Gebruiks ervaring Octavia 3

MikeyMan

Actief lid
Hij heb er ook nog niet meer dan 40 liter in gekregen.
Overigens, nog een stukje irritatie over de octavia t.o.v. de sportage die ik hiervoor had: de ruitenwissers doen het slecht als de ramen bij het wegrijden al beslagen of nat zijn. De Kia wiste altijd een keer bij het wegrijden.

Badnews

Senior Member
Gisteren op weg naar huis kreeg ik de tankmelding. Even snel foto gemaakt met 35l bij te tanken (voor ie op 40l als bijtankhoeveelheid sprong, wat nog altijd 10 liter reservetank is).
Daarna nog 80km doorgereden (tot 5km te gaan) en 42.2l kunnen tanken (2x afslaan slang)
(sorry voor de slechte kwaliteit, moest even snel)
35l.jpg

Laatst bewerkt:

Remakil

Forumguru
Tja, al eens in een ander topic aangegeven... tanken is ook een vak... :tongue:

Serieus, ik tank gewoon 45-48 liter per keer, waar anderen er maar 42-45 in krijgen. Het geheim? Na afslaan wacht ik een paar seconden en dan tank ik op een langzamer tempo er met gemak 3 liter bij, zonder dat de boel steeds afslaat...

Badnews

Senior Member
Het zal inderdaad dan wel een kunst zijn. Aangezien mijn tank op die manier >54l moet zijn.
Ze hebben bij mijn garage de tank inhoud afgetapt van de demo auto op het moment dat het lampje aan ging (dus theoretisch 7 liter) maar haalde nog 11 liter uit de tank op dat moment! Dit hebben ze gedaan om een case op te bouwen (omdat de garage dit ook was opgevallen en er veel klachten over kwamen van de diesel rijders)

Als het lampje aangaat, heb je nog 7 liter (reserve). dus op dat moment al 45 liter kunnen tanken (45+7=52) in een tank van 50 liter, dan zou ik toch eens je schoenen checken of deze niet onder de diesel zitten (geintje).

Als ik tot de nul rij en dan bedenk dat ik mijn reservetank ga gebruiken (dus nog 7l over heb bij 0) en na een 50km alsnog ga tanken, dan haal ik ook wel de 45-48liter. Maarja.. zoals je al zei, er is een ander topic hierover.

wimpie33

Forumguru
In buitenland moet ik betalen voor me diesel. Dus probeer altijd zoveel mogelijk te tanken. Moet toch wel 1000km op tank kunnen rijden . auto is nu 3 weken oud en redt net 900km

Vanmiddag even langs de dealer geweest in verband met een waarschuwing dat de koelvloeistof bijgevuld diende te worden. Vond ik wat verdacht na 2 maanden (15.000 km weliswaar). Bleek normaal te zijn. Is 0,4 liter bijgevuld.

Btw, ik krijg er met hangen en wurgen 43 liter in als het lampje brandt. Inclusief wachten... bijvullen.. wachten. Dan ca. 900km op de tank gereden. Goed zat. Is een GL.

auriga

Forumguru
In een vw bora (55 liter volgens t boekje) ooit 63 liter weten te proppen. Na de eerste aflag de ontluchtingsnippel indrukken en zo ruim 10 liter erbij laten lopen.
Zomers liever niet met zo'n volle tank wegzetten, want dan zet de relatief koele brandstof nog wat uit.
Zit er in de O3 ook zo'n nippel?
Zag laatst een tekening in een post van @Joske, maar kon het er niet echt uithalen.
Die nippel wordt normaal geopend door de tankdop dicht te draaien.

De mogelijkheid is er op zeker niet, in een eerdere seat Ibiza had ik ook zo'n ontluchtingsnippel.

Wat wel werkt is als de tankslang afslaat even een seconde of 20 er uit halen en dan opnieuw plaatsen, kreeg er toch bijna 5 litertjes bij. :)

Hans_RS

Forumguru
Hmm. Ik ben dus ook even langs de dealer moeten gaan voor koelvloeistof en olie bij te vullen. Kreeg een BC-melding voor de koelvloeistof en na even te kijken stond dit inderdaad ver onder het minimum. Olie dan ook maar ineens gecheckt en dat zat ook toch maar juist tegen het minimum. 23000km op de teller...

Bovenaan Onderaan