Fabia III Topic, al het nieuws over de nieuwe Fabia.

EdK

Forumguru
Dat mirror link gaat het niet worden, is gewoon weggegooid geld !
Klinkt in eerste instantie erg leuk allemaal maar als met bleutooth wat een redelijk algemene standaard is al veel connectie problemen zijn en er meerdere partijen bij betrokken zijn dan word in mijn ogen een mirrorlink helemaal niets hoe mooi het misschien ook is kwa techniek.

Dit is ook één van de redenen toen ik dat mirrorlink ingebouwd zag op foto's hier op forum of de inbouwmaat 2Din is ?
Deze vraag was puur op basis van dan kan er nog steeds een systeem van pioneer / kenwood of Zenec ingebouwd worden.

Nee dat mirrorlink dat is een leuke gadget op papier maar gaat het mijn inziens geheel niet worden....
Tsja alleen moet de leverancier het nu nog even toegeven, maar dat kan hem geld kosten dus vandaar natuurlijk het stilzwijgen..........

Alpha

Donateur
Ik wacht eerst nog eens een weekje af. Ik moet hun natuurlijk ook de kans geven om met een antwoord te komen. Maar als ik zowat alle forums zie dan zingt deze vraag op meer dan een plek.

Kan mij ook niet helemaal voorstellen dat ze gewoonweg nog niet weten wat de bedoeling is.

Persoonlijk hoop ik dat ik kan upgraden naar een Amundsen. Navigeren is voor mij het belangrijkst. Ik had gehoopt dat dat met Mirrorlink kon... Maar daar liep ik dus vast. Inmiddels 4 verschilllende "compatible" toestellen geprobeerd. Allemaal hetzelfde euvel. Dus nu liever een oplossing zonder telefoons...

Het is gewoon spijtig dat ze niet gewoon bekend maken wat de bedoeling is... En wat er gaat gebeuren.

Fase twee is een klacht indienen bij mijn dealer. Deals al gedaan met de enquéte. Als dat niet werkt een ouderwetse brief naar Pon.

EdK

Forumguru
Onderstaand bericht is van februari 2014, en nu dus nog probs en apple ..............heeft uiteraard weer zijn eigen systeem.

Mirrorlink: je smartphone-apps in de auto
27 februari 2014
Mirrorlink maakt het mogelijk het scherm en de apps van een smartphone te gebruiken via het scherm van de autoradio. Door deze nieuwe standaard wordt het mogelijk om smartphones van diverse merken te koppelen aan auto's die werken met Mirrorlink.

Veel auto's hebben tegenwoordig een (aanraak)scherm in het dashboard waarop je bijvoorbeeld de radio bedient. Mirrorlink legt de verbinding tussen je smartphone en dit scherm. De apps die je normaal op je telefoondisplay ziet, zijn zichtbaar én je kunt ze gebruiken via het scherm in de auto. Deze nieuwe standaard koppelt smartphones aan alle auto's die Mirrorlink aan boord hebben. Verschillende auto- en smartphone-fabrikanten gaan Mirrorlink ondersteunen. De grote smartphonefabrikanten die met Mirrorlink aan de slag gaan, zijn Samsung, Sony, Nokia, LG, HTC en Huawei. Opvallend is dat Apple niet meedoet aan de nieuwe standaard. Op het Mobile World Congress, eind februari in Barcelona, werden de eerste producten getoond.

Automodus

Wanneer je in de auto de telefoon aansluit, gaat die in de 'automodus' en wordt de bediening aangepast. De knoppen worden groter om gebruik van apps in de auto makkelijker en veiliger te maken. Knoppen op het stuur voor bediening van het on board infotainment-systeem - indien aanwezig - kun je ook voor Mirrorlink gebruiken.

Niet alle apps werken met Mirrorlink. Ze moeten namelijk eerst een testprocedure doorlopen om goedgekeurd (gecertificeerd) te worden voor gebruik in de auto. Apps die de veiligheid in gevaar brengen, kunnen tijdens het rijden niet gebruikt worden.

De verwachting is dat meer apps beschikbaar komen die op gebruik in de auto zijn toegesneden - denk aan parkeerinformatie. Naast in de auto ingebouwde mogelijkheden zal in de nabije toekomst ook de smartphone een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de connected car.

HTC One Max

mirrorlink
De HTC One Max werd als eerste smartphone met Mirrorlink op het Mobile World Congress gedemonstreerd in een Volkswagen Golf GTI. Hoe de apps op het scherm getoond worden is afhankelijk van de smartphone: met een Samsung in plaats van een HTC kan de look van het scherm anders zijn.

We konden wat hands-on ervaringen opdoen en merkten een behoorlijke vertraging bij het bedienen van de telefoon via het scherm in de auto. Daardoor voelde de bediening niet vloeiend aan. De bekabelde verbinding tussen de smartphone en de autoradio is daarbij de grootste bottleneck. Het is te hopen dat deze vertraging wordt verholpen voordat de producten in Nederland op de markt komen. Overigens zal de 'gewone' HTC One later dit jaar ook Mirrorlink ondersteunen dankzij een software-update.

Mirrorlink in de auto

De door Honda gepresenteerde auto met Mirrorlink (introductie in Europa in 2015) kan ook bediend worden via knoppen op het stuur. Basisfuncties zoals de radio werken zonder dat er een smartphone aan is gekoppeld.

Volkswagen gaat in 2014 Mirrorlink toepassen, in mei op de vernieuwde Volkswagen Polo en Scirocco. Volkswagen levert alvast een aantal apps mee. Op de internationale autotentoonstelling in Geneve (medio maart) zal ook PSA (Peugeot Citroen) 2 nieuwe modellen onthullen die van Mirrorlink zijn voorzien.

Het lijkt erop dat Mirrorlink een stap vooruit is in de integratie van de smartphone in het multimedia systeem in de auto.

Bron: Mobile World Congress

Ridley

Forumguru
Apple wist al dat dit niet ging werken en heeft natuurlijk zelfs iets ontwikkeld wat wel gewoon functioneert Jammer dat Skoda die optie nog niet heeft

EdK

Forumguru
Word straks een apple , android of een microsoft wagen die je koopt............
en tsja stap je dan over van een androidwagen naar een apple wagen dan zal je je smartfeun ook moeten aanpassen.
Dus wel als leaserijders rekening mee houden dan mbt de bijtelling......:maakmegek:
:dankje::banghead::sterretjes:

Fonzer

Lid
Dat laatste is niet helemaal waar, aangezien Skoda met SmartLink zowel Android Auto, Apple CarPlay als MirrorLink zegt te ondersteunen. Waarbij MirrorLink voor bijna niemand interessant is, dekken de andere twee volgens mij het grootste gedeelte van de (recente)markt af. Android en Apple gebruikers zitten dan dus sowieso (mits een redelijk recent toestel) goed.

Beetje jammer dat het er nu dus op begint te lijken dat SmartLink een hardwarematige optie is die pas vanaf MY2016/Productie week 22 beschikbaar is... Voor die tijd is alleen in MirrorLink voorzien. Hopelijk is hier naderhand nog iets aan te doen, want week 20 is voor mij de opgegeven productieweek.....

andrehj

Forumguru
http://www.mirrorlink.nl/
staan leuke verhaaltjes tussen.....
Bijzondere site. Want van wie is deze site? Dat wordt in het geheel niet duidelijk. Ook de whois info levert niks meer op dat een registrar (it-bedrijf wat de domeinnaamregistratie verzorgt) en een naam van een persoon (niet een bedrijf dus) op wiens naam de site nu staat.
En dat allemaal voor een doodgeboren standaard, die binnen een paar jaar na introductie al weer vervangen lijkt te worden door Android auto en Apple carplay (die op de site overigens ook nog aan bod komen).
Ik snap er niets van.

Alpha

Donateur
Nou nou, ik ben toch even geschrokken vandaag. Kwam er dus achter dat mijn Fabia geen SmartGate heeft. Dat leek mij wel een coole feature. Vooral omdat ik zelf IT-er ben. Nu zag ik dat je SmartGate kunt bestellen uit de Accessoirefolder van Skoda. Zo gezegd zo gedaan. Dealer gemaild ik wil graag Smartgate en vervolgens heeft de dealer alles netjes besteld. Vorige week vrijdag het doosje opgehaald en vrolijk naar huis gegaan.

Eenmaal thuis aangekomen werd mij al vrij snel duidelijk dat je SmartGate niet als "normaal mens" zelf kunt aansluiten. Je moet namelijk 1 kabel uit je zekeringskast halen (ja, er achter uit verwijderen) en 4 kabels uit je boordcomputer halen. Vervolgens lus je die in de Smartgate bekabeling en steek je die bekabeling terug op de plaatsen waar je de 5 kabels uit hebt verwijderd. Ook staat er in de handleiding regelmatig "kijk in het standaard Skoda reparatie handboek en volg stappen x t/m y of gebruik tang A uit gereedschapskist 1".

Toch maar een afspraak gemaakt bij de Skoda dealer om het fatsoenlijk te laten aansluiten (in een auto van 3 weken ga ik niet zelf knoeien met kabels)... Krijg ik eerst te horen dat een monteur daar de hele dag mee bezig is (8 uur werk). Aangegeven dat ik het daar dus niet mee eens ben en dat ze mij fatsoenlijk moeten terug koppelen wat het gaat kosten.

Uurtje later wordt ik terug gebeld met de boodschap dat het 1 a 2 uur zou duren om in te bouwen (dus als ik niet had geprotesteerd dan?....). A 80 euro ex BTW. M.a.w. de module van 149 euro is nu dus goedkoper dan het inbouwen ;) ... Maar goed, het kwaad is al geschiet. Had de kabel al zo ver getrokken door de auto... Alleen nog niet aangesloten dus ik hoop op dat ene uurtje. Maar "ff" door die zure appel heen dan...

Kon het toch niet laten om dit even te melden bij Skoda NL. Dat hadden ze toch wel even mogen vermelden bij de brochure dat dit niet iets is wat je zomaar zelf kunt inbouwen. Daar verbaasde ze zich zelf ook erover dat er geen standaard inbouwtarief was voor het inbouwen van Smartgate. Dus wordt vervolgd gok ik...

Tot slot ook nog even gevraagd hoe het zat met mijn Mirrorlink vragen. Dat kon die persoon helaas niet zien maar hij ging de vraag wel nogmaals uitzetten. Hij gaat dus uitzoeken of er nog updates komen voor de huidige Bolero en of de Admundsen ook beschikbaar is voor Fabia's die de afgelopen maanden reeds gefabriceerd zijn.

Even een lange tekst... Maar wilde vooral even het Smartgate verhaal met jullie delen!

Alpha

Donateur
https://www.skodadrive.com/?lang=en-GB.

Kan het niet gewoon met een Wi-Fi dongel ? Net als z'n obd2 tooltje ..

Heb nog een hoop uit te zoeken in ieder geval , vrijdag krijg ik de auto . Yessssss
Ze praten op die site over SmartGate. Dat is toch echt een module die ingebouwd wordt in je auto. Ik denk dat je daar meer mee kunt dan met een simpele OBD. OBD kun je alleen publieke info mee uitlezen. Mijn ervaring is dat de meeste fabrikanten niet alle sensoren vrijgeven via de OBD poort zonder de juiste hardware en licenties.

Daarnaast ontvangt de SmartGate module via de Skoda serviceapp updates om meer dingen mogelijk te maken. Weet dus niet in hoe verre zo'n 3'd party dongle updates krijgt.

In ieder geval lijkt het er op dat je voor alle Skoda apps de Smartgate module nodig hebt. Maar dat weet ik dan ook weer niet zeker.

Veel plezier vrijdag! Dat gaat leuk worden!

Laatst bewerkt:
Als de dongel/hardware van Skoda is (de smart gate ) zal deze toch wel toegang krijgen op alle parameters .
De software / de app zal dan gewoon updaten zoals welke app .
Klinkt bij mij als erg logisch .
Maar goed voorlopig afwachten nog .
Lijkt me een leuke tool , maar ik denk dat ik ook nog een mailtje waag aan Polar-fis , die geeft de info weer in de maxidot ..

Alpha

Donateur
Zojuist eens de update portal bekeken van Skoda.

Hier worden voor mij sinds een paar dagen 2 downloads aangeboden.

Namelijk de Radio Logo's en een "Bluetooth" update naar versie D350.

Ben helaas niet in de buurt van de Fabia om te checken of dat nieuwere versies zijn dan ik nu al heb.

• Leuk
Waarderingen: CDK

driesp

Senior Member
Zojuist eens de update portal bekeken van Skoda.

Hier worden voor mij sinds een paar dagen 2 downloads aangeboden.

Namelijk de Radio Logo's en een "Bluetooth" update naar versie D350.

Ben helaas niet in de buurt van de Fabia om te checken of dat nieuwere versies zijn dan ik nu al heb.

Bedankt voor de tip!
ik had maar een paar DAB logo's, dus dacht... da's mooi!

sd-kaartje uit mijn bolero, die 100mb past er wel even bij.
download, hmmm, een installer nodig, ben er geen fan van maar toe maar...
download van zip, de vraag waar je de zip wilt uitpakken... m'n sd-kaart.
er staan al bestanden op (yep, mijn muziek): wissen of niet? nee, doe maar niet, ruimte genoeg.
hij plaatst vervolgens bestanden op de sd-kaart en sluit af met een error (onverwachte bestandsgrootte of iets dergelijks). de andere update idem...

zipje-uitpakken kan ik zelf ook, dus handmatig geprobeerd, ging goed.
naar de auto... setup/systeem (of zo)/bestandsupdate... yep.
fout: geen bestanden op de sd kaart.

balen, dan maar muziek v sd luisteren? fout, het is een update-kaartje geworden, dus m'n muziek is weg, al mijn vlijtige gesleep en gekopieer is voor niets :'-(.

ok, dan maar een schone plaatsing van de bestanden op een lege sd?
gedaan, muziek gewist, geen foutmelding meer van de installer.
gepoogd de 2e update erbij te plaatsen, maar kreeg toen de foutmelding dat de kaart niet leeg is. klopt, update 1 staat er op. afgebroken, en update 1 stond erop dus...
naar de auto, update...

geen bestanden op de sd-kaart :'-(

[intussen heeft vrouw auto nodig dus gefrustreerde Dries blijft achter ;) ]

Wat ik nog kan bedenken is dat het gestarte proces v update 2 de boel heeft verkloot, dus ik probeer straks de update nog eens per stuk.
maar anders...
is updaten niet gelukt, én kan ik als bonus dus al mijn muziek er opnieuw op gaan zetten.

Bovenaan Onderaan