Na ongeveer 1000km de eerste indruk; voor de volledigheid; ik heb een O3 Combi 1.4DSG Elegance businessline.
- Hij rijd heerlijk, dat voorop, maar ik weet dat ik kritisch ben (komende uit Lexus, Audi & VW)
pluspunten
- Adaptive Cruise control is een zegen! Dat is echt heel rustig rijden! (hoewel ik denk dat de mensen achter me denken dat ik echt vroeg en vaak rem in de ochtendspits omdat hij een veiliger afstand aanhoudt)
- Ruimte achterin is heerlijk, hiermee bedoel ik zowel de achterstoelen als achterin.
- Columbus is groot, snel(!) en intuitief en stuurbediening is goed!
- Elektrische achterklep is leuk speelgoed maar heb nu al 1 keer (als grapje van een collega) een genant moment meegemaakt. Punt is namelijk dat je in de file met de knop in de auto de achterklep kunt openen, je moet alleen wel uitstappen om hem dicht te doen, dat kan niet met de knop in de auto. Genant dus omdat ik zou verwachten dat als je rijd (dat deed ik niet echt maar toch) die knop niet zou werken, of alleen in de P-stand.
- Headset is prima, echt goed geluid en aan de andere kant ook.
- Xenon is helder en cool! zeker het meedraaien in de bochten is wel echt te gek.
- 1.4TSI met DSG is heeeeerlijk rijden. Ben nog aan het inrijden maar weinig geluid, prima power en lekker soepel.
- Driving profiles zijn leuk.
- Elektrische stoelen zijn super met half-leder en zitten lekker en zijn op de millimeter nauwkeurig te stellen.
verbeterpunten
Veel al gemeld in de andere topics in de hoop dat er een oplossing voor is; maar er zijn ook aan een topauto verbeteringen/opbouwende kritiek punten;
- Windruis bij 80/90km+
- Veel geluid van de banden (maar dat ligt ook aan de banden zelf (Sportcontact2).
- Lane assist is te gevoelig; ik heb mijn stuur vast en dan gaat toch de correctie in werken bij een beetje beweging, dat is niet erg, houd de auto in het midden, maar bij 2 of 3 keer een luide piep met de melding
neem stuur over/vast terwijl ik dat wel heb. Let wel; dit is zonder de optie adaptive rijbaanbegeleiding aan, dan kun je zelf echt niet meer sturen en piept hij continue.
- Columbus Navigatie is in combinatie met verkeer echt DRAMA. Ook al staat er 15+ km file op mijn route dan zegt hij doodleuk dat er niks aan de hand is en dus een alternatieve route niet nodig is. Nog geen enkele keer een dynamische route gehad of iets van file via de speakers gehoord, de lijst met traffic vult zich wel, maar lijkt wel superoud of hij doet er niks mee want op de route (vaak A2/A27) staat zogenaamd niks (en geloof me; dat zou ik heel graag willen geloven, maar dat is niet zo
- dubbele laadvloer is (persoonlijke mening!) niet heel handig; de spullen schuiven makkelijk en hij is net te ondiep om er echt veel in kwijt te kunnen. Naar beneden klappen is niet echt handig met die palletjes en dan heb je niet veel meer ruimte erbij maar mis je wel ineens de mogelijkheid om je 3 rollen (vangzeil, zonnenet en hoedenschuifunit) in kwijt te kunnen. Verder vind ik de ruimtes links en rechtsachter in de hoeken in de kofferbak niet praktisch benut, op dit manier verlies ik veel ruimte. (ik ga hier nog foto's van maken).
- Ik mis de klittenbandstukjes waarmee je bagage kunt vastzetten op de vloer (die zitten blijkbaar niet in mijn versie)
- Netjes die je erbij krijgt zijn niet echt praktisch (of iemand moet ff een foto posten hoe dat wel werkt)
- Kessy is leuk, maar soms als ik al stilsta dan gaat de auto-off (@) aan en dan staat de motor dus al uit, dan wil ik uitstappen en uit automatisme wil ik de auto uitzetten, maar zet hem dan weer aan, vaag. Daar moet ik dus op letten want als de @ al is ingegaan dan hoef ik alleen maar uit te stappen.
Er volgt vast nog meer, maar dit is mijn ervaring tot nu toe