Fabia GL 60.000km beurt waarom zo duur?

Peter_Octavia

Forumguru
Van de week de 60dkm beurt laten uitvoeren.

Gisteren viel de rekening in de bus. Deze bedraagt precies 500 euro.

Dat is incl. alle filters (interieur, lucht en brandstof) en ook zijn de achterremmen (trommel) gereinigd en afgesteld.

valt niet mee... ook niet echt tegen....

Tijdens het wachten nog even proef mogen rijden in een Citigo. Kreeg een 60 pk variant mee en dat reed op zich niet verkeerd, echter rijd de Fabia dan toch nog beter. Nog wel gehad over inruilen op een Citigo 5-drs Sprint, maar dat wou ik alleen indien het met gesloten beurs ging en dat kon ik wel vergeten. Moest toch 2000 euro bij.

Ik rij mooi nog even door.
 

Gerke

Forumguru
Even nagezocht wat mijn 60K beurt gekost heeft.
422 euro inclusief reinigen trommels en vullen ruitesproeier.
Ook een aircoreiniging zat daar nog bij

Het blijkt dus maar weer hoe verschillend het zelfs kan zijn bij verschillende dealers
 

Peter_Octavia

Forumguru
De rekening is als volgt opgebouwd:

60.000 km beurt, 295 euro
Interieurfilter, 40 euro
Luchtfilter, 35 euro
Brandstoffilter, 65 euro
Achterremmen reinigen en afstellen, 65 euro.

Ze zijn er 2 uur mee bezig geweest.
 

Chatslet

Forumguru
Misschien handig om de dealer er bij te noemen? Bij mijn dealer (Lakeman Purmerend) was de 30.000 km beurt 275 euro en dat was ook met alle filters. Een 60.000 km burt lijkt m niet veel anders. Er wordt geen distributieriem oid vervangen.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Mijn 30.000 km beurt was destijds 299 euro. Zou de factuur moeten opzoeken, maar volgens mijn zijn nu voor het eerst de genoemde filters vervangen.

Dealer is trouwens Hegeman te Arnhem.
 

Bart1979

Actief lid
Mijn 30k-beurt (kleine inspectie, olieservice met longlife olie, oliefilter, interieurfilter, achterremmen reinigen en aircocheck) was 199 euro bij de Vakgarage in Vught. Originele onderdelen gebruikt uiteraard.
Indicatie van hen voor de grote beurt incl filters (oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, brandstoffilter) is ca. 225 euro.
 

Noord26

Forumguru
Hmm.. Vind het wel aan de hoge kant hoor. Ik betaalde voor onze beurt 2 weken geleden (groot onderhoud) incl nieuwe remblokken voor- en achterzijde €512,-. En dat was ook incl alle filters, airco-check + het gaat om een auto die standaard duurder in onderhoud is.
 

turboturbo

Forumguru
Een 60.000 km burt lijkt m niet veel anders.
Hangt er van af of je dealer een grote beurt of een kleine heeft berekend, denk ik? Bij 30dkm en 60dkm zou ik denken dat het beide om grote beurten gaat, however, en dus de prijs hetzelfde moet zijn. Volgens mij kan dat ook niet per dealer verschillen, want het gaat immers om pakketen die je gerekend worden. Remvloeistof vervangen bijvoorbeeld, of remmerij vervangen (blokjes of schijven + blokken) gaat per pakket, met vaste prijs. Toch? :pieker:
 

Chatslet

Forumguru
Bij mij is er inderdaad een grote beurt in rekening gebracht. Ik heb het nog eens nagezocht maar er is dus alleen verschil tussen de grote en de kleine beurt. bij 30dkm en 60dkm gaat het dus in beide gevallen om de grote beurt en is er geen verschil. Remmerij zou langer mee moeten gaan dan 60 dkm. Wellicht dat er verschil is tussen trommelremmen of schrijfremmen achter maar dan zou ik juist denken dat het met trommelremmen goedkoper zou moeten zijn.
 

The bone collector

Senior Member
Krijg je daar geen overzicht mee van al de zaken die zijn uitgevoerd? Op zich moet zo een beurt toch een 3
De rekening is als volgt opgebouwd:

60.000 km beurt, 295 euro
Interieurfilter, 40 euro
Luchtfilter, 35 euro
Brandstoffilter, 65 euro
Achterremmen reinigen en afstellen, 65 euro.

Ze zijn er 2 uur mee bezig geweest.

Goedkoop is het in ieder geval niet. Het probleem is vooral dat die 60K beurt op zich echt weinig voorstelt voor 295 euro, en als je daar dan nog eens goed doorgerekende filters bijtelt....

Bovendien gebeurt dat afstellen van de remmen ook binnen die 2 uur, maar toch krijg je nog een extra bedrag er bij.
 
Misschien handig om de dealer er bij te noemen? Bij mijn dealer (Lakeman Purmerend) was de 30.000 km beurt 275 euro en dat was ook met alle filters. Een 60.000 km burt lijkt m niet veel anders. Er wordt geen distributieriem oid vervangen.

Kan mij niet voorstellen dat dan al alle 3 de filters vervangen zijn.
Pas bij je 60k beurt kom je tot vervangen van alle filters.... dan komt je dealer ook met een bedrag van boven de 400 euro.

Mijn 60k beurt was ook rond de 400,- inclusief alle 3 de filters.
Bij de 90k hoefde er geen enkele filter, (interieur was bij airocbeurt al gedaan)
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb op mijn factuur 2 brandstoffilters en een interieurfilter staan zie ik. Onbtreekt inderdaad een luchtfilter van 35 euro. Doen we die daar bij dan komen we op 310 euro en hebben we nog steeds een groot verschil.
 

Bart1979

Actief lid
Vreemd dat er zo'n verschil zit tussen dealers, dat zou nu juist met die pakketprijzen niet meer moeten gebeuren.
Bedragen voor de beurten vind ik ook aan de hoge kant.
In any case, ik verkies mijn lokale garage ,doen prima werk en zijn toch een heel pak goedkoper (met gebruik van dezelfde, originele onderdelen wel te verstaan).
 

Chatslet

Forumguru
Laten we niet vergeten dat het geld er met de kleine beurt ook weer uit vliegt omdat dat ding wel op VOI gezet kan worden maar PON dan de garantie laat vervallen. Dus of het onder de streep nou allemaal zo voordelig is?
 

turboturbo

Forumguru
Ach dat VOI... Als je geluk hebt haal je de 20 duizend kilometer voordat de computer begint te piepen. En wordt er wel voor de hele 30 duizend kilometer alvast aan onderdelen vervangen. Of de remvloeistof, of dikte remblokjes of schijven nog 12 maanden of 15dkm mee moeten gaan of 24 maanden / 30dkm - de minimale waarden of toleranties voor verversing/vervanging zullen bij een VOI beurt denk ik hoger uitvallen en eerder nodig zijn, vergeleken met een standaard interval beurt?
Komt nog bij de extra dure long-life olie.

Ik vraag me af of je over een paar jaar gemeten, onder de streep niet ongeveer even duur (of misschien dus wel goedkoper) uit bent als je elke 12 maanden / 15.000km de garage langs bent gewipt?
 
Laatst bewerkt:

The bone collector

Senior Member
Ik vraag me dat ook af. De onderhoudsintervallen worden alsmaar langer, maar volgens mij zakt die onderhoudsprijs per kilometer daarvoor niet erg spectaculair...
 

Bart1979

Actief lid
De VOI discussie is al eens uitgebreid ter sprake gekomen in een ander draadje.

Een stelling wil ik even uit de wereld helpen: VOI of geen VOI, de olie is altijd dezelfde, namelijk olie met spec. VW507.00 vanwege de aanwezigheid van een roetfilter. En dit is olie die ook geschikt is voor Longlife service. Het is dus niet zo dat er vanwege het instellen van VOI duurdere olie in moet. Elke dealer die dat beweert weet niet waar ie over spreekt. Daarnaast zorgt ook het niet gebruiken van olie met spec. 507.00 voor verval van de garantie, ook bij vast interval. Zie ook het instructieboekje voor informatie.

Let wel, dit geldt alleen voor de common-rail diesels, voor de andere modellen weet ik het niet uit het hoofd.

Betreffende het drukken van de kosten met VOI: ik heb zelf voor de keuze gestaan, en besloten om het toch niet te doen aangezien diverse bronnen aangeven dat het op de korte termijn besparen is op onderhoudskosten, maar later tot hogere kosten zal leiden. Voor leasemaatschappijen etc die een auto 3 a 4 jaar of max 150 tot 180k laten rijden, is dat aantrekkelijk. Daarna begint de miserie meestal.
Omdat de kleine diesel veel roet verwerkt in de olie, heb ik besloten wat vaker te verversen, dus gewoon vast interval van 15k. Ik rijd zelf ca. 45k per jaar, dus ik sta 3x per jaar bij de garage voor onderhoud.
Besparen doe ik door niet mee te gaan in de veel te hoge dealerprijzen, maar gewoon onderhoud te laten doen bij mijn vertrouwde garage (kostenverschil ca -20%).
 
Bovenaan Onderaan