrisch rondrijdt ? Mijn c300de doet 8 lit als hij in sport + rijdt maar die stand is wel nog heftiger dan de gechipte Octavia rs die ik had. Als ik gewoon diesel in comfort dan is het 4 a 5 lit gemiddeld. Maar eigenlijk rijden we 90% electrisch. Tis alweer een maand geleden dat ik getankt heb en de autonomie staat nog steeds op 1250 km
Over een afstand van 71km en dan gedeeltelijk elektrisch en gedeeltijd sport geeft ie aan 5,4l/100km, dus nog best netjes.
 

Rallye

Forumguru
Octavia iV PHEV heeft geen ‘belachelijk zwakke (benzine)motor’. Die 1.4 tsi is bijzonder soepel en krachtig.

De mening daarover kan verschillen. Dit is geen feit, maar jouw conclusie.

FST of TSI?

Ik had eerst een paar (gechipte) 1.8TSI's in mijn Octavia's, en daarna de 1.4TSI ACT in de Leon. En guess what? De Leon heb ik verreweg het meeste schik van gehad: die 1.4 is gewoon een heerlijk blokkie, zeker icm de DSG.

Ik ben benieuwd naar waar voor jou het verschil in beleving tussen die motoren ligt. En of dit ook in combinatie met een zware accu nog geldt.

Voor mij is DSG ook meer een na- dan een voordeel. Ik hou van schakelen.

Ik lees dus dat er weldegelijk verschil is tussen rijden met een volle of een lege accu. Het lijkt mij vreselijk om met dit soort inconsistent gedrag van een auto rekening te moeten houden. Gaat inhalen op dit moment met 245 (of 205) of met 150pk?

In de enige PHEV waarin ik totnutoe heb gereden (een XC 40) viel me ook de vreemde overgang tussen regeneratief en gewoon remmen op. Opeens ging de auto harder en met meer gevoel remmen. Hoe is dat bij de Octavia?
 

coppe218

Senior Member
k lees dus dat er weldegelijk verschil is tussen rijden met een volle of een lege accu. Het lijkt mij vreselijk om met dit soort inconsistent gedrag van een auto rekening te moeten houden. Gaat inhalen op dit moment met 245 (of 205) of met 150pk?
Ik nodig je uit om het een keer te proberen. En inderdaad zijn dit soort vragen altijd onderhevig aan subjectiviteit..
 
Bovenaan Onderaan