@Spierings .........yep....van die kop dat wist ik. Maar een externe of interne lekkage maakt verder niet uit?...remedie is in principe de koppakking vervangen.
Klinkt misschien allemaal wat dom, maar ik weet ook niet hoe het er onder de kop uitziet wat betreft pakking, koelkanalen, oliekannen, etc......
Ik had het even gemist, maar zal alsnog wat verduidelijken: van waar naar waar je lekkage hebt maakt wel uit voor wat je merkt/de gevolgen, maar niet voor de reparatie. Tussen welke ruimtes (oliekanaal, vloeistofkanaal, cilinder, buitenwereld - dus buiten de motor) je lekkage hebt, wordt alleen bepaald door op welke plek de pakking kapot is (die pakking dicht af, tussen al die verschillende 'domeinen'), dus in alle gevallen de koppakking vervangen al dan niet in combinatie met vlakken.
Wat uitleg over de geometrie van een motor: je hebt koelkanalen die lopen door het onderblok en via aansluitingen van koelslangen ook naar radiateur, waterpomp en koelvloeistofreservoir, maar ook de temperatuur van de kop moet onder controle worden gehouden. Daarom lopen er kanalen vanuit het onderblok omhoog, dwars door de pakking heen omhoog naar de kop. Voor de olie heb je een soortgelijk verhaal.
Een plaatje van een koppakking die dus tussen kop en onderblok geklemd zit:
Plaatje van een onderblok (hier komt dus de koppakking op te liggen, en daarop de kop van het motorblok):