Fabia GL 60.000km beurt waarom zo duur?

Canon-Eye

Forumguru
Het zal wellicht goedkoper kunnen. Maar ik krijg bij die jongens (+ 1 meisje) een puike service en kan altijd op ze terugvallen.
Dat hoort ook zo natuurlijk - maar je hoort toch vaak van dealers die dat niet kunnen opbrengen.
Voor de goeie geldt wat mij betreft: leven en laten leven.
Zoals aangegeven blijven de overall km-kosten behoorlijk binnen de perken, dat is voor mij goed genoeg.
 

peperskoda

Forumguru
Het is en blijft een bak geld dat je wegbrengt naar de dealer, maar dat is bij willekeurig welk merk niet veel anders. Er wordt bij de grootste grote beurt nu eenmaal veel vervangen aan vloeistoffen en dat kost tijd en geld. Goedkoper kan maar dan kom je bij de dorpsgarage terecht(niks mis mee overigens) die ook niet alles kan doen zonder de dealer met een bezoek te vereren. Fabrikanten bouwen steeds meer zaken in die alleen met speciaal, en slechts bij hen voor veel geld te verkrijgen, gereedschap te vervangen zijn(voor VAG bedrijven betekent dit een investering van ongeveer 20.000 euro!!) en die investering willen dealers graag terugverdienen en dat betalen wij dan weer..
 

Gerke

Forumguru
As ik de kosten vergelijk met mijn vorige auto's is dit nog steeds een erg goedkope auto in gebruik.
Ik vind het ook wel meevallen, maar kan me best voorstellen dat mensen dit een hoop geld vinden.

Voor de vakantiegangers, een helling van 21% met grint komt de Fabia GL niet tegen omhoog, net een band aan flarden gereden :(
 

Canon-Eye

Forumguru
Waarom staat er twee keer een brandstoffilter op?
Omdat er twee inzitten - eentje bij de tank en eentje bij de motor.
Da's de uitleg die ik vooraf al kreeg (bij het maken van de afspraak) toen me werd opgesomd dat het een relatief dure beurt is, zodat ze hun klanten altijd meteen even vertellen wat er allemaal staat te gebeuren.

Mss ook de koolstoffilter van de brandstoftank?
Ik denk niet dat het om een actiefcarbonfilter gaat - heel lang geleden heb ik een keer dat van m'n F1 verklooid door steeds te vol te tanken, en dat filter kostte destijds (ca. 2003) op zichzelf al dik €200.
 
Wat een bedrag. Ik was voor alles. (onderdelen skoda) remmen blokjes alle filters, olie verversen. Beurt computer resetten 185 euro kwijt.

2 uurtjes werk en hoppa ik was klaar. En het is nog leuk om te doen ook.

Het is maar net hoeveel je wilt uitgeven (ik rij al 6 jaar skoda maar een keer moest mijn vorige o1 4x4 weggesleept worden (koppeling, drukgroep) Dus die mobiliteit garantie is naar mijn idee ook een mooi verkoperspraatje.
Je kunt tegenwoordig zoveel zelf doen, is nog goed voor je ontwikkeling ook.
 

van_der_P

Senior Member
Ik heb toevallig gisteren de 60k-beurt laten verrichten bij m'n GL van mei 2011. Kosten dezes in totaal €430,02 inclusief de bijbehorende filterwissels e.d., BTW
Wat ik mis bij deze beurt is het vervangen van de remvloeistof. Normaal gebeurt dit 1 maal in de 2 jaar
 

Joske

Forumguru
Wat ik mis bij deze beurt is het vervangen van de remvloeistof. Normaal gebeurt dit 1 maal in de 2 jaar
Klopt, althans in theorie, in de praktijk wordt de remvloeistof optisch nagekeken en indien nog goed bevonden wordt deze niet vervangen. Bij mijn F1 is deze vervangen op 90K (of hetzij pas na 4 jaar).
 

Canon-Eye

Forumguru
Joske heeft gelijk: de monteur kwam het lijstje met de bevindingen even doornemen en meldde met nadruk dat de remvloeistof nog niet vervangen hoefde te worden.
 

mois

Nieuw lid
Bij mij werd geadviseerd na 3 jaar de eerste keer de remvloeistof te vervangen, daarna om de twee jaar kosten €55,00 gezien dat ik met de auto van mijn vrouw een complete revisie van het remsysteem heb moeten doen omdat autohaagzeeuw (nissan dealer) in Zoetermeer dit steeds achterwege liet, neem ik geen risico meer hiermee.
 

van_der_P

Senior Member
De volgende beurt van mijn GL is ook een 60.000 beurt. Maar het staat al op het kaartje dat de remvloeistof in mei 2014 vervangen moet worden. Dat is al de tweede keer sinds 2010. Onlangs heb ik een soort pen gekocht daar kun je de kwaliteit van de remvloeistof mee meten http://www.denkotech.nl/. (remvloeistoftester) Die zat nog royaal aan de veilige kant. Tevens werd bij de laatste beurt melding gemaakt van het schoon maken van de trommelremmen achter. Of men dat dan extra in rekening brengt weet ik niet.
Op de bijgevoegde rekening van @Canon-Eye stond dit er ook bij op de checklijst, maar niet op de rekening.
Dan wordt het toch nog een stevige rekening want de APK komt er dan ook nog bij.
 

Joske

Forumguru
Denk dat dat pennetje gewoon eens kijkt hoeveel licht het nog door de vloeistof krijgt.. maw hoe vuil de remvloeistof is, denk dat je dat wel op het zicht ook kunt imo ;)
 

EdK

Forumguru
Wel belangrijkste ding bij remolie is toch echt hoeveel water er in terecht is gekomen.
Daar het hygrostatisch is trekt het vocht aan en als dat in je leidingen gaat zitten kan het dus het kookpunt bereiken en met gevolg gasvorming en dus in het niets remmen.

Vandaar dat volgens mij de vervanging om de 2 jaar in principe gedaan moet worden.
En vervelende met remmen is dat als het minder word je het vaak niet eens in de gaten hebt omdat dit er langzaam in komt.
Tot dat men de remvloeistof heeft vervangen en ontlucht heeft, dan opeens merk je op dat je opeens weer een stuk beter remt.

Dus doe mbt remvloeistof nooit gierig en laat het gewoon uitvoeren, en ik laat het dan doen met de servicebeurt want als ik volgens planning erna weer moet komen ben ik uiteindelijk duurder uit.
Want kosten van de vloeistof is het niet, meer de arbeidstijd
 

Canon-Eye

Forumguru
  1. Als de servicemonteur die de beurt uitvoert het getest heeft en adviseert dat het beslist nog niet nodig is, heb ik daar wel vertrouwen in. De auto is tenslotte pas goed 2 jaar oud, dus het zal wel kloppen; als ze echt op geldklopperij uit zijn zouden ze wel adviseren om het juist wel te doen, toch?
  2. Bij de meeste garages is de apk tegenwoordig gratis als dat gebeurt in combinatie met een beurt. Dus over die kosten maak ik me nog maar even geen 'zorgen'...
 

peterplantinga

Nieuw lid
Ik heb me (na de garantieperiode) aangemeld bij www.autoonderhoudplan.nl Ik betaal € 24,75 per maand voor mijn Fabia 1.2 Greenline en daarvoor krijgt de auto alle beurten en APK keuringen inclusief o.a olie èn filters (olie,lucht, interieur en brandstoffilter). En inclusief mobiliteitsgarantie van de garage.
 

Joske

Forumguru
ongeacht het aantal kilometers dat je maakt per jaar? :sterretjes: lijkt me wel interessant zo op het eerste zicht!
 

Gerke

Forumguru
Ziet er interessant uit, zou voor mij 33 euro per maand zijn. Alleen jammer dat de dichtstbijzijnde 30 km bij me vandaan zit.
 

peterplantinga

Nieuw lid
ongeacht het aantal kilometers dat je maakt per jaar? :sterretjes: lijkt me wel interessant zo op het eerste zicht!


Het maandbedrag is afhankelijk van auto, leeftijd en kilometers per jaar. Gewoon naar www.autoonderhoudplan.nl gaan en je kenteken + kilometers per jaar invullen. Alle gegevens staan verder op de site. Kom je boven de kilometers uit dan betaal je een geringe toeslag. Vorige week 60.000 km beurt gehad, kosten € 260,- maar die worden 'verrekend' met autoonderhoudplan. Ik betaal iedere maand € 24,75 en betaal niets voor de standaardbeurten incl. filters, olie en APK (uiteraard wel voor extra wzh en materialen zoals remmen, distributieriem, banden etc) en mobiliteitsgarantie. Ik hoefde voor deze beurt nulkommaniets te betalen.
 
Bovenaan Onderaan