Fabia 2 combi uitgevallen

Chrisjemol

Forumguru
Mijn superb 1.6tdi was gechipt naar 140pk en als je hem doortrok was hij echt wel rap, maar onder de 1500 toeren gebeurde er weinig…
 

brepus13

Forumguru
Maar welke motor vind het nou wel fijn onder de 1500 toeren….? Volgens mij is het echt niet goed voor je blok om met zo weinig toeren te rijden.
 

leon-cupra

Forumguru
Bij het gewoon rijden kom ik ook niet onder de 1500toeren met de Superb maar bij het vertrekken en soms het accelereren bij lage snelheden kom je zowiezo in dat gebied en dan merk je serieus het tekort aan koppel.
 

Chrisjemol

Forumguru
Dat dus, en met mijn 2003 passat 3bg 1.9tdi 130pk had ik al koppel vanaf 800 toeren
Die trok zo goed vanaf lage toeren met die pompverstuivers.
Veel krachtiger en explosiever dan de common rail diesels die ik erna heb gehad
 

catch me

Forumguru
Ik moet zeggen met een dsg achter m'n 1.6tdi klaag ik niet. Maakt echt wel een hoop verschil t.o,v een handbak
 

JeSko

Forumguru
Chiptunen, downpipe, egr en dpf weg, grotere turbo erop en hupsakee :tongue:

@catch me

Uiteraard geen mens schakelt zo snel als een DSG, dat doet veel, maar je moet mijn manueel Supje eens door de Vitessen zien gaan hoor als ik doorduw, gaat als een trein


* Met vertraging :deuk:
 

Cordoba

Forumguru
Ik moet zeggen met een dsg achter m'n 1.6tdi klaag ik niet. Maakt echt wel een hoop verschil t.o,v een handbak

Ligt dat aan de handbak/dsg, of gewoon domweg aan het feit dat een dsg 1 of 2 versnellingen extra heeft en dus beter in het optimale toerengebied kan blijven?

Wat het effect van tuning betreft: het is de vraag of het bij @Chrisjemol aan de tuning ligt, of dat de motor niet meer geknepen wordt door een dichtgeslibte EGR.
 

leon-cupra

Forumguru
Het vervelende zit hem in de 1 en 2de versnelling. Vertrekken moet je even wachten op het vermogen/koppel. En bij vertragen/terug accelereren waar 1 te laag is en 2 eigenlijk versnelling te hoog, voel je het koppeltekort omdat je onder de 1500toeren dan zit. Eigenlijk zou je daar een tussenversnelling nodig hebben. Heb zelf al DSG gehad en andere automaten. Dat “probleem” gaat een automaat ook niet oplossen want hij gaat in die situatie ook nooit de correcte versnelling kunnen hanteren. Is gewoon een gebrek aan koppel in een bepaald toerentalbereik.
 

Chrisjemol

Forumguru
Ligt dat aan de handbak/dsg, of gewoon domweg aan het feit dat een dsg 1 of 2 versnellingen extra heeft en dus beter in het optimale toerengebied kan blijven?

Wat het effect van tuning betreft: het is de vraag of het bij @Chrisjemol aan de tuning ligt, of dat de motor niet meer geknepen wordt door een dichtgeslibte EGR.
Geen idee, rijdt nu iig goed, en daar gaat het om!
 

catch me

Forumguru
En daar gaat 't om...iedereen heeft hier z'n eigen gevoel en mening over, zolang het voor voor jou oké is....
 

Chrisjemol

Forumguru
hallo, probleem was de egr die open bleef staan. is uitgeschreven en plaatje ertussen. doet het nu weer goed
de superb was perfect maar ze vinden altijd wat om over te zeuren. het is nu iig weer opgelost
mijn kenteken is 45-SPG-9
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
Oef, als een thriller dit topic net van a tot z gelezen. Gelukkig is het goed afgelopen, ik ben echt blij voor je. Te meer omdat ik al in een ander topic schreef dat je wist wat je had aan de S2.
Wat een vreselijk stomme, a-tactische en onterechte eerste reactie van de verkoper.
Afgezien van garantie mag je bepaalde verwachtingen hebben van een gekocht product. Het na 250 km en 3 dagen uitvallen hoort daar dus duidelijk niet bij.
Dat dus, en met mijn 2003 passat 3bg 1.9tdi 130pk had ik al koppel vanaf 800 toeren
Die trok zo goed vanaf lage toeren met die pompverstuivers.
Veel krachtiger en explosiever dan de common rail diesels die ik erna heb gehad
3BG had ik ook met die motor. Ik zeg altijd, je zette hem in een versnelling en hij reed weg. Dat is ook de rede geweest van mijn 2.0tdi, die ongetuned dat zelfde nog steeds niet deed. Simpel getuned nu wel goed met lage toeren en veel sneller met doortrekken. Geen duw in de rug meer zoals bij 1.9 dat was.

Wel een half jaar geleden bij ca. 290dkm, na diverse keren gehaak in de toeren met optrekken, de (gekoelde) EGR laten vervangen. Geen foutmeldingen gehad. Auto rijd sinds nieuwe EGR ook weer soepeler.
Volgens offerte bij een bedrijf in NL €750, in PL €480 afgerekend. De EGR zelf kostte €250.
Een ongekoelde EGR kost vast minder en kan wellicht ook makkelijk gereinigd worden.
 
Laatst bewerkt:

Chrisjemol

Forumguru
Vd week naar friesland gereden, en afgelopen weekend ook naar limburg, +-1000km gereden en ging goed. Gemiddeld verbruik 1:25 dus dikke prima

net toen we thuis waren wel gek, in zijn 1 met koppeling opkomen zakte het toerental zo abrupt dat ik snel koppeling weer in moest trappen, kwam ff moeilijk weg. Stonk ook naar diesel uitlaatgas.
Liep stationair net geen 1000rpm
Ik denk dat het roetfilter aan het regenereren was.

iemand met dezelfde ervaringen?
 

omtuning

Nieuw lid
@Chrisjemol heb wel eens meegemaakt dat het start-stop systeem kuren vertoond bij koude motor. "A OFF"-knopje ingedrukt en toen was het ineens opgelost :D

P.S. je roetfilter zal vaker regenereren na het uitschakelen van de EGR klep
 
Bovenaan Onderaan