Fabia III Topic, al het nieuws over de nieuwe Fabia.

EdK

Forumguru
Even me ogen gesloten voor de dames, zeg @Joske kijk goed op eerste foto !
Zie je het ?
Ja dat sprietje op t dak, de Antenne !

Alleen nu de vraag of het een optie is of gewoon standaard zal zijn.......
 

Joske

Forumguru
Die donkere koplampen; dat lijkt me iets wat ze voor die tentoonstelling gedaan hebben?
xenon-verlichting :)

bij de nieuwe O3 heeft die ook een vrij donkere behuizing, dit kan, aangezien er een lenskoplamp gebruikt wordt en er dus geen nood aan reflector is voor de hoofdverlichting, voor richtingaanwijzers wel bijvoorbeeld. Zie foto van mijn bolide als voorbeeld :) :

full
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Dan is lenskoplamp met halogeen ook nog mogelijkheid naar analogie met de O2.

Goed opgemerkt want ik zie ook geen koplampsproeiers op de foto trouwens! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Greenliner

Senior Member
Hij ziet er een stuk beter uit dan de huidige combi, helaas nog steeds dat ielige motorkapje. 105 pk TDI is wel een serieuze vooruitgang.
 

andrehj

Forumguru
helaas nog steeds dat ielige motorkapje.
Als ik mag kiezen heb ik de ruimte liever in het interieur. Die motorkap mag best wat korter.
Geldt trouwens ook voor mijn S2. Van de voorkant van de bumper tot de voorkant van de radiator is meer dan 25 cm! Dat had best wat korter gekund.
Het zal wel te maken hebben met botsveiligheid. (Of zou @Corné de Kluijver die ruimte al vooraf hebben gereserveerd voor zijn extra oliekoeler?):D
 

andrehj

Forumguru
The engines are announced to be 17 percent more efficient than the outgoing model. The car as such is 65 kg lighter compared to its predecessor.
Deze claim blijkt helaas een sprookje. Als je de gewichten uit de (voorlopige) nieuwe catalogus vergelijkt met die van de oude vind je:
De 1.2 TSI (77 / 82 kW) gaat van 1130 naar 1129 kg! Jawel, een winst van maar liefst 1 kg...
Met DSG gaat het iets beter, dan van 1164 naar 1154 kg. 10x zoveel winst, maar toch slechts 10 kg...
De 1.2 HTP (51 kW) motor is opgevolgd door een 1.0 MPI (55 kW) variant. Hier is de winst al 40 kg (vooral in het motorblok dus).
De dieselmotor van 66 kW is gekrompen van 1.6 liter naar 1.4 liter. Maar ook hier is de winst slechts 39 kg.

Het is dus een raadsel waar die claim van 65 kg vandaan komt. Mijn conclusie is dat de auto helemaal niet lichter is geworden, maar dat slechts sommige motorblokken zijn vervangen door een (iets) lichtere variant.
 

Wijnand850

Forumguru
@andrehj: weet je zeker dat je gelijke waarden vergelijkt? De folder is voor Duitsland en daar hanteren ze andere leeg gewichten dan in Nederland. Het leeg gewicht is in Nederland vaak 100kg minder dan in Duitsland. Komt enkel en alleen door wat ze wel en niet mee rekenen bij het bepalen van het gewicht.
 

andrehj

Forumguru
Daarom heb ik ook twee Duitse folders vergeleken. Maar zodra er een NL folder is zal ik de vergelijking nog wel eens maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

laagvlieger

Forumguru
Op http://nl.skoda.be/news/de-nieuwe-skoda-fabia-en-fabia-combi-gewoonweg-meer-auto staat dan weer dit: "Ondanks de extra technologie en uitrusting wordt de nieuwe generatie tot 65 kg (Combi: 55 kg) lichter en 17% zuiniger. De lichtste Fabia weegt voortaan 980 kg (Combi: 1.004 kg)."

Dat zijn weer andere waarden dan die in de Duitse folder staan, die waarschijnlijk het gewicht van de bestuurder bij het leeggewicht telt (75kg) ...
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
In Duitsland is er al een configurator met de Fabia III. :cheer:
En een voorlopige folder.
En een voorlopige prijslijst.

(Op basis van 109 gr CO2/km): Reken nog wel op € 2205 aan extra te betalen BPM en afhankelijk van de prijs, zo'n 300 euro aan extra BTW die er nog bij komt.


Leuk om mee te spelen. Voor € 11.790 neem je daar een Fabia mee, dan wel zonder projectorlampen, zonder radio, spiegelkappen en handvaten in zwart kunstof, zonder mistlampen, en de ruiten vooraan moet je zelf naar beneden draaien.
Aan de andere kant heb je de dikste Fabia met alles erop en eraan (ziet eruit als de blauwe Fabia op de eerste computerfoto's) voor € 24.027. Duitse prijzen!
 
Bovenaan Onderaan