Gebruiks ervaring Octavia 3

Badnews

Senior Member
Bekerhouder is perfect voor een potje kauwgom.
Halve liter in de deur, blikje in de kofferbak (just in case)

Vandaag is mijn auto voor de 30k beurt naar de garage geweest. Na 3 uur kon ik hem alweer ophalen, niets gevonden, geen rare dingen. Banden konden wel een 15k mee, viel dus ook mee.
Vervangende auto (1.4 o3 handgeschakeld) was even leuk, maar was wel een kale versie.

Volgende week even de auto uitlaten op de autobahn, hopelijk is het lekker rustig in het noorden.
 

AndreM

Forumguru
Wel eens gehoord van 10 seconde lijm, montagekit, 2 componentenlijm, dubbelzijdig tape? :pieker:

Gewoon vastplakken die flesjes, vliegen ze ook niet door je rijstijl door de auto heen. :maakmegek:
 

Gieliovd

Forumguru
Hoe is jullie ervaring met de bekerhouders?
Ik merk dat blikjes prima gaan, maar halve liter flesjes gaan met mijn rijstijl de auto door :D Ze zijn wat ondiep vind ik? Moet ik rustiger rijden of hebben jullie nog een oplossing?
Ik heb een aantal flesjes gevonden die wel passen. Andere staat te wiebelen inderdaad. Dus ja, als je flesjes hergebruikt dan kan je ff wat soorten proberen!
 

Hans_RS

Forumguru
had het nog niet eerder gemerkt maar...: bij mij staat de interieurverlichting op minimum. Wanneer de lichten aangaan (automatisch), gaat de interieurverlichting eerst aan op maximum, om dan (na enkele seconden), te dimmen naar de "geprogrammeerde" stand, het minimum.

nog iemand met die ervaring?
 

ta-bas-co

Actief lid
Natuurlijk beviel de auto al prima tijdens een proefrit enkele maanden geleden, maar nu heb ik er meerdere uren mee gereden. Vanuit Brabant via het Limburgse achterland overgestoken naar Duits grondgebied en van daaruit via de bergweggetjes achter Aken richting Vianden in Luxemburg gereden.

Het vergt even wat tijd om te letten op de zuinige schakelmomenten die worden voorgesteld, ik reed hiervoor een benzine drinkende Koreaan, maar dan rijdt je wel zuinig en lekker door. Het aanzetten van de 3D modus van de navigatie op je Amundsen (of eventueel Columbus) systeem is een aanrader. Je kunt dan af en toe spieken hoever een blinde bocht doordraait en niet altijd in de versnelling blijven zitten die wordt voorgesteld. Schakel snel terug wanneer je ziet dat het bergop gaat na een scherpe bocht, want van optrekken bij het geadviseerde toerental van 1300 is niet echt sprake. Vanaf een 1700rpm heb je wel het idee dat je Octavia Greenline lekker makkelijk de klim aanvangt.
 
Mijn octavia 1.6 TDI BL heb ik nu 1 jaar en 60 dkm verder.
Na de auto voorzien te hebben van Xenon, Eibach set en tuning achteraf, gezien het een lease auto betreft kon ik alleen kiezen kleur en trekhaak(helaas)
Ben zeer tevreden met m'n auto enige nadeel betreft de standaard stoelen deze zijn niet oke ik had gehoopt dat deze beter zouden zitten dan m'n vorige octavia 2 maar helaas.
Stoelen zijn te zacht en zitten door en dat gaat behoorlijk irriteren.
 

Renzo4000

Forumguru
Heb je de standaard ambition stoelen begrijp ik? De comfort stoelen zijn iig een hele pak beter was mijn ervaring. Ik heb gekozen voor de optie half leer en dan krijg je deze comfort stoelen op gl bl en is dat m.i. is dat de €750 wel waard
 
Heb je de standaard ambition stoelen begrijp ik? De comfort stoelen zijn iig een hele pak beter was mijn ervaring. Ik heb gekozen voor de optie half leer en dan krijg je deze comfort stoelen op gl bl en is dat m.i. is dat de €750 wel waard

@Renzo, deze mogelijkheid had ik helaas niet anders had ik er zeker voor gekozen.
Maar is wel gek voor worden dat Skoda er zulke waardeloze standaard stoelen inzet.
 

Altos

Banned
Waardeloos? Dat is dan jou mening! Mijn vrouw en ik hebben totaal geen klachten over de ambition stoelen, ook zitten ze niet door en ook hebben we veel steun. Ieder lichaam is anders toch? Iets meer nuance in je post is wel op zijn plaats lijkt me...overigens maakt Skoda deze auto niet voor jou op maat dus zullen ze voor het gemiddelde stoelprofiel gaan, lijkt me niet te gek voor woorden...
 

Renzo4000

Forumguru
Ik denk dat Sunshine zijn verhaal kracht bij probeert te zetten, de stoelen zijn niet bar slecht maar mijn ervaring tijdens de proefrit was ook dat ik ze niet zaligmakend vond zitten. Mijn Octaaf in bestelling komt toch al gauw uit op zo'n 38.000 eurootjes en dan mag je wel goede stoelen verwachten. De ambition stoelen vind ik tov de van de concurrentie onder de maat maar zeker niet het slechtste. Gelukkig zijn de comfort stoelen (elegance) net even wat beter en acceptabel voor mij. Liever had ik de sportspoelen gehad (dynamic) maar helaas is dit niet mogelijk op de GL.
 

Altos

Banned
Absoluut met je eens dat er betere stoelen zijn, sportstoelen zijn ook mijn favoriet maar helaas niet altijd in verhouding met de prijs. Mijn O3 was net geen 26.000 euro dus qua stoelen en kwaliteit ben ik zeer tevreden, maar ik begrijp gewoon niet hoe je zo kortzichtig je mening "kracht" bijzet door een ongenuanceerde kreet te spuien terwijl er voldoende mensen geen enkele klacht vertonen. Ik mag toch aannemen dat je na een proefrit kan voelen wat voor jou de beste stoel is? Foute configuratie dan lijkt me. Ik persoonlijk vind de stoelen in de Mazda 6 van mijn collega te kort, hij niet...klaar! Hoef je niet je mening weg te zetten als feit...lijkt mij?
 

Renzo4000

Forumguru
@Altos, ik denk dat je je misschien iets te persoonlijk voelt aangevallen door @Sunshine ... zijn mening is net zoveel waard als die van jou en die van mij. Hij is niet tevreden over de stoelen en jij wel, prima toch? Zoveel mensen, zoveel wensen en smaken.

Ik was er na een proefrit ook gauw uit dat ik andere stoelen wilde. Gelukkig boden de comfort stoelen voor mij een compromis (niet ideaal maar voldoende). Desalniettemin zou je eigenlijk een dag of misschien wel een week met een auto moeten rijden als stoelen een heel belangrijk aspect voor je zijn. Zelf heb ik nogal een gevoelige onderrrug dus een stoel kan mij "maken" of "breken" in een auto. Met een proefrit van een uur voel ik al redelijk snel of een stoel goed of slecht is in mijn geval. En begrijp me niet verkeerd, een duurdere stoel is niet voor mij niet altijd beter! Hetzelfde geldt voor matrassen, en ik heb al op veel matrassen gelegen.
 

Altos

Banned
@Renzo4000, Ik begrijp dat mijn reactie misschien zo overkomt maar ik voel me absoluut niet aangevallen. Waar ik wel van begin te balen is dat dit forum steeds voller loopt met mensen die hun mening als feit neerzetten, de stoelen zijn niet goed in plaats van ik vind de stoelen niet fijn/goed.
Met dit soort uitspraken creëert men onduidelijkheid voor anderen. Ook vind ik het lomp staan. Ieder zijn mening is even veel waard als die van een ander, ben ik zeker met je eens, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat het verkeerd geformuleerd hoeft te worden?
Deze discussie kan wat mij betreft hier meteen eindigen omdat er volgens mij genoeg vervuild wordt in topics (ook door mijzelf) maar ik stoor me snel aan mensen die geen rekening houden met anderen. Verder no problems! :thumbsup:
 
Beste mede forumleden,

Onderstaand mijn eerste indrukken van de nieuwe wagen:
Gisteren mocht ik mijn zwarte O3C 1.4 tsi Elegance afhalen, met volgende opties oa. Amundsen, Bi-Xenon, afgeplat sportstuur, 17" Teron,...

Ik heb deze wagen duizenden malen online geconfigureerd en foto's opgezocht met vergelijkbare uitvoeringen. Ik moet zeggen dat mijn kater na het Pools huwelijksfeest :cheers: van mijn collega snel voorbij was. De wagen oogt mooi, betrouwbaar, degelijk, ... Vooral met de Xenonlichten en 'eyeliner' (hier op dit forum deze woordenschat leren kennen trouwens :D) ziet hij er 'premium' uit. Zelf de plooien op de achterklep - die ik spuuglelijk vind op afbeeldingen - vielen me niet op.

Op het interieur is niets op aan te merken, behalve dat het pianozwart snel 'vettig' wordt. Mooi afgewerkt, uiteraard de ruimte (had ik totaal niet in de vorige wagen, die nochtans even breed is en dezelfde wielbasis heeft), mooi en duidelijk dashboard, totaal niet storend 's nachts, kleine led verlichting in het donker, kleine details die de wagen volgens mij wel 'af' maken. Het enige puntje dan misschien, witte dashboard achtergrond vind ik niet samengaan met de groene knopjes. Afgeplat sportstuur ligt supergoed in de hand (ooit soortegelijk stuur in mijn handen gehad van een Audi RS6), Amundsen systeem werkt ook naar behoren, ik ben geen moeilijke mens :).

Nu sleutels in stopcontact en gaan met die :yeah:. De volle 1500 km voor de boeg. De eerste 10 kilometers was ik wat teleurgesteld, vooral naar geluiddemping en comfort van de wagen. Ik merkte niet veel verschil met mijn Opel Astra. Maar ik denk dat dit eerder aan de Poolse wegen lag... Eerste tankbeurt vol, BC gaf 530 km aan. Naargelang de kilometers vorderden, werd de wagen stiller en comfortabeler (kan ook liggen aan het feit dat mijn kater over ging).
De motor is een mooi stukje techniek, in 6de versnellen aan 100km/u mooi optrekken zonder terugschakelen, in stilstand en neutraal heel stil, de wagen zelf is ook stil. Ik heb wel gemerkt dat de windruis afhangt van de windrichting. 1500 km in 11u afgelegd, inclusief tankbeurten en pauzes is niet slecht. Ik heb enkel benzine oct 100 getankt en zat met een gemiddeld verbruik van bijna 10l/100 km, nu ja, cc constant 185 km/u.
De wagen is ondertussen 'ingereden' en ik ben een fiere Skoda rijder.
Ik ga hier nog leuke momenten mee beleven en bedankt voor al jullie tips en ik blijf dit hier uiteraard volgen!


Na de heenreis met de Opel Astra achteraf veel hoofdpijn en last van duizeligheid. Na de terugreis geen rugklachten, geen hoofdpijn of duizeligheid (kan ook aan de pijnstillers liggen tegen de kater) LOL
Grtz
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan