Fabia III Topic, al het nieuws over de nieuwe Fabia.

EdK

Forumguru
in NL niet leverbaar is ivm de BPM-regeling

dak is gewoon te zwaar voor de Combi als hij in deze gewichtsklasse wil blijven

Die twee uitspraken kan ik niet met elkaar rijmen.
BPM is een percentage in procenten van de brutoprijs en heeft niets van doen met gewicht
Deze gewichtsklasse snap begod niet wat hij hier mee bedoeld, houdersschap belasting is gebaseerd op het gewicht van de wagen. En word er dan bedoeld dat hij dan niet meer in zelfde gewichtsklasse zit als de huidige Fabia 2 ?
 

tjaptjup

Nieuw lid
Hij zei BPM maar ik denk dat hij MRB of wegenbelasting bedoelde... Ik heb werkelijk geen idee. Hij dacht misschien zo van, ach het is maar een vrouw... ik zeg maar wat... ze heeft vast geen verstand van auto's.
 

EdK

Forumguru
Nu ben ik benieuwd hoe die berekening is @Hetzer want ik weet niet beter dan dat het een 20% van de brutoprijs zonder BTW is die er ff klakkeloos door de regering opgegooid word.....
 

andrehj

Forumguru
@EdK : Dat is al lang niet meer zo. De BPM wordt nu volledig bepaald door de CO2 uitstoot in de normcyclus. Echter, die is weer afhankelijk van het gewicht van de auto. En het kan zo maar zijn dat zware accessoires er dan voor zorgen dat de auto een andere papieren CO2 uitstoot krijgt. Dat zie je soms ook bij af-fabriek gemonteerde bredere banden.
 

EdK

Forumguru
ohw oke dan is dus duidelijk dat ik hier ff wat info over mis van de afgelopen tijd....was stellig overtuigd dat het nog gewoon was zoals ik schetste in mijn tekst.......

jehhhh ik ben een mens.....ik maak fouten....
 

Canon-Eye

Forumguru
Damn!, zoals ik al eerder aangaf heb ik mij huidige Polo moeten kopen zonder schuif/kanteldak omdat daardoor het plafond te laag voor mij was (2mtr).
Als het zó nauw luistert qua hoofdruimte, dan zou ik toch echt geen auto met dergelijke voorzieningen willen kopen voordat ik er live in gezeten heb.
 

CDK

Forumguru
Inderdaad zijn afmetingen en gewicht bepalend voor het energielabel wat er aangehangen wordt en dat is weer bepalend voor het bpm bedrag.
Als Duindam hier gelijk in heeft is hij zo ongeveer de enige NL dealer die hier kennis van heeft.
Ben zeer benieuwd hoe het nu werkelijk zit.
 

Noord26

Forumguru
Wat vreemd dat menigeen dan wel een offerte kan krijgen vanuit een dealer voor een Combi icm een pano-dak..
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad zijn afmetingen en gewicht bepalend voor het energielabel wat er aangehangen wordt en dat is weer bepalend voor het bpm bedrag.
Dat klopt niet. Het energielabel heeft totaal niets te maken met het BPM bedrag.
BPM bedrag wordt uitsluitend bepaald door de CO2 uitstoot in de normcyclus. Of dat uit een auto van 2 meter of 5 meter lang komt is voor de BPM niet interessant.
Hier kun je de tarieven vinden.
 

CDK

Forumguru
@andrehj, misschien heb ik niet helemaal gelijk, maar waarom hebben identieke motoren in verschillende vag modellen dan andere energielabels, bpm bedragen en bijtellingsklassen?
 
Als het zó nauw luistert qua hoofdruimte, dan zou ik toch echt geen auto met dergelijke voorzieningen willen kopen voordat ik er live in gezeten heb.


Ik heb zowel gezeten in een F3 met panoramadak als dat ik een proefrit gemaakt heb. ik had meer dan voldoende hoofdruimte, dus hoop dat hetzelfde panoramadak ook in de Combi zal zitten.... anders ben ik bang dat het een probleem gaat worden.
 

andrehj

Forumguru
@andrehj, misschien heb ik niet helemaal gelijk, maar waarom hebben identieke motoren in verschillende vag modellen dan andere energielabels, bpm bedragen en bijtellingsklassen?
Het zit zo:
  • Bijtelling hangt af van de CO2 uitstoot in de normcyclus en het brandstoftype.
  • Voor de BPM geldt hetzelfde.
  • Het energielabel staat hier los van, dat wordt berekend uit een of ander goocheltrucje, waarin behalve de CO2 uitstoot ook de afmetingen van de auto worden meegenomen. Eigenlijk slaat dit hele door ambtenaren bedachte label nergens op, alsof het volk te dom is om te zien dat een auto die 5.7 l/100km verbruikt zuiniger is dan een auto die 6.5 l/100 km verbruikt...
    Als je een concreet voorbeeld hebt van een identieke motor in verschillende modellen met daarbij de CO2 waarden en de labels, kan ik dat voorbeeld verder toelichten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bijtelling hangt af van de CO2 uitstoot in de normcyclus en het brandstoftype.
Was het maar waar... dat bijtelling alleen en rechtstreeks afhankelijk zou zijn van de CO2-uitstoot door daaraan een vast bedrag per gram te koppelen. Dan kan al die ingewikkelde onzin met allerlei verschillende percentages van de catalogusprijs er tussenuit gesloopt worden, evenals dat gedoe met rijklaarmaakkosten.
Wat zou het dan allemaal simpel en overzichtelijk worden... :jaja:

Maar ja, dat gaat wat belastingambtenaren hun baan kosten, dus het zal er niet van komen. :arghh:
 

CDK

Forumguru
@andrehj, als voorbeeld de O3 was er met de1.6 tdi wel als 14% uitvoering en de S2 en de Passat e.d. niet met dezelfde motor
 
Bovenaan Onderaan