Zoals turboturbo ook aangeeft: Amsterdam-Utrecht is in deze zin geen kort stukje, hooguit middellang. Een korte rit is typisch 5-10 km, waarbij de motor dus eigenlijk niet goed op temperatuur komt.
De kosten voor de draagarmrubbers zijn absurd hoog: dat moet makkelijk onder de 200 euro kunnen, 150 euro is daar een redelijke doorsnee prijs voor.
Is alleen de stelmotor voor de verwarming vervangen of ook die voor de recirculatie? De stelmotoren kosten per stuk zo'n 130 euro, en die voor de kachel vervangen, daar staat zo'n 4 uur voor, dus dan is 280 euro echt een koopje, zeker als daar ook de vervanging van het koelvloeistofreservoir bij in zit.
Wat de ruitenwisserpomp betreft: hoe zijn ze tot de conclusie gekomen dat ie lekt? (het komt vaker voor dat er in de winterperiode (bevroren leiding) een verbindingsstukje losschiet, en dat het sproeiwater daardoor halverwege de leiding naar de sproeier uit de leiding loopt. Simpel terugdrukken van de leiding in het koppelstukje lost dat probleem op.
Wat de gasinstallatie betreft, buiten de vraag of jouw blok hier tegen kan, heb je al gekeken naar de wegenbelasting die je dan gaat betalen? Je gaat in gewicht omhoog, en LPG heeft bovendien een veel hogere motorrijtuigenbelasting, omdat er minder belasting op de brandstof zelf zit. Reken dat je op LPG zo'n 10% meer brandstof gaat gebruiken, en dat ook je onderhoudskosten omhoog gaan (ook het LPG-systeem heeft onderhoud nodig).
Reken even op een literprijs van 60 ct voor LPG, en met 10% meerverbruik op LPG kun je dus ook rekenen met een literprijs van 66 ct (en geen meerverbruik). Euro95 zet ik voor het gemak op een literprijs van 1,41 zodat je een verschil in literprijs hebt van 0,75 euro. Als ik dan uitga van een 1400 euro voor de LPG installatie, moet eerst 1400/0,75= 1867 liter LPG tanken om alleen dat terug te verdienen, oftewel je moet bijna 30.000 km rijden om alleen de installatie terug te verdienen.
Als ik dan zie dat de extra motorrijtuigenbelasting zo'n 640 euro per jaar is, dus dat betekent dat je elk jaar alleen al 13.650 km moet rijden, om alleen de motorrijtuigenbelasting terug te verdienen. Als je dan 20.000 km/jaar gaat rijden, heb je zo'n 5 jaar nodig voordat je winst gaat halen uit je LPG systeem. Dus of het nu echt voordelig is...