The engines are announced to be 17 percent more efficient than the outgoing model. The car as such is 65 kg lighter compared to its predecessor.
Deze claim blijkt helaas een sprookje. Als je de gewichten uit
de (voorlopige) nieuwe catalogus vergelijkt met die van
de oude vind je:
De 1.2 TSI (77 / 82 kW) gaat van 1130 naar 1129 kg! Jawel, een winst van maar liefst 1 kg...
Met DSG gaat het iets beter, dan van 1164 naar 1154 kg. 10x zoveel winst, maar toch slechts 10 kg...
De 1.2 HTP (51 kW) motor is opgevolgd door een 1.0 MPI (55 kW) variant. Hier is de winst al 40 kg (vooral in het motorblok dus).
De dieselmotor van 66 kW is gekrompen van 1.6 liter naar 1.4 liter. Maar ook hier is de winst slechts 39 kg.
Het is dus een raadsel waar die claim van 65 kg vandaan komt. Mijn conclusie is dat de auto helemaal niet lichter is geworden, maar dat slechts sommige motorblokken zijn vervangen door een (iets) lichtere variant.